Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vad gjorde du med din BMW idag?  (läst 137932 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #210 skrivet: april 28, 2013, 01:45:48 »
Kan du inte nämna några exempel på detaljer som är mindre genomtänkta rent konstruktionsmässigt? Skulle vara skoj att höra från en som är insatt.
 
Med vänlig hälsning
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #211 skrivet: april 28, 2013, 20:13:44 »
Låste in nyckeln i bagaget...  :'(  Det var bara en nyckel med när jag köpte den och jag har inte beställt någon ny ännu. Fan...
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #212 skrivet: april 28, 2013, 20:25:25 »
Låste in nyckeln i bagaget...  :'(  Det var bara en nyckel med när jag köpte den och jag har inte beställt någon ny ännu. Fan...

Vid dessa tillfällen är det helt ok att svära en ramsa.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #213 skrivet: april 29, 2013, 03:32:43 »
Har nu äntligen fått alla bitar på plats på min 518/520 men 2 saker krånglar, fallande tomgång o nåt skrammel från motorn på tomgång....  ???
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad henkek

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 174
  • Karma: +5/-0
Sv: Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #214 skrivet: april 29, 2013, 03:42:27 »
Körde in min ledbrutna M5 till stan, har haft den avställd i ett av mina garage 2 mil utanför stan. Helt fruktansvärt skitig trots att den har haft överdrag hela vintern. Till veckan ska jag boka in en tid hos lokala BMW-verkstaden och förhoppningsvis bevisa att dom har fel och jag har rätt.  :) Har jag fel kommer jag att få skämmas tills jag dör...

Vad är de för fel på 5an?

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #215 skrivet: april 29, 2013, 09:30:16 »
Beställde servicnyckel för att komma in i den låsta 740:n med den likaledes inlåsta nyckeln :)
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #216 skrivet: april 29, 2013, 20:30:24 »
Vad är de för fel på 5an?
Styrboxen till motorn är trasig, den går i limpläge och är väldigt svag, jag återkommer med detaljer i min tråd under medlemsprojekt.

Kan du inte nämna några exempel på detaljer som är mindre genomtänkta rent konstruktionsmässigt? Skulle vara skoj att höra från en som är insatt.
 
Med vänlig hälsning
Thomas

Det absolut sämsta med 750 e32 är det som skulle vara så fantastiskt bra, -att den ska gå som två separata motorer för att dubbel driftsäkerhet skulle uppnås.  :o :) Så blev det så klart inte, dubbla givare till allt och 3! styrboxar bara till motorn gjorde att det blev dubbelt så mycket krångel istället.

Sen är insugspackningarna ett skämt, bakelitkakor med ingjutna små pinnskruvar. Kostade över 5000kr för ca 10 år sen, säkert mer nu om dom ens går att köpa.

Utformningen på avgaskanalerna är riktigt dåliga.

Sen varför lägger man en massa krut på speciallösningar och "engineering overkill" när man fortfarande kör med rotor och fördelarlock? Stenåldersteknik på premiumbilarnas premiumbil.

På bromsservot så valde man att gå ifrån det välbeprövade vakuumsystemet och hittade på en hydraulisk lösning. Den har orsakat mig och många andra några nära döden-upplevelser.

Finns en hel del fler exempel, det här var det första som dök upp.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad jesseboy73

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 99
  • Karma: +4/-0
Sv: Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #217 skrivet: april 30, 2013, 11:26:50 »
Jahapp, där slutade stortysken ladda. :(
Hoppas på laddningsregulatorn...
Dessvärre verkar vi inte sälja den som passar på jobbet, men har köpt en och ska testa.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #218 skrivet: april 30, 2013, 13:46:46 »

Det absolut sämsta med 750 e32 är det som skulle vara så fantastiskt bra...


Ja du, det låter inget vidare. Man har ju hört en del om dessa maskiner. Det verkar som att man får stå ut med en hel del huvudbry när man stiftar bekantskap med dessa. Tror säkert att den var något i hästväg som ny, men det var då det...
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #219 skrivet: april 30, 2013, 16:26:17 »
Man hör inte så mycket om 850, det är endå likadant motor som 750.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #220 skrivet: maj 01, 2013, 02:07:28 »
Man hör inte så mycket om 850, det är endå likadant motor som 750.

Det beror nog mycket på att 850 är mer en entusiastbil än 750. Det finns inte många 850 jämfört med 750, därav behandlas dom därefter. Ingen orkar kosta på en gammal 750, för den är värdelös. Men en 850 däremot får ofta en hel del kärlek och omvårdnad.

Just för att 850 är en entusiastbil också så tenderar felen inte att lysa lika klart som för 750, entusiaster vill sällan se bristerna i sin ögonsten. Perfekt i detta fall då alla felen på motorn är samma som på 750. Så 850-ägarna behöver inte oja sig över sina fel, dom kollar helt enkelt på alla 750-ägares alla problem.  :)

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #221 skrivet: maj 01, 2013, 02:29:03 »

Ja du, det låter inget vidare. Man har ju hört en del om dessa maskiner. Det verkar som att man får stå ut med en hel del huvudbry när man stiftar bekantskap med dessa. Tror säkert att den var något i hästväg som ny, men det var då det...

Det var när dom var nya dom "dominerade", -och det är det även nu när dom är i hyfsat skick. Ljudet och känslan i en V12a är verkligen speciellt. I en 4-cylindrig motor känner man i princip kolvslagen, på en 6-cylindrig blir det ljuvare, -V8or i all ära, -men har man kört en V12a så förstår man charmen. - Det är en helt vibrationsfri motor i alla varvtal. Med laddtryck på det så blir det magiskt!  :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #222 skrivet: maj 01, 2013, 02:51:04 »
Jag meckade på med med dubbelturbon i kväll/natt och hela kvarvarande projektet är rätt enkelt i sig, det är att jag ska flytta över alla ombyggda delar från en trasig motor till en hel. (Sen lite bök med motorstyrningen)

Dom mytomspunna insugen (som jag limmar ihop)  ;)


På plats och garanterat täta:


Före nedmontering:


Ole dole doff....


Lätt som en plätt att skruva isär och sätta ihop dessa motorer om det inte vore för en sak som felar...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #223 skrivet: maj 01, 2013, 07:41:52 »
Det är så sant som du säger om 850.
Natten syselsättning? 8)
Om det inte vore för en sak som felar? det gäller att vara nykter. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Vad gjorde du med din BMW idag?
« Svar #224 skrivet: maj 01, 2013, 08:05:16 »
Det var när dom var nya dom "dominerade", -och det är det även nu när dom är i hyfsat skick. Ljudet och känslan i en V12a är verkligen speciellt. I en 4-cylindrig motor känner man i princip kolvslagen, på en 6-cylindrig blir det ljuvare, -V8or i all ära, -men har man kört en V12a så förstår man charmen. - Det är en helt vibrationsfri motor i alla varvtal. Med laddtryck på det så blir det magiskt!  :)

A true gentleman never ever travel behind less than twelve cylinders.  ;)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners