ASC+T finns på E34 till 525i M50, 530i M60 och 540i M60. Det var även dom versionerna av E34 som såldes i Nordamerika festligt nog. Innan dess fanns det ASC utan traktion som "T" står för. Fanns endast till 535i och KUNDE kombineras med diffspärr. Vad jag vet har alla 535i/Alpina B10 BiTurbo både och. Men när ASC uppgrades till ASC+T försvann möjligheten att kombinera.
Dock går det att eftermontera en diffspärrad bakaxel på en ASC+T och det fungerar att ha på både och. En kompis till mig gjorde det på en 540iAT-94.
ASC+T hjälper en att hålla sig på vägen, även om diffspärr är roligare. Om det gäller en vanlig 540i skulle jag säga köp en med ASC+T och eftermontera diffspärr, men det känns lite fel att göra det på en M540i. Den skulle jag behålla strikt original med undantag av US M5-panel och M5lås till bagagelucka. + liknande lätt bortplockningsbara ändringar.
Endast 2st 540i M Sport har diffspärr, det var INTE ett möjligt tillval för kunder. Dessa två bilar är också dom enda 540i/6 med kod 209 som byggdes i USA-utförande. Beställda av generalagenten. En av dom är testad i Amerikansk tidning. Ja ja nog om det.
M540i hade mycket riktigt antingen diffspärr eller ASC+T, 22 bilar har diffspärr och 10 har ASC+T.
I Kanada kunde man välja mellan diffspärr eller ASC+T på alla 540i/6, även icke M540i. Endast den första Kanada-540i/6:an saknar drivhjulshjälp. Det var även den först tillverkade icke förserie HE53:an. Byggd 1994-06-30, dom två förseriebilarna är byggda i mars, den första av dom lämnade aldrig Tyskland, troligtvis inte den andra heller. Så då kanske dom inte bestämt sig vilket utförande som skulle gälla.
Här är #1 av 1524 HE53...
http://forum.e34.de/thread.php?threadid=93294Stephan