Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E65 - klaff i ljuddämparen?  (läst 3294 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dekagon

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 111
  • Kön: Man
E65 - klaff i ljuddämparen?
« skrivet: februari 20, 2010, 14:20:56 »
Vet ni om det sitter nån sån här ljuddämparklaff i ljuddämparen på 745an? Typ nåt sånt som satt på E36orna bland annat. Om det gör det, går det att plugga denna i öppet läge så att säga? Jag har ett "klaffliknande" ljud från bakdelen av min bil när det är kallt ute och man kallstartar (det försvinner om man gasar till lite, hörs att det är från avgassystemet, så jag hoppas det sitter en sån här klaff i dessa avgassystem också, annars vet jag inte var detta ljud kommer från :D). Tänkte om man kunde bli av med detta om man öppnade upp så denna klaff satt öppen hela tiden. För SÅ mycket mer avgasljud brukar det ju inte bli.

Utloggad Dekagon

• BMW Senior Medlem
SV: E65 - klaff i ljuddämparen?
« Svar #1 skrivet: april 17, 2010, 10:45:39 »
Jag svarar på mina egna frågor ;-)
Ja, det sitter klaff i avgassystemet som ska göra att avgasljudet sänks. Den öppnar vid ca 3500rpm.
Det går utan problem att plugga denna så att den alltid är öppen, titta in under bakre kjolen på bilen så ser man där vakuumslangen till tryckklockan, bara att dra bort den och sen plugga systemet. Fixat på 30sek ;-) Blir mer ORR i avgasljudet, upplever även bilen piggare när den slipper "vänta" på klaffen att den ska öppna. Skönt att slippa skrammel från klaffen också.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: april 17, 2010, 11:16:08 »
Det skulle inte förvåna mig det kanske var samma ljud som St pierre hörde med sin 745.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dekagon

• BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: april 17, 2010, 12:42:54 »
Nä det är nästan mer regel än undantag att den låter illa. Jag hade pluggat den om jag vore han, jag har inte provat min 745 än på motorväg då den är avställd fortfarande över vintern, men tror inte ljudnivån blir SÅ mkt högre. Men betydligt trevligare ljud på tomgång blev det i alla fall, nu hörs det nästan att det är en 8a ;-)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #4 skrivet: april 17, 2010, 14:58:14 »
Gott med riktigt V8 ljud! ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners