Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E34 - 540i/6 i Göteborg  (läst 8370 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
E34 - 540i/6 i Göteborg
« skrivet: januari 15, 2010, 22:28:47 »
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2010, 22:36:07 »
Till det yttre ser bilen fin ut men motiverar det priset? Vi får se vad proffstyckarna säger... ;)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2010, 22:56:31 »
Priset är för hög tycker jag, även om den ser fin ut, den är trots allt 15 år gammal.
Om han har lagt 180.000, varför behåller han inte den?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2010, 22:59:55 »
Låter onekligen som att den är i ett utsökt skick. Den torde vara välkänd i de rätta kretsarna mao, det är  bara att vänta tills de som kan dessa bilar har svarat.

Utloggad Tarantino

  • Senior
  • Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma: +0/-0
  • A Royale with cheese
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2010, 23:28:24 »
Priset är för hög tycker jag, även om den ser fin ut, den är trots allt 15 år gammal.
Om han har lagt 180.000, varför behåller han inte den?
180 000, vilken galning  :o
728i -97

Utloggad Scheckheft

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +0/-0
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2010, 00:01:28 »
Om detta är en seriös renovering är priset för lågt. Å andra sidan är det helt fel tidpunkt på året att sälja en entusiastbil. Annonsens utformning och kvalitet får mig dessutom att börja  :'(
Jag skulle dessutom annonsera på de stora annonssajterna och diverse BMW/entusiast-forum.
Jag förstår inte riktigt Alains resonemang om vad åldern har med priset att göra? Ju äldre bil desto mindre betalt? En 507 för 10 000? När vi ska diskutera priset på entusiastbilar, tillverkade i ett begränsat antal, så måste vi använda helt andra parametrar än de hos en bruksbil. Jag anser att sällsyntheten, allmänna/tekniska/originalskicket, dokumentationen, utrustningen m fl är viktigare parametrar än mil och ålder.
Nå, detta är ett av två existerande exemplar i Sverige. Här är det andra exemplaret:
http://www.garaget.org/?car=44473&image=871828
Totalt byggdes 21 exemplar.
Stephan har alla utrustningslistor och han lär säkert höra av sig.
Mvh
Scheckheft

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2010, 00:22:30 »
Om priset är för högt eller för lågt vet vi egentligen inget om förrän vi har facit av försäljningen. Jag förstår Scheckhefts resonemang och respekterar hans bedömning. Det kanske är så att om bilen är i det skick vi förmodar så BORDE den kanske betinga ett högre pris än annonspriset. Börvärdet och det slutgiltiga priset sammanfaller dock inte alltid.

Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #7 skrivet: januari 16, 2010, 00:33:30 »
Om priset är för högt eller för lågt vet vi egentligen inget om förrän vi har facit av försäljningen. Jag förstår Scheckhefts resonemang och respekterar hans bedömning. Det kanske är så att om bilen är i det skick vi förmodar så BORDE den kanske betinga ett högre pris än annonspriset. Börvärdet och det slutgiltiga priset sammanfaller dock inte alltid.

Jag är bedredd att hålla med, för att en bil ska betinga det förväntade unika värdet
måste det finnas en köpare också. Det finns en hel del mer eller mindre unika bilar
därute som konkurrerar om våra surt förvärvade slantar.

Visst skulle det vara fint att ha en individual, alpina eller E34 M5 Touring och t.o.m
E34 518g men priserna tenderar att löpa amok när säljaren är entusiast samt att
det finns mer eller mindre lyckade kombinationer av färger och material där de
sanslöst fula (i mina ögon) är ännu dyrare.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad Tarantino

  • Senior
  • Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma: +0/-0
  • A Royale with cheese
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #8 skrivet: januari 16, 2010, 00:42:55 »
Jag tycker annonsen känns helt ok.
Riktigt snyggt med svart lack och 18" E38 fälgar.
728i -97

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2010, 00:44:39 »
Njäe, snarare E34-fälgar.  ;)

Utloggad Tarantino

  • Senior
  • Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma: +0/-0
  • A Royale with cheese
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #10 skrivet: januari 16, 2010, 00:46:29 »
Är det sena E34 M5 fälgar? Blandar kanske ihop dom med E38 "Bond-fälgar"
728i -97

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #11 skrivet: januari 16, 2010, 00:48:58 »
Du har helt rätt, dessa M-parallellekerfälgar finns till E38:an också.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #12 skrivet: januari 16, 2010, 01:04:03 »
Om det hade inte funnit krisen då man inte var vid behov att räkna pengar då Ok skulle jag säga, den kan vara mycket fin men idag är det planbok som styr därmed bromsar en del av köp för dessa modeller skulle jag tro. Får hoppas att han säjer den till en entusiast som kan fortsätta att bevara den i det bästa skicket. ;)
Om jag skulle betala den ca pris skulle jag hellre ta den., för min del, den är kanske inte är så entusiastbil men mer attraherande.
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_540__A_TOURING_KOMPRESSOR__450HK__600NM_25457531.htm?ca=15&w=3
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #13 skrivet: januari 16, 2010, 01:18:26 »
Jag förstår inte Alains jämförelse. Det är två helt olika bilar, två helt olika målgrupper.

Angående E34 så måste man nog ha klart för sig att E34-marknaden är internationell. Det börjar bli magert med välskötta exemplar och det räcker därför inte med att bara kika på den svenska marknaden. I det här fallet måste man nog titta på hela Europa och sett ur det perspektivet så är priset lågt (om vi nu utgår från att exemplaret är så pass bra som annonsören påstår). Jag håller alltså med Scheckheft. Jag gissar också att målgruppen är relativt liten och mycket kräsen. Kliver man dessutom över 100.000 kronor så ökar förstås kraven. Jag har börjat skapa mig skaplig bild över E34s prisbild och det är inte så lätt som man tror att hitta bra exemplar, oavsett om man letar i Nordamerika eller Europa.

Utloggad Stephan735i

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
SV: 540i/6 i Göteborg
« Svar #14 skrivet: januari 16, 2010, 19:42:10 »
Det är #473/797 = BJ12494. Den är välutrustad

Petrol-Mica metallic (305)
Leder Bison/Schwarz (L2SW)

1994-10-12

214 ASC+T
216 Servotronic
240 4ekrad läderratt
243 Passagerar-airbag
274 16" plattstjärnsstylade fälgar
320 Utan emblem
339 Shadowline
401 El-taklucka
416 El-gardin
423 Plyschmattor
428 Varningstriangel
438 Nussbaum trä (bruna)
458 El-stolar utan minne
464 Skisack
488 El-svankstöd förare
489 El-svankstöd passagerare
494 El-värmesitsar
498 Nackstöd bak
500 Strålkastarspolning med intensiv rengörning vindruta
508 PDC
510 Höjdjusterbara halvljus innifrån
528 AUC
534 Klimaautomatik
537 Parkeringsurluftning (blev standard 1995)
629 Telefon
669 BMW Business RDS
676 HIFI högtalare
686 Antenndiversity (blev standard 1995)
801 Tysk version
900 EWS I startspärr

men saknar speciella detaljer, som Individual, M Sportpaket, Nürburgringchassi eller nåt annat som står ut. Ovanligt med 16" fälgarna utanför UK, där dom i princip alltid monterades. Av dom 20st + 1st Petrol-Mica har 10st svart läderklädsel, fem med standardstolar (denna har det) och fem med sportstolar. Den andra i Sverige har sportstolar, men är i övrigt sämre utrustad.

Jag har haft kontakt med denna ägare och en tidigare, första annonsen såg jag typ 2003, då utanför Norrtälje. Sen köpte han jag haft kontakt den. Han hade flera bilar och satsade inte så mycket på #473. Redan på tiden i Roslagen saknade den 540i stötfångare. Har bilder från den tiden. Har även pratat med nuvarande ägaren, det var en del problem, minns att el-stolarna krånglade.

Finns massor att titta på för att se om den är värd dessa pengar. Fadern till nuvarande ägaren har bilverkstad. Så det finns möjlighet att den är bra renoverad. Men absolut inte säkert. Endast en grundlig undersökning kan säga om den är värd dessa pengar eller ens i närheten.

Personligen skulle jag hellre köpa Scheckhefts som jag VET är i superskick och varit det sen ny. Även fast den skulle vara dyrare.

Den roligaste Petrol-Mican är den första som även har färgen som Individual:) Den har bi-color Nappaläder Schwarz/Barbadosgrün + läderklädda interiörlister i Barbadosgrönt läder! + M-speglar, 90liters tank och diffspärr. Vet dock inte var den är sedan den såldes ny i Tyskland.

M-parallell fälgarna finns i 4 varianter;

E31 8+9,5x18" ovanliga, svåra att få tag i.
E38 8+9,5x18" Polerad kant, lätta att få tag i.
E39 8+9x18" polerad kant, lätta att få tag i, kräver centrumring.
E34 8+9x18" silverlackade, ovanliga, svåra att få tag i.

Det troliga är att #473 har E38 eller E39. Detta påverkar värdet. Att originalstereo och fälgar finns kvar påverkar också.

Annonsen är under all kritik, den är RIKTIGT dålig. Den måste ändras för att kunna sälja den, sånt påverkar. När jag köpte Scheckhefts så var annonsen så usel att den var osåld i över 6mån. Jag stod över och köpte en Arktisgrau med diffspärr i stället. Men jag tog en chans våren-07 och tänkte om den är dålig får jag åka hem utan bil från Kassel. #788 var otroligt fin. Och tyskarna på e34.de svor över att dom missat en pärla.

En bra utfärdad annons är A och O för att KUNNA sälja en bil. Kan man inte själv ta hjälp, det är värt många tusenlappar.

Stephan

 

Reklampartners