Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fråga om diffspärr och ASC+T  (läst 4995 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
  • Kön: Man
Fråga om diffspärr och ASC+T
« skrivet: januari 16, 2010, 04:57:13 »
Hittade ingen bra plats att lägga in denna fråga så det fick bli här.

Ok, här kommer en korkad fråga. M540i och 540 M-Sport (som jag har skrivit om i en annan tråd) var utrustade med ASC+T eller LSD.  Båda var tillval (verkar det som), men det var antingen eller. Vad exakt är skillnaden om vi antar att man endast använder bilen sommartid? Varför kombinerades inte de båda systemen? För aktiv körning (på bana) brukar ju rekommenderas att ASC-systemet stängs av.

Någon som kan reda ut begreppen på ett enkelt sätt för en icke-ingenjör?

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
SV: Fråga om diffspärr och ASC+T
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2010, 06:45:39 »
Noterar att LSD var standard och att ASC+T var tillval (samt att M5 hade LSD). Frågan kvarstår dock om skillnaderna om vi ser till praktisk körning eftersom ASC+T ersatte LSD om tillvalet utnyttjades.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2010, 09:43:26 »
Jag är kanske helt ute och cyklar här men LSD betyder för mig Limited Slip Differential och är något helt annat än det elektroniska antispinn och antisladd systemet.

LSD http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential

Enkelt uttryckt så kan en bil med LSD spinna loss båda drivhjulen, en bil utan LSD spinner endast med ett hjul i och med att all kraft överförs dit.

ASC+T är ett elektroniskt system som med givare på hjulen kollar att alla hjul snurrar lika fort. Om bakhjulen skulle släppa korrigerar systemet detta genom att strypa motorn. Den tar över gaspedalen så att säga. Sen finns det även en funktion som genom att bromsa olika hjul kan räta upp en sladd eller om systemet tycker att man tappat kontrollen på annat sätt griper in.

Så för banåka är LSD ett stort plus och ASC skall vara avstängt. Varför man inte kunde kombinera systemen förstår jag inte heller, borde vara det ultimata för en bil med mycket kraft som skall ned i backen och som används som vanlig Svensson bil.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad ecm_z28

• Junior
  • Senior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2010, 21:24:32 »
problemet med asc på bana är att man överhettar bakbromsarna då asc+t bromsar bakbromsarna med abssystemet,
på så sätt lägger man broms bak för att få det att sluta spinna,
och för att åka så fort som möjligt genom en kurva ska man ha en s.k. racedrift,
dvs (kommer inte ihåg exakt tal) men typ 10% hjulspinn och har man så mycket hjulspinn konstant som ska bromsas bort genom bakskivorna,
för att till nästa kurva klappa på en hård inbromsning beroende på hur mycket effekt och fart man kommer upp i,
så får du ju en jävla värme i bakbromsarna,
och med otur överhettar man bakskivorna.

var någon som berättade om att köra en 1serie med antispinnen i på bana
och de hade tydligen varit mer eller mindre katastrof för bakbromsarna ur värmesynpunkt.. själv ser ja diffbroms som en sak jag bara måste ha i e39an..
så de står verkligen på önskelistan..
dsc som ja har på min verkar även de vara ett mkt trevligt system,
som även M-bilarna i e46/e39 generationen ska ha,
och en diffbroms skulle endast göra att de blir antingen mindre värme i
bakbromsarna alt. ge lika fördelning på värmeutvecklingen
istället för att bromsa upp ena hjulet mer än det andra? (eller tänker jag fel?)
540iA -00 Brukis
320iM -85 Enthusiastbil

Utloggad Stephan735i

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 94
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2010, 02:13:42 »
ASC+T finns på E34 till 525i M50, 530i M60 och 540i M60. Det var även dom versionerna av E34 som såldes i Nordamerika festligt nog. Innan dess fanns det ASC utan traktion som "T" står för. Fanns endast till 535i och KUNDE kombineras med diffspärr. Vad jag vet har alla 535i/Alpina B10 BiTurbo både och. Men när ASC uppgrades till ASC+T försvann möjligheten att kombinera.

Dock går det att eftermontera en diffspärrad bakaxel på en ASC+T och det fungerar att ha på både och. En kompis till mig gjorde det på en 540iAT-94.

ASC+T hjälper en att hålla sig på vägen, även om diffspärr är roligare. Om det gäller en vanlig 540i skulle jag säga köp en med ASC+T och eftermontera diffspärr, men det känns lite fel att göra det på en M540i. Den skulle jag behålla strikt original med undantag av US M5-panel och M5lås till bagagelucka. + liknande lätt bortplockningsbara ändringar.

Endast 2st 540i M Sport har diffspärr, det var INTE ett möjligt tillval för kunder. Dessa två bilar är också dom enda 540i/6 med kod 209 som byggdes i USA-utförande. Beställda av generalagenten. En av dom är testad i Amerikansk tidning. Ja ja nog om det.

M540i hade mycket riktigt antingen diffspärr eller ASC+T, 22 bilar har diffspärr och 10 har ASC+T.

I Kanada kunde man välja mellan diffspärr eller ASC+T på alla 540i/6, även icke M540i. Endast den första Kanada-540i/6:an saknar drivhjulshjälp. Det var även den först tillverkade icke förserie HE53:an. Byggd 1994-06-30, dom två förseriebilarna är byggda i mars, den första av dom lämnade aldrig Tyskland, troligtvis inte den andra heller. Så då kanske dom inte bestämt sig vilket utförande som skulle gälla.

Här är #1 av 1524 HE53... http://forum.e34.de/thread.php?threadid=93294

Stephan

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #5 skrivet: januari 17, 2010, 21:49:50 »
En sak som jag ställer mig undrande till. Om det nu går att uppgradera sin ASC+T-försedda vagn med diffbroms varför gjordes detta inte redan från fabrik?

Utloggad Stephan735i

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 94
« Svar #6 skrivet: januari 17, 2010, 23:52:08 »
Jag reserverar mig eftersom jag inte testat det personligen. Men för kompisen fungerade det klanderfritt, även andra har gjort denna ändring.

Att fabriken inte gör något som ändå går alldeles utmärkt är inte så ovanligt. Se på att använda 18" hjul på E39 Touring. Det gjorde aldrig BMW själva. Medan det gick bra hos Alpina.

Kanske blir ett problem under vissa omständigheter. Så detta bör göras med det i åtanke.

Stephan

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #7 skrivet: januari 18, 2010, 00:05:51 »
Jag flyttade över tråden till en mer passande kategori.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2010, 05:54:15 »
Glömde att tacka för svar!

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #9 skrivet: januari 26, 2010, 23:36:33 »
Att fabriken inte gör något som ändå går alldeles utmärkt är inte så ovanligt. Se på att använda 18" hjul på E39 Touring. Det gjorde aldrig BMW själva. Medan det gick bra hos Alpina.
Stephan

Det är sant, tänkte bara att det är konstigt att det inte är optimerat från fabrik så att säga. Men nu är det ju inte så alla gånger som sagt.

Reklampartners