Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Försäkring för familjemedlemmar?  (läst 6403 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Virgo

• Gäst
Försäkring för familjemedlemmar?
« skrivet: januari 28, 2010, 17:45:59 »
Vår grabb har precis tagit körkort och fyller 19 till sommaren. Han vill gärna köpa en gammal billig bil, gärna någon gammal 3-serie. Han studerar och är skötsam och jobbar lite extra emellanåt. Han ringde till flera försäkringsbolag och fick uppgiften att det gick bra att ställa försäkringen på mig. Jag ringde upp ett av bolagen och pratade med samma säljare (FS) som grabben pratat med.

Virgo - Hur kan ni påstå att försäkringen kan skrivas på mig när försäkringsavtalet säger att ägare/försäkringstagare/huvudsaklig brukare SKALL vara samma person?

FS - Ja, eh...som boende i samma familj får man bruka alla familjens bilar.

Virgo - Vi pratar inte om det, vi pratar om ägarförhållandet.

FS - Jovisst men i familjen ägar man ju familjens bilar tillsammans.

Virgo - Nej, det gör man inte alls. Makar och sambos äger gemensamma bilar tillsammans men inte eventuella barn.

FS - Eh...nej, det är ju riktigt. Fel av mig.

Virgo - Kan du nu förklara för mig hur jag kan stå som försäkringstagare när jag inte kommer att bruka grabbens bil?

FS - Eh..öh...kan jag återkomma till dig?

Virgo - Visst.

En timme senare

FS - Det blev visst lite fel där. Självklart gäller försäkringsvillkoren. Så i princip kan man inte stå som försäkringstagare till en bil som man inte äger eller är huvudsaklig brukare till.

Virgo - I princip?

FS - Ja..öh...vi bedömmer alla fall individuellt liksom. Frågan är inte aktuell för oss som säljer försäkringar egentligen, det är skadereglerarna som reglerar eventuella skador.

Virgo - Jaha och hur gör skadereglerarna? Bryr dom sig om försäkringsvillkoren?

FS - Jo, det gör dom naturligtvis. Precis hur känner jag inte till.

Tjosan...

Med andra ord så drar sig försäkringsbolagen inte för att försöka lura unga killar och tjejer genom att ge dom tveksamma uppgifter som dessutom strider mot dom grundläggande kraven i försäkringsvillkoren.

Vår grabb får nu stå som ägare, försäkringstagare och huvudsaklig brukare till sin bil.

Utloggad Nautilus

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 160
  • Kön: Man
SV: Försäkring för familjemedlemmar?
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2010, 17:54:23 »
Du tar upp ett viktigt och vanligt problem nämligen att försäkringsbolagens säljare gärna håller tyst med viktig information. I det här fallet bryter man definitivt mot försäkringsbolagens egen gemensamma policy när det gäller information till kunderna.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2010, 18:07:49 »
Det här problemet är mycket vanligare än man tror. Försäkringssäljarna mörkar när det gäller vissa frågor vilket kan stå kunden dyrt den dagen det uppstår ett skadefall och en skadereglerare hanterar ärendet. Skadereglerarna bär inte samma mjukistofflor som försäljarna, skadereglerarna är som regel stenhårda om det finns anledning att misstänka skenförsäkring.

Det förekommer dock att vissa försäkringsbolag är lite givmildare när man misstänker skenförsäkring. En av anledningarna kan vara att familjen är en stor kund hos bolaget med både hem- båt- och bilförsäkringar hos samma bolag. Det kan vara en anledning till att vissa bolag "ser mellan fingrarna" i vissa fall. Tyvärr så vet man inte det innan man eventuellt har ett skadeanspråk på försäkringsbolaget.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2010, 18:29:45 »
Jag blir faktiskt lite imponerad över din (Virgo) raka och ärliga inställning. Det är garanterat många föräldrar som inte är lika rakryggade och oärlighet leder i förlängningen till ett fifflande och trixande som spiller över på alla försäkringstagare.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2010, 18:33:49 »
I mina villkor har jag för mig att det står att försäkringen gäller för alla som är skrivna på samma adress förutsatt att den huvudsakliga brukaren är den som står på bilen.

Men du lär nog vara ganska ensam om att pressa en försäkringssäljare åt det hållet ;)
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Maloney

• Gäst
« Svar #5 skrivet: januari 28, 2010, 18:47:10 »
Det här problemet avhandlas på alla bilforum med jämna mellanrum. Problemet kan tyckas vara lätt men ställer nog till en del problem. Det finns en hel del pengar att spara på skenförsäkringar, å andra sidan är det ingen medborgerlig rättighet att äga dyra bilar.

Det har gjorts olika försök att ta helt nya grepp inom försäkringsbranschen, utan att man lyckats. Statistiken talar sitt tydliga språk när det gäller ålder och skadetillfällen. Någon måste bära kostnaderna och det är ett grundkrav i försäkringsbranschen att varje målgrupp måste bära sina egna kostnader.

Min far stod för försäkringen på min första bil. När jag flyttade hemifrån var det slut med det och sen dess betalar jag allt själv.

Virgo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: januari 28, 2010, 18:58:32 »
Min utgångspunkt är att så länge min grabb kör ordentligt och inte behöver utnyttja försäkringen så är skenförsäkringen visserligen avtalsstridig men den kostar inte försäkringsbolaget några pengar. Om däremot grabben smäller bilen och jag står som ägare/försäkringstagare så riskerar jag att få ett brev - "Virgo, vi har upptäckt att du inte är huvudsaklig brukare till fordonet och därmed är fordonet skenförsäkrat".

Det vore inte roligt.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2010, 19:23:36 »
Får grabben använda M5:an ...  :P

Virgo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2010, 19:50:47 »
Det blir inte aktuellt för honom förrän till våren men han kommer att få köra den hemifrån ner till McDonalds för att stila lite, sen får han köra hem igen. Han har förresten övningskört med M5:an, han var helt exalterad och glömde allt omkring sig. Efter ett tag gick vi över till tjänstebilen, det blev lugnast så.

;)

Utloggad Nautilus

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 160
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2010, 21:15:26 »
Vad vi lätt glömmer i sammanhanget är hur det var när vi själva var 18-19 år med färskt körkort. Det enda man ville var att skaffa sig en bil fast man kanske inte hade råd. Det är inget försvar för skenförsäkring på något sätt. Skillnaden dom senaste åren verkar vara att allt fler föräldrar går med på att skenförsäkra sina ungdomars bilar.

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 359
  • 735i -89
« Svar #10 skrivet: januari 29, 2010, 05:17:41 »
Det finns hopp om mänskligheten!

Jättebra att grabben också förstår hur det funkar, orsak och verkan.
För som vi alla vet gör barn inte som vi säger, de gör som vi gör och
att vara en god förebild är inte bara ett sätt att påverka, det är det enda!
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Reklampartners