Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 530d (D10) - Kall motor/kupé  (läst 4873 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbe Nukem

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Kön: Man
  • Alpina D10
E39 530d (D10) - Kall motor/kupé
« skrivet: februari 25, 2010, 07:43:54 »
Har ett något jobbigt problem med nyförvärvet. På provkörning och allt som skedde på svensk gick motortemperaturen upp bra och man fick värme i kupén. Men nu hemma på finsk mark i temperaturer neråt -28 (en dag bara men...) så går inte temperaturmätaren högre än just till där blåa området slutar. Webaston tänder inte heller, förstås. Tid bokad för kontroll av Webaston men fick tid först till tionde mars, år och decennier till det med den här kylan. :D

Kommer det att hjälpa nåt över huvud taget att byta termostaten och EGR-termostaten? Oh well, dom är beställda nu iaf, dryga 70€ för bägge. Förhoppningsvis kan man börja njuta lite mer av bilen när dom är bytta. :)
That's only my opinion, I could be wrong...

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
SV: E39 530d (D10) - Kall motor/kupé
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2010, 10:25:38 »
Dieslar är ju så snåla på överskottsvärme att det kan nog vara så att vid -28 så räcker inte värmen till att värma kupén. Webasto hjälper ju helt klart. Tillsatsvärmare brukar vara standard på svensksålda bilar i alla fall. (Dock ej BMW vad jag vet).
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Tobbe Nukem

• Junior Medlem
  • **
  • Alpina D10
« Svar #2 skrivet: februari 25, 2010, 10:37:15 »
Mjo, den har en Thermo Top C Z, både kupévärmare och motorvärmare. Förra ägarens mek menade att glödstiftet antagligen var dött.

Jag har heller inte fått nån egentlig värme att tala om fastän temperaturen kröp upp till -13 igår. Jagar runt som ett fån efter nån som förstår sig på Webasto för tillfället. :)

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #3 skrivet: februari 25, 2010, 13:03:04 »
Testa att sätta något skydd innanför njurarna/grillen som blockerar fartvinden, t ex en bit kartong.

Här hittar du information om Webasto-värmare: http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Tobbe Nukem

• Junior Medlem
  • **
  • Alpina D10
« Svar #4 skrivet: februari 26, 2010, 14:09:47 »
Jao, bättre nu i kombination med varmare väder. Fick både vanliga och EGR-termostaten idag till priset av 69€ så nu blir det väl att skruva av imorn. :)

Tack för tipsen.  8)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2010, 21:50:13 »
Glöm inte bara att berätta hur det fungerar efter bytet. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Tobbe Nukem

• Junior Medlem
  • **
  • Alpina D10
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2010, 19:42:24 »
Ja just det, som jag skrev i projekttråden:

Citera
Igår, fredagen den 5 mars, byttes termostater i soliga -4 grader. Dock var det ju ett ingrepp som inte var direkt litet eller särskilt lätt... Avslutades i mörka -13 grader. Tacka tusan för farsgubben, annars hade jag säkert stått och skruvat ännu.  Glad
Besides, fick bilköpare till Omegan på besök samtidigt så jag hann inte med allt på en gång. *skylla*
Värme!

Härligt! Men förstås så har ju naturen beslutat sig för att sadla om till vår samtidigt... :P
Slask-slask-slask! Men aldrig förr har slaskföret varit så efterlängat! :)

Reklampartners