Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köra mot gult - tillåtet?  (läst 6961 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M3Power

• Gäst
Köra mot gult - tillåtet?
« skrivet: april 13, 2010, 23:09:24 »
Det utbröt en vild diskussion på jobbet idag angående att köra mot gult ljus. Vissa hävdar att körning mot gult är detsamma som att köra mot rött vilket låter egendomligt.

Vad är rätt och fel?

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: Köra mot gult - tillåtet?
« Svar #1 skrivet: april 13, 2010, 23:21:15 »
Grundprincipen är att när det slår om till gult så måste man kunna stanna INNAN det blir rött, annars blir det en rödljuskörning vilket kan leda till att man blir av med körkortet.

Man får inte heller accelerera fram mot ljuset när det är gult i akt och mening att hinna över innan det blir rött.

Att köra mot gult är alltså tillåtet om man gör bedömningen att man inte hinner stanna innan det blir rött. Kör man t ex i 45-50 km/tim och det blir gult när man befinner sig 10 meter från ljussignalen hinner man inte stanna eftersom stopp- och reaktionstiden är mer än 10 meter.

M3Power

• Gäst
« Svar #2 skrivet: april 13, 2010, 23:24:29 »
Tack för svaret, då har vi löst det problemet.

MikaelM

• Gäst
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2010, 17:23:55 »
Jag känner massor med folk som tror att körning mot gult är förbjudet. Tror man det så har man knappast någon realistisk uppfattning om bilars stoppsträcka när man kör i 50.

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2010, 15:19:32 »
Jag känner massor med folk som tror att körning mot gult är förbjudet. Tror man det så har man knappast någon realistisk uppfattning om bilars stoppsträcka när man kör i 50.

Även om det är tillåtet att köra mot gult så bör man vara uppmärksam innan man fattar beslutet. Marginalen till att det istället blir en körning mot rött är ganska liten och det tillhör undantagen att man får behålla körkortet vid rödljuskörningar.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Hexagon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2010, 18:29:52 »
Ett ämne som ofta dyker upp både bland vänner och på jobbet. Förvånansvärt många tror att köra mot gult är förbjudet.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2010, 21:11:55 »
I egentligen, det är bara att göra en snabb bedömning med hastighet på bilen och distans till broms sträckan. 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Niklas

• Gäst
« Svar #7 skrivet: november 09, 2010, 20:34:11 »
Tillhör också dom eviga diskussionsämnena både på jobbet och privat.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
« Svar #8 skrivet: november 09, 2010, 21:28:19 »
Killroy har alldeles rätt !

gladiatör

• Gäst
« Svar #9 skrivet: november 17, 2011, 11:07:56 »
Bättre att stanna till gul men problem kan komma bakifrån med nästa bil.
Det har hänt mig 2 gånger. :(

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
« Svar #10 skrivet: april 23, 2012, 14:01:34 »
Bättre att stanna till gul men problem kan komma bakifrån med nästa bil.
Det har hänt mig 2 gånger. :(

Nästa bil bakifrån kanske tar för givet att man ska blåsa förbi vid gult och ligger alldeles för nära framför varande.... " Man ska aldrig köra fortare än att man hinner stanna utan komplikationer "

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Köra mot gult - tillåtet?
« Svar #11 skrivet: april 23, 2012, 21:56:27 »
Gult betyder att det är på väg att bli rött. Är det gult ljus skall man som grundregel stanna. Om det inte är möjligt att stanna på ett säkert sätt på grund av för hög fart eller att det blir gult när man har kommit för långt ska man köra istället.

Tidigare gällde i vissa länder, bland annat i Sverige, att en kombination av grönt och gult innebär en förvarning om att det strax ska växlas till rött. Detta ändrades till dagens system i enlighet med 1980 års Genève-överenskommelse. I Sverige skedde förändringen i september 1999.

Källa: Wikipedia
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners