Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E46 - Frost i coupen,samt kylarvätksa fråga.  (läst 11758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreas.a

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
E46 - Frost i coupen,samt kylarvätksa fråga.
« skrivet: januari 08, 2010, 02:52:55 »
Hej alla.

Har en 320i-04 som alltid står i garage. I tisdags tog jag ut den körde en väldigt kort sträcka(kanske 3 min, jag vet riktigt onödigt) och den stod parkerad i 4 timmar i -18. När jag sedan ska åka iväg ser jag att jag har frost inne i bilen, dvs på vindrutans insida samt på samltliga fyra dörrar alltså insidan av rutorna. Är vindrutan inte tät eller är det för den korta sträckan jag körde plus fukt och svinkallt ute?

Fråga 2. Hur ofta ska man byta kylarvätska? Jag fråga en kille som jobbar på BMW när det var servicedags att man ska väl byta vartannat år, han bara skaka på huvet och skratta. Bilen tar lite väl lång tid på sig att bli varm trots garage.

Tack på förhand   ;D
BMW När Du Älskar Att Betala.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
  • Kön: Man
SV: Frost i coupen,samt kylarvätksa fråga.
« Svar #1 skrivet: januari 08, 2010, 03:24:00 »
Välkomen till Bimmerpower.org andreas.a

Fuktig bil, blöta mattor skulle jag gissa  ;)

Sedan om glykol, jag hitta lite info om det.

Glykol
Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angriper aluminiumet i motorn. Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium . Så kolla noga i instruktionsboken vad just din bil ska för en typ av glykol.
Det finns även etylen baserad glykol som är "longlife" glykol, den glykolen har en mycket längre livslängd (bilens livslängd enligt vissa, men kolla bilens instruktionsbok försäkerhets skull), mot den vanliga etylenglykolen som rekommenderas att man ska byta vartannat år.
Etylenglykolen är giftig men ger lite bättre frys och korrosionskydd än propylenglykolen som inte är lika giftig och dessutom mer miljövänlig. Vid byta av glykol bör den gamla glykolen därför lämnas in till en miljöstation.
En 50/50 blandning av etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38?C medans propylenglykolen vid samma blandning ger ett skydd ner till ca -33?C.

Glykolen har tre uppgifter att sköta i ett kylssytem, frostskydd, korrosionsskydd och att se till att kylvätskan får en högre kokpunkt.

Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10?C).

Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man bytet kylarvätska, det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärja och skappa en massa avlagringar i motorn.

Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108?C, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108?C så kommer det att börja koka igen med risk får skållning.

Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det. I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din bil när det är dags för byte.
Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha.
Rebell Design !

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2010, 11:36:56 »
Jag ska inte förklara glykol egenskapen, det har MrB redan gjort.
Fukten som sätter sig på rutorna kommer ofta från det du andas ut eller från blöta mattor, det sätter sig direkt dit, den bästa lösning som hjälper mot problemet är att: Du kör till en husvagn företag, där kan du köpa en avfuktning påse som du lägger vart som helst i bilen, den påse dra i sig fukt ca 3 månader utan behöva göra någonting åt och då är bilen fri från fukt.
Den påsen är ca 35 x 13cm och kostar ca 200:-
Fungerar klockren.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2010, 11:46:06 »
Förmodligen indragen snö som efter avdunstning sätter sig på rutorna. Svårt att komma ifrån när man kör så korta stunder utan att få upp värmen ordentligt (men tillräckligt för att få den indragna fukten att avdunsta).

Kör bilen ordentligt varm eller låt kupéevärmaren sitta i en längre stund så vet du att bilen iaf är fuktfri. Ang. fuktuppsamlare finns det bla på Biltema. Bra tips, används mest vid långtidsförvaring där bilen ej används iofs:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1746&iItemId=116849

Utloggad andreas.a

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2010, 13:05:19 »
Ok tack för svaren allihop. Jag tror att jag ska boka ett kylarvätskebyte och ett nytt batteri så mår bilen bättre. En till fråga om man byter termostat på BMW så får man väl ny kylarvätska?

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2010, 13:16:34 »
Nu vet jag ju inte var termostaten sitter på en BMW. Men troligen behöver man inte tömma hela systemet för termostat byte. Så vill du ha ett fullständigt kylarvätskebyte, får du nog be om det.
Rebell Design !

Utloggad andreas.a

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2010, 17:25:53 »
Den 2:a februari fick jag tid på Bilcentralen i Segeltorp  :'(. Många bilar som går sönder på vintern tydligen. Passade på att fråga vad ett nytt batteri kostade. Han på BMW var inte säker på hur många amp jag behövde i min bil. Men ett batteri på 80 amp kosta 2700kr, dyrt som fan eller?

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: januari 08, 2010, 17:38:48 »
Jo. se din signatur  ;)

Men kan du inte kolla med Mekonomen, dom byter ju mä ?

Eller är det original som gäller ?
Rebell Design !

Utloggad andreas.a

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #8 skrivet: januari 08, 2010, 17:54:26 »
Jag vet inte vrf men jag vill inte ha biltema eller mekonomen i min bil. Kanske om priskillnaden e stor?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #9 skrivet: januari 08, 2010, 18:00:23 »
Jag inte vet var du bor, men det finns stora företager som bara säljer batterier som ofta är mycket billigare, värt att söka, du kan säkert spara en tussen lapp. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad andreas.a

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #10 skrivet: januari 08, 2010, 19:12:04 »
Mm säkert. Har någon bytt batteri i en e46`? Svårt?

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 359
  • 735i -89
« Svar #11 skrivet: januari 08, 2010, 21:13:47 »
Jag betalade runt 1700:- för original batteri på Carlia Bil i Falun
10% rabatt via BMW CS.

2700:- måste vara ett DeLuxe batteri :o
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad andreas.a

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #12 skrivet: januari 09, 2010, 00:22:51 »
1700kr låter ju bra  ;D. Jag är också medlem BMWcs. Allt är väl dyrare i sthlm ;)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #13 skrivet: januari 10, 2010, 00:18:05 »
Mm säkert. Har någon bytt batteri i en e46`? Svårt?

Inte alls svårt, på de 6 cylindriga modellerna sitter det i bagageutrymmet på höger sida under luckan.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #14 skrivet: januari 10, 2010, 01:47:50 »
Biltema sägs ha prisvärda och bra batterier, det där låter saftigt.

Sen tycker jag att både min fd. 523 och nuvarande 320 är riktigt långsamma på att få upp värme, verkar vara normalt på dessa sexor.. Tyvärr.

Vid hastiga temperaturomslag blir det lätt imma på insidan, behöver inte vara fel på bilen. Kan också vara att du och eventuella passagerare gjorde luften lite fuktig och på den korta tiden han inte bilen ventileras ur.
Driver webshopen www.carstuff.se

Reklampartners