Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Så här kan det se ut  (läst 22583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad k1mzo*

• Senior
  • Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 39
  • Kön: Man
Re: Så här kan det se ut
« Svar #30 skrivet: maj 29, 2009, 16:36:11 »
En viktig grej tycker jag är installation av language pack på svenska, finns det inte så får någon av oss sitta manuellt.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
Re: Så här kan det se ut
« Svar #31 skrivet: maj 29, 2009, 17:05:31 »
Det finns ett svenskt språkpaket som man kan lägga in... :D

Philip Sahlsten

• Gäst
SV: Så här kan det se ut
« Svar #32 skrivet: maj 31, 2009, 23:48:11 »
Hur är det med ett evenemangsforum på BimmerPower?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: S� h�r kan det se ut
« Svar #33 skrivet: juni 01, 2009, 00:29:04 »
Förmodligen kommer snart ett evenemangsforum, det får se, därefter, inget svårigheter att lägga in en kalender.
Mvh.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
SV: Re: Så här kan det se ut
« Svar #34 skrivet: juni 01, 2009, 00:33:06 »
Det finns ett svenskt språkpaket som man kan lägga in... :D

...och det har vi gjort... ;D

Philip Sahlsten

• Gäst
« Svar #35 skrivet: juni 01, 2009, 16:36:40 »
Snygg sida!

Vilken webbadress kommer bli den primära? 540forums fungerar inte så bra...  ::)

Utloggad k1mzo*

• Senior
  • Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 39
« Svar #36 skrivet: juni 01, 2009, 16:46:20 »
Har vi inte kommit överens om ännu, men iaf så kommer det inte vara 540forum, vi funderar nog på det när forumet är färdigtestat och utvecklat..

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #37 skrivet: juni 01, 2009, 21:31:02 »
Snygg sida!

Vilken webbadress kommer bli den primära? 540forums fungerar inte så bra...  ::)

Tills vidare tror jag vi använder den webbadressen vi har. Längre fram har vi ju möjlighet att skapa en helt ny domän för forumet.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #38 skrivet: juni 01, 2009, 21:40:16 »
Nu det fungerar för philip, det saknades punkten mellan forum och 540
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #39 skrivet: juni 02, 2009, 13:18:16 »
Jag drog detta i mailslingan förut men tänkte att det har sin plats här också. Får se om ni håller med om de punkter jag tycker vi kan förbättra.

Ett par saker som jag inte gillar med nuvarande layout (Vissa kommer säkert tycka att det är petitesser men det håller jag inte med om. Forumet måste se helrätt ut för att vi ska kunna locka över även de skeptiska användarna)

- Trådrubriken visas i varje inlägg. Detta MÅSTE bort. Det gör, i kombination med signaturer, att varje inlägg tar alldeles för stor plats. Då användarna sannolikt inte heller är senila så behöver vi inte påminna dem om vilken tråd de läser i varje inlägg ;-) Detta finns även på exempelvis STCS och Jagrullar och det stör mig lika mycket där. Eftersom APs största fördel är det är kompakt och "inläggsintensivt" så är detta något vi bör ta fasta på.

- Förutom att rubriken visas i varje inlägg så är också nästan 50% av varje inläggsruta tom. Detta tar väldigt mycket plats och helt i onödan i mina ögon. Varför måste varje inlägg bestå av hälften luft? Det måste gå att ställa in så att signaturen kommer raden efter sista meningen, inte 5-6 rader längre ned. Jag antar att det beror på informationen till vänster om varje inlägg. I så fall är min mening att den bör tas bort nästan helt och läggas ett klick på användarnamnet bort.

- Jag gillar inte child board systemet. Det blir 2-3 klick för mycket tills man kommer till inläggen. Kanske inställningssak?

- BMW loggan i headern är för stor. Borde minskas med ungefär 50%. Det ser lite "blaffigt" ut. (Frågan är också vad BMW AG kommer att tycka om den när vi går live)

- Färgen i k1mzos annars snygga banner matchar inte riktigt bakgrunden och färgen i övrigt. Den borde gå i blått eller grått istället. Jag gillar dock starkt catch phrasen "För oss som älskar att köra". Tycker det är ett helrätt budskap och gör att sidan associeras med BMW utan att vi behöver använda namnet så mycket (minskar risken för att BMW AG tar fram advokatarmén)

- BMW loggorna till vänster om kategorierna är lite för lågupplösta i dagsläget. De blir taggiga, framförallt när de är grå. De skulle också kunnas göras mindre. Något som jag tror skulle bli riktigt snyggt att använda istället för loggan (blir lite mycket att den 12 gånger på framsidan) skulle vara att ha någon slags siluett av en 3 serie vid det forumet. En siluett av en 5 serie vid det forumet osv. Ganska små och nätta bilder i stil med denna fast i svart/vitt el gråskala skulle kunna vara riktigt snyggt: http://tbn0.google.com/images?q=tbn:TvKQ6ZWcCRBDlM:http://newcarbuyingguide.com/images/articles/reviews/bmw/BMW5Series01.jpg

- Det borde finnas en snabbsvarsfunktion med basic alternativ längst ner i varje tråd. Att behöva klicka och gå in i en särskild sida för att svara är lite jobbigt. Färgen i svarsrutan borde också vändas. Det är väldigt jobbigt för ögonen att ha vit text mot mörk bakgrund. Efter att ha läst text på sådant sätt, prova att titta mot en vit yta. Ni kommer att se varenda mening i ögonen mot den vita ytan - på samma sätt som när man blir bländad.

Hoppas ni förstår att jag skriver detta i all välmening för att forumet ska bli så bra som möjligt. :) Jag har hela tiden sagt att jag stödjer initiativet helhjärtat. Tyvärr kan jag inte SMF annars hade jag gärna ägnat tiden själv åt att försöka hjälpa till.

/Andreas
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 495
  • e38 728iA 1998
« Svar #40 skrivet: juni 02, 2009, 13:27:02 »
Citera
Jag vet inget om Kimzos grafikkunskaper men mina är begränsade. Jag gjorde Loggan och det små loggorna för att visa hur det kan se ut, inget är spikat. Större miniloggor= större plats som upptas och rutorna blir större, rutorna med text i. Ifall någon tar på sig grafikjobbet blir ingen gladare än mig. All grafik vi ser på forumet går att ändra så alla ideér är välkommna.

Jag är inte helt handikappad i Photoshop. Att snickra ihop ett par högupplösta loggor med genomskinlig bakgrund borde jag kunna få ihop hoppas jag. Laddar upp dem på ett bra ställe om jag får ihop något vettigt.

Förlåt, nu har jag gjort något riktigt korkat här. Trodde jag tryckte på citatknappen när jag istället verkar ha ändrat ditt inlägg. Ber hundra gånger om ursäkt. Hoppas det går att backa tillbaka.  :-[ /Andreas

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • e38 728iA 1998
« Svar #41 skrivet: juni 02, 2009, 13:29:13 »
Citera
- Det borde finnas en snabbsvarsfunktion med basic alternativ längst ner i varje tråd. Att behöva klicka och gå in i en särskild sida för att svara är lite jobbigt. Färgen i svarsrutan borde också vändas. Det är väldigt jobbigt för ögonen att ha vit text mot mörk bakgrund. Efter att ha läst text på sådant sätt, prova att titta mot en vit yta. Ni kommer att se varenda mening i ögonen mot den vita ytan - på samma sätt som när man blir bländad.

Snabbsvaret aktiverar du i din profil, tyvär innehåller den inga knappar alls så alla tags får du lägga in manuellt men jag tror det finns en mod man kan installera så att snabbsvarsfältet får lite basic options.
Jag har snabbsvar aktiverat och det fungerar kanon

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • e38 728iA 1998
« Svar #42 skrivet: juni 02, 2009, 13:31:30 »
Citera
Färgen i svarsrutan borde också vändas. Det är väldigt jobbigt för ögonen att ha vit text mot mörk bakgrund. Efter att ha läst text på sådant sätt, prova att titta mot en vit yta. Ni kommer att se varenda mening i ögonen mot den vita ytan - på samma sätt som när man blir bländad.

Har absolut inte upplevt detta, men naturligtvis ska forumet vara lätt för ögonen
Har nån annan samma problem?

PS alla dina iaktagelser är viktiga och du kommer aldrig att upplevas som jobbig
Ett forum är till för att ventilera/diskutera

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #43 skrivet: juni 02, 2009, 13:33:00 »
Jag såg nu att det går att aktivera snabbsvar. Helrätt, det borde vara default påslaget. Mina synpunkter på textfärg och bakgrund står dock fast. Mörk bakgrund och ljus text är rätt så besvärande. Sedan så är fonten riktigt stor i nuläget. Borde ställas ner, kanske ner till inläggens normala fontstorlek?

Ber om ursäkt för de gånger när jag klankar ner på saker som är möjligt att ställa in själv. Det beror på att jag inte är någon forumguru på något sätt.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • e38 728iA 1998
« Svar #44 skrivet: juni 02, 2009, 13:38:29 »
Jag såg nu att det går att aktivera snabbsvar. Helrätt, det borde vara default påslaget. Mina synpunkter på textfärg och bakgrund står dock fast. Mörk bakgrund och ljus text är rätt så besvärande. Sedan så är fonten riktigt stor i nuläget. Borde ställas ner, kanske ner till inläggens normala fontstorlek?

Ber om ursäkt för de gånger när jag klankar ner på saker som är möjligt att ställa in själv. Det beror på att jag inte är någon forumguru på något sätt.

Sluta be om ursäkt :)
Vi är i uppstartsfasen och ALLA inputs är viktiga
Just nu kör vi med ett tema som jag installerade jävligt snabbt. Vi kan alla gå in på SMF och titta på olika teman som kanske passar oss bättre?
Vi väljer ut ett par st och jag installerar dom sedan bestämmer vi oss
Vad tycker ni om det?

TEMAN till vårt SMF kan ni titta på här: http://custom.simplemachines.org/themes/

Klicka på 1.1.9 teman då det är den aktuellaste versionen vi kör med.
Alla teman är inte omöjliga att ändra, små ändringar kanske vi klarar av men är det något stort som behöver ändras så får vi ta in hjälp.

Reklampartners