Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 - Går i köptankar  (läst 23206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 28
E39 - Går i köptankar
« skrivet: april 15, 2010, 20:17:23 »
Hejsan, dyker in på det här forumet för att få lite råd i mitt velande.

Jag åker och har alltid åkt Mercedes, men nu när ja tänkt köpa mig en "nyare" (årsmodell 97-01 ungefär, prisklass 40-60 tusen) så måste ja nog tyvärr lämna mercedes, då W210 modellen rostar så förbenat hårt  :( Så ja har börjat snegla på BMW E39 modellen, den verkar vara motsatsen till Mercedes e-klass.

Har siktat in mig på 523, eller 528, touring, automat är ett krav. Har läst på om modellen, men har tyvärr inte provkört någon ännu, och har inte pratat med så många som har erfarenhet av modellen. Det är ju en del frågetecken jag har, bland annat om hur de är rostbenägna, är dom mer skonade än stackars mercedes som ju verkligen rostar hur dom än är behandlade..

Jag är inte ute efter någon sportig bil eller att åka fort, vill ha en bil som går fint och är skön att åka i, som inte kostar multum. Hur är bensinförbrukningen mellan 523 och 528? Är det någon stor skillnad, någon motor som är bättre än den andra? Samt allmänt, vad är det som felar på¨dem som är dyrt som man bör kolla upp först? Jobbar som mekaniker själv, och när man åkt gammal merca jämt så har ja aldrig någonsin behövt lämna in någon bil på en verkstad  ;D så för mig känns de rätt tryggt om man kan göra enkla saker utan att åka in med bilen på verkstad, även om jag förstår att man måste göra diagnoser och dyl, vore det ju kul att veta lite vad olika saker kostar på verkstaden oxå.

Hoppas ja gjort mig någt sånär förstådd med mitt sulliga inlägg, har många fler frågor som garanterat dyker upp bara de trillar in hos mig  :)

MVH// Ronny

Utloggad e39 523

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
SV: Går i köptankar
« Svar #1 skrivet: april 15, 2010, 20:45:16 »
har en 523 touring som jag vill sälja.
Svart i fint skick.
Rost på bagage luckan bara mm
Kan skicka dig foto om de intressant

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #2 skrivet: april 15, 2010, 23:00:32 »
E39 är en komfortabel bil helt klart: tyst, bekväm och bränslesnål.

Jag föredrar en 99 eller nyare, då de 6-cylindriga motorerna fick dubbel-vanos då (variabla kamtider på båda kamaxlar http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS).

Nu har inte jag mekat jättemycket med dessa bilar men det verkar som det inte är några konstigheter.
Prisvärda reservdelar faktiskt.

Diagnos-utrustning går att köpa på t ex Tradera för 500-1000 kr.

Rost verkar vara lite olika, vissa exemplar klarar sig väldigt bra vissa sämre.
Vanligt att det börjar rosta i kitskarvarna i dörrar, baklucka, innanför tanklocket.
Ofta har BMW varit frikostiga med att åtgärda detta på garantin, långt innan genomrostning.

Min gamla 523 -99:

http://www.garaget.org/?car=104725
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: april 15, 2010, 23:20:45 »
Välkommen till forumet, Ronny! Hoppas att vi kan hjälpa dig!

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #4 skrivet: april 16, 2010, 08:59:32 »
Oj! Det kom en hel del svar! Ett jättestort tack till er som tar er tid  :)

E39 523 - Jag har ännu inte tänkt köpa ny bil, utan det blir till hösten det blir av, men ett stort tack för erbjudandet!

Det låter ju riktigt bra det jag läser, som jag har förstått är det inte några andra fel än vad det är på bilar i allmänhet. Det är väl som med alla andra, man får försöka hitta en bil som är välvårdad och som inte är rostig.

Här kommer en annons på en bil jag tyckte såg intressant ut: http://www.blocket.se/lund/BMW_528_iA_193hk_Touring_26805261.htm?ca=6&w=3

och en till: http://www.blocket.se/uppsala/BMW_528_iA_Tiptronic_touring_m__pkt_26466137.htm?ca=6&w=3

Det som hade gjort den första bilen perfekt hade ju varit skinnklädsel, dock minns jag att när jag tog körkort så körde jag bmw 3-serie med precis såna där stolar (tror jag, dom ser då väldigt lika ut) och dom var helt underbara att sitta i med god justermån! Så det skulle itne göra någonting om det var såna där tygstolar..

Har fått lite mer kött på benen, så troligtvis blir det en sån här bil till hösten hoppas jag! Dock skulle jag försökt hitta någon i närheten som har en sån här bil så ja hade kunna provköra en, har ju trots allt aldrig setat i en sån här.. Och ingen handlare i närheten har någon inne just nu, så jag väntar med iver på att kunna åka och testköra en lite!  ;)

P.S det verkar som att en bil efter 98 kan kosta lika mycket som en bil före 98, så det blir väl att köpa en 99 eller 00 kanske, men vad är det för uppdateringar som kan strula mer eller mer kända fel runt vissa årsmodeller?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #5 skrivet: april 16, 2010, 20:45:39 »
Jag tycker absolut du ska rikta in dig på 528i. Inte för att den i effekt under-specade 523´n är dålig på något sätt, men det extra vridet i 528i märks tydligt. Och någon större skillnad i förbrukning är det inte heller, den 0.3l större 528 är högre växlad, och mycket snål för storlek och effekt. Min nuvarande lilla 318ti är inte ens 1dl/mil snålare än 528´n jag hade!
Vidare tycker jag du hellre ska lägga till en extra slant för ett fint och välvårdat ex. än att köpa det billigaste kanske sämre.
Och gå på magkänsla! Känns det bra, är det bra.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #6 skrivet: april 16, 2010, 21:23:42 »
Jag tycker absolut du ska rikta in dig på 528i. Inte för att den i effekt under-specade 523´n är dålig på något sätt, men det extra vridet i 528i märks tydligt. Och någon större skillnad i förbrukning är det inte heller, den 0.3l större 528 är högre växlad, och mycket snål för storlek och effekt. Min nuvarande lilla 318ti är inte ens 1dl/mil snålare än 528´n jag hade!
Vidare tycker jag du hellre ska lägga till en extra slant för ett fint och välvårdat ex. än att köpa det billigaste kanske sämre.
Och gå på magkänsla! Känns det bra, är det bra.

Där ser man, de kan vara rätt snåla ändå alltså! När jag sitter och kikar på de utbudet som finns så är ju faktiskt de flesta med den större motorn, de verkar ju även ha lite mer utrustning.

Något annat jag tänkt på är hur automaterna är? Vad innebär steptronic, är det helt enkelt benämnigen för automat eller? Finns det olika, säg "liten och stor" klimator eller ac i dessa? Någon av dem som är sämre än de andra?

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #7 skrivet: april 16, 2010, 22:21:49 »
528 som alternativ till 523 är inget dumt val. Lite större motor men obetydligt törstigare. Sen finns ju också 540 som är en mycket trevlig bil och som prestandamässigt ligger i en annan klass än 523/528.

Några av 5-seriens svagheter har du väl fått kläm på antar jag.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #8 skrivet: april 16, 2010, 23:39:26 »
Steptronic är underbart tycker jag, du kan köra i lugnt och fin med automat eller gå över till manuellt och köra sportligt.
Med manuellt, bara en liten putt framåt på spaken för att växla upp eller bakåt för att växla ner, det är nästa likadant som att ha växlar vid ratten.
Svårt att exakt förklara men om du testar, du får se själv hur bra det är.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #9 skrivet: april 17, 2010, 06:21:40 »
Jaha där ser man! Verkar ju vara en bra funktion på lådan. Har fått mycket bra info, är väl bara dags att börja kika och provköra lite bilar så ska se nog säkert bli affär till hösten  :)

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #10 skrivet: april 17, 2010, 16:08:07 »
Ang. klimatanläggningen, så har jag bara sett den digitala varianten i Sverige.
Kan vara så att det finns en enklare variant med enbart stora vred, men den är väldigt ovanlig i så fall.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #11 skrivet: april 17, 2010, 16:56:41 »
Där ser man, de kan vara rätt snåla ändå alltså! När jag sitter och kikar på de utbudet som finns så är ju faktiskt de flesta med den större motorn, de verkar ju även ha lite mer utrustning.
För att förtydliga lite hade jag en manuell sedan. Brukade snitta något över 0.9l/mil vid mitt normala körande. Bor 2 mil utanför stad och kör lite landsväg m.a.o. Jag körde den aldrig över litern och då även de tankar jag kört med lite släp bakom. Som snålast noterade jag 0.81l/mil, ca 50 mil t.o.r. håla utanför Växjö-Göteborg, och då i olagligt tempo.  ;D De förbrukningar jag skriver om är ärliga uträknade vid pumpen och inte vad som stått på färddatorn (som dock stämde nästan exakt!).
Min svåger kör 528iAT (alltså automat-Touring), han brukar ligga runt litern och kör ungefär som jag och ner runt 0.9l/mil vid längre körningar.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #12 skrivet: april 17, 2010, 18:57:16 »
Tack för att du berättade om förbrukningen :) jag räknar med att de kan vara liite mer när man har en automat. Men det roliga (tycker jag) är att det är en såpass stor motor och en tung bil, och den drar ändå så lite. Men de ska väl erkännas att bilarna ja ägt i jämförelse har haft insprutning från stenåldern, bilen jag har nu har jag aldrig kört under 0.9..

Så hoppas på det bästa :) har väl lite smått börjat titta på hus, så man ska väl prata med de som kommer äga allt åt en (banken) och se vad de tycker är bra och inte bra ideer naturligtvis. Men det ser lovande ut, varje dag trillar det ut nya bilar i mina sök-kategorier, riktigt kul att ha så pass måna att sitta och jämföra med! :)

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #13 skrivet: april 18, 2010, 12:11:38 »
Har en likadan motor (M52TU) som omnämns här men dock i en större E38. Är mäkta imponerad över den låga förbrukningen. I motorvägsfart går den riktigt snålt. Har mätt upp något lägre bränsleförbrukning än den ovan. Ej momsad hastighet samt planerade körning gällde då iofs.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #14 skrivet: april 18, 2010, 12:30:33 »
Har en likadan motor (M52TU) som omnämns här men dock i en större E38. Är mäkta imponerad över den låga förbrukningen. I motorvägsfart går den riktigt snålt. Har mätt upp något lägre bränsleförbrukning än den ovan. Ej momsad hastighet samt planerade körning gällde då iofs.

Mvh:
Thomas

Har faktiskt funderat på en E38 länge, men har man en gång haft en kombi är det svårt att då tillbaka till något annat :P så praktiskt det är. Men E38, lär vara en av de snyggaste BMW modellerna enligt mig

Reklampartners