Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 - BMW 740iL -99  (läst 81743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #120 skrivet: juni 17, 2014, 22:51:14 »
Då jag inte är rökare så blir det ju lättare pengar på hög som man måste försöka göra nåt vettigt med. Och då mina Scan-märkta skinkor på senare tid signalerat att förarstolen börjar bli en smula välanvänd, ja kanske nedsutten, så fick jag ett ryck och klampade in på min lokala auktoriserade BMW-verkstad och frågade bryskt, vad fan kan man göra sig med detta då....

Det visade sig finnas nya skumstommar till stolarna att beställa i den lilla rara ETK, så för facila 1339kr så kommer nu en flång ny skumstomme hem och sen ska jag i stillsamt mak flå loss skinnplösen från sitsen och skifta den gamla skumgrunkan mot den nya och hoppas att det ger en märkbar förbättring.

Hade en liten fundering om man samtidigt skulle passa på att skifta skinnplösen med mot en ny, det är dock inget som helst fel på den gamla mer än lite patina i form av veck och sådant, men då priset var 6000kr (man får en bra hel skinnfotölj för det....) och dessutom hade utgått, så får det gamla bli kvar och får en extra översyn när jag ändå håller på, ja på ställen där jag annars ändå inte brukar komma åt.


Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #121 skrivet: juni 18, 2014, 06:44:58 »
Det var ju inga farliga pengar för att återställa stoppningen till nyskick. Blir säkert hur bra som helst.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #122 skrivet: juni 20, 2014, 12:05:45 »
Mantorp var den 24 maj då är det 1 av största BMW träff i EU, 1050 BMW var det i år.
Sund att du missade det, hade gärna vela se din pärla, kanske nästa år?
Träff 24 maj 2014: http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6480.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #123 skrivet: juni 21, 2014, 20:33:53 »
Mantorp var den 24 maj då är det 1 av största BMW träff i EU, 1050 BMW var det i år.
Sund att du missade det, hade gärna vela se din pärla, kanske nästa år?
Träff 24 maj 2014: http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6480.0


Ok, då var det ju kört ändå, och den 24 Maj var jag uppe i Hammerfest och hjälpte Statoil med ett driftstopp på gasraffet deras där uppe.

Får sikta på en sammanstötning någon annan gång då. :)

Var i landet bor du förresten? Ja om man skulle ha närmare till någon annan glass/fikaträff med BMW-touch.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #124 skrivet: juni 22, 2014, 11:06:34 »
Om du fråga mig, jag bor Göteborg (sävedallen) nära Östra sjukhuset, du är välkommen om du kör förbi, ;) var själv bor du?
Jag startade en sida på Facebook om våra träffar på fredagar så alla vet var vi finns: 8) https://www.facebook.com/groups/310531022436752/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #125 skrivet: november 15, 2014, 18:37:29 »
Hur man sparar 10 000kr......

Jaha, då närmar det sig avställning denna säsong, det blir liiiite senare än normalt av en speciell anledning.

För ett par månader sen så var jag på väg ut på en dagsutflykt med damen till Dan Anderssons stuga uppe i Louossa. Vi stannade i Fagersta för att bunkra lite drickbart och när vi skulle åka igen så lyste plötsligt ett gäng lampor i instrumentpanelen....

Det var gula lampor som varnade om ABS, antispinn och hela den baletten, tre styck har jag för mig. När första chocken lagt sig så gick jag ut och kollade visuellt under huven om det var ok med bromsvätska och inga synbara läckage, testade att bromsa och allt verkade funka som vanligt. Jag tippade då på att det var en hjulsensor som fått fnatt.

Vi körde vidare och allt kändes som vanligt. Jag noterade att när bilen stått parkerad en stund så var lamporna släckta och tändes igen efter ca 30 min.

Väl hemma så bad jag min lokala BMW-verkstad att kolla upp saken, men redan innan så varslade mekanikern om att det sannolikt var själva styrenheten för ABS’en som tagit semester, alltså den svarta boxen direkt på ABS-pumpen. Det lät dyrt.... Och det var det.... 12500kr ville BMW ha om det skulle visa sig vara den, plus 1000-1500 för byte och kodning. Huga....

Nåväl, det blev en testanalys och koll av felkoder, och det var inga fel på hjulsensorerna, men felaktiga värden på en av utgångarna från styrenheten. Godnatt.....

Jag hade ingen större lust att blada upp 13-14 000kr bara så där, så jag körde vidare med bilen medan jag grunnade på alternativa lösningar.

Fick så nys om en firma i Strömstad, ACtronics, som sade sig reparera dylika manicker. Så jag frågade BMW-verkstaden om det var ok om jag testa den varianten och de utförde byte etc? Jodå, det skulle vara ok, och de fyllde i de pappret som ACtronics krävde och skickade in styrenheten.

Efter ca en vecka så kom den tillbaka med budskapet att de inte hade lyckats laga den, godnatt 2.....

Jag behövde bara betala frakten så det var ju bra, men hade de lyckats laga styrenheten så hade det kostat ca 17-1800kr och haft garanti. En fördel med denna lösning är att det är min bils styrenhet så ingen omkodning hade behövts.

Men gav jag upp och bröt upp lädret för 12500kr-alternativet...? Nix, jag tjurade ihop och vägrade. ACtronics verkar seriösa men tyvärr lyckades de inte fixa min enhet, och i ett samtal med dem som menade de att min enhet var ovanlig och hade ett ovanligt fel, och att de brukar försöka hitta en utbytesenhet från t ex bildemonteringar för att laga istället som ersättare för kundens inlämnade om det skulle skita sig, men de hade inte lyckats hitta någon som passade min vagn.

Efter ett par dagars tjurande så fick jag för mig att söka på Ebay.de på det Bosch artikelnummer som fanns på min styrenhet. Tanken var att det bör finnas fler på jorden, i synnerhet i Tyskland, som har liknande åkdon och som fått knas på dylika styrenheter.

Och se på fan, träff efter 2 minuter på Ebay. MAF-service i Berlin erbjöd fabriksnya original Bosch styrenheter, okodade, med 14 dagars returrätt och 2 års garanti. Jag skickade ett email till dem med bilder på min styrenhet så de kunde läsa Bosch-numret och allt plus info om bilen, svar kom på ett par timmar. Mitt Bosch-nummer hade ersatts av nyare versioner och de hade dessa på lager.

Jag kollade med min BMW-verkstad om det var ok om jag köpte en enhet från Tyskland och de bara monterade den och kodade in den, och svaret blev ja. Så jag beställde en styrenhet från MAF-service och den kom på bara några dagar, pris ink frakt blev 3250kr.

Sen kördes bilen till BMW-verkstad på beställd tid för bytet, och det gick bra med en hel del kodning och testande allt enligt BMW’s egna procedurer för att alla externa sensorer ska vara korrekt kalibrerade mot styrenheten och allt testat och donat. Priset för detta blev 1545kr.

Så istället för att betala 12500+1545=14045kr så blev slutsumman nu 3250+1545=4795kr, en besparing på 9250kr, inte fullt 10k men ändå.... Och resultatet är ju detsamma för det är ju samma styrenhet som jag hade fått via BMW.

Det var en rätt skön känsla när man hämtade ut bilen och allt funkade igen..

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #126 skrivet: november 15, 2014, 21:46:45 »
Härlig solskenshistoria!  ;D

Påminner om min historia om när styrboxen till motorn på M5an gav upp, kontentan av den historien och av denna är att det lönar sig att inte godta det första man får till buds. Det var ju "omöjligt" att stoppa i en begagnad motor-ECU i min bil, men nu sitter den där :-)

Att söka eftermarknadsföretag som verkligen är experter på en given produkt, -säg styrboxar är ofta extremt lönsamt. Inte alla märkesverkstäder har koll på det men en del har det, men vägrar ta i begagnade delar. BMW här i byn var väldigt tillmötesgående när jag förklarade att jag köpt en begagnad ECU och låtit ett företag (Turbo Center) resetta den så den såg ny ut i BMWs dator. 

Trots lite vingel och otur så sparade jag i storleksordningen samma slant som du Dr Tinnitus. :-)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #127 skrivet: november 16, 2014, 17:26:35 »
Inte dumt alls!
ACtronics ska jag nog själv använda mig av så småningom för en lite mindre grej men ändå.
Bra att få höra om den firman i Tyskland, man kanske själv råkar ut för liknande grejer någon gång.
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #128 skrivet: mars 19, 2015, 18:49:08 »
Jaha, då var det vår igen, och bilen på rull igen sen några dagar. Haft några sköna solskensturer redan och man blir lika glad om imponerad varje gång när man får uppleva hur tyst och fint en idag så pass gammal bil med snudd på 30 000 mil fortfarande kan gå.

Lite nya projekt är ju på gång, har ju köpt en ny skumdyna till förarstolen då jag inbillade mig att originalet fått en dos av tidens tand. Så igår demonterade jag förarstolen och lyfte ut den genom bakdörren, gick mycket lättare än jag trott.

Idag så har jag donat med att demonterar plastkåporna på sidan om dynan, och pillat loss skinnklädseln från stolsramen, och lyckades slutligen med att lyfta ur hela den gamla skumdynan med skinnklädseln på från stolsunderredet. Jäklar så mycket prylar det är i underredet för alla justeringar och massagen m.m.

Närmaste dagarna så ska jag pilla loss skinnklädseln från gamla dynan och få fästa den i den nya dynan (ja fyrkanten i mitten sitter ju med sk. hogrings för att hålla nere den mot dynan) så den sitter tight och korrekt centrerat som den ska. Sen ska det hela fås på plats i underredet igen, och sträcka och fästa skinnet ner på undersidan igen så allt blir som från fabrik. Tillbaka med plastkåporna (beställde den yttre ny då den var lite skadad i ett fäste) och sen in med stolen i bilen igen och hoppas att arslet känner positiv skillnad och blir nöjd. :)

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #129 skrivet: april 12, 2015, 20:30:46 »
Kul att läsa att du fortfarande har kvar ditt stiliga muskedunder. Blir nog bra med dynan också.


Har ju själv en svart 740 iL också. Är på gång att byta dynor i mina stolar (sits och rygg) och undrar hur dynorna sitter fast i underredet?


Stolarna vet jag sitter med fyra bultar i golvet (har haft i och ur stolar ganska många gånger i E38 och E39) men som sagt: hur sitter dynorna i underredet?

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #130 skrivet: april 13, 2015, 09:56:20 »
Kul att läsa att du fortfarande har kvar ditt stiliga muskedunder. Blir nog bra med dynan också.


Har ju själv en svart 740 iL också. Är på gång att byta dynor i mina stolar (sits och rygg) och undrar hur dynorna sitter fast i underredet?


Stolarna vet jag sitter med fyra bultar i golvet (har haft i och ur stolar ganska många gånger i E38 och E39) men som sagt: hur sitter dynorna i underredet?


Hej.

Jag skulle tro att de ligger helt lösa och bara hålls fast av formen och skinnet. Så var det i alla fall på stolsdynan, för när man fått loss skinnet runt stolsramen så var det bara att lyfta upp skinnet och dynan tillsammans då de sitter ihop med sk hogrings runt mitten av sittytan.

Beroende på modell på skinn och årsmodell kan värmedynan för sätet antingen ligga löst mellan skumdynan och skinnet, eller som i min bil vara insydd i själva skinnöverdraget.

Här har du en länk som kanske kan vara informativ.

http://bimmerboard.com/forums/posts/506549

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #131 skrivet: februari 08, 2016, 11:50:15 »
Dags för en väldigt sen update igen då...

Jodå, det gick kalas med byte av stoppningen i sitsen på förarstolen, allt blev som nytt och det var inte svårt utan bara lite trevligt pyssel.

Passade på att ändra min signatur så där finns nu en länk till en drös gamla racerfilmer jag filmade för många år sen, en hel del BMW-åka med som kanske kan intressera er på detta forum.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #132 skrivet: februari 08, 2016, 13:56:10 »
Hej Dr Tinnitus.
Ja du! Det var ett tag sen men som man säger: bättre sen än aldrig. ;)
Kan tänka mig att det är skönt att sitta på ny stoppning i stolar, även för ögonen, måste vara trevligare att se det
Tog du ut stolar? Gjorde du det underifrån när stolar är utdragen?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dr Tinnitus

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 125
  • Karma: +2/-0
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #133 skrivet: februari 08, 2016, 17:51:36 »
Hej Dr Tinnitus.
Ja du! Det var ett tag sen men som man säger: bättre sen än aldrig. ;)
Kan tänka mig att det är skönt att sitta på ny stoppning i stolar, även för ögonen, måste vara trevligare att se det
Tog du ut stolar? Gjorde du det underifrån?

Jag tog ut stolen och demonterade plastdetaljer och demonterade sen skinnöverdraget, då ligger i mitt fall skumdynan lös och är bara att skifta mot en ny och sen pilla tillbaka skinnöverdraget och det andra och in med stolen igen.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #134 skrivet: februari 08, 2016, 19:56:47 »
Smart! ;)
Om jag förstår rätt, finns färdig fodral (stoppning) som är anpassade till stolar att köpa?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners