Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 - BMW 740iL -99  (läst 81741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #45 skrivet: augusti 26, 2010, 00:07:55 »
Kanske lika bra att du vänta till nästa vår för att bytta glasen så du slipper mycket s--t på dom under vinter.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 125
« Svar #46 skrivet: augusti 26, 2010, 16:50:40 »
Kanske lika bra att du vänta till nästa vår för att bytta glasen så du slipper mycket s--t på dom under vinter.

Jag har det ganska rent i garaget...... ;)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #47 skrivet: augusti 26, 2010, 19:17:37 »
Oj! OK, du kör inte den under vinter då kan du bytta när som helst. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Hickory_pro

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 25
« Svar #48 skrivet: november 03, 2010, 14:06:48 »
Hur mycket längre är den förlängda versionen av E38? Fin bil. Har haft en själv. Trivdes utomordentligt, synd att rosten började komma (baklucka och vid någon kitsträng).

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #49 skrivet: november 03, 2010, 14:17:25 »
Hur mycket längre är den förlängda versionen av E38? Fin bil. Har haft en själv. Trivdes utomordentligt, synd att rosten började komma (baklucka och vid någon kitsträng).

Förhoppningsvis loggar Dr T snart in igen.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #50 skrivet: november 03, 2010, 14:35:39 »
E38iL är 14 cm länge, det märks på plats till benen när man sitter i baksättet.

E38 modell
Längd 498
Bredd 186
Höjd 144
Hjulbas 293

E38iL modell
Längd: iL 512 cm.
Höjd: iL och 750i 143 cm.
Hjulbas: iL 307 cm. 

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #51 skrivet: november 13, 2010, 22:46:10 »

Sannolikt har jag kör den sista turen för detta år med fläskbumsen min, torde bli att ställa av den vilken dag som helst. Har ju ändå varit påställd ovanligt sen detta året.

Kan även meddela att de nya lister för C-stolpen jag fick ut på garantin då de första släppte limningen på clipsen, även de verkar ha samma problem då ena listen inte sitter som den ska så antagligen har ett clips redan släppt. Saken ska tas upp med BMW så de får kika på saken och se var i kedjan problemen har sin grund. Jag lär få nya lister ännu en gång på garantin.

Hann köra lite en dag när det var halkigt ute och överraskades med att bilen upplevdes som väldigt lynnig i karaktären på halka. Så färd med anti-sladd/spinn kändes mycket oberäkneligt vid gaspådrag. Det var en överraskning då jag hade förväntat mig ett rätt stadigt och lugnt uppförande med tanke på vikt spårvidd och det långa axelavståndet.

Dr Tinnitus

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #52 skrivet: november 15, 2010, 05:33:43 »
Lustigt, jag upplevde min 740 (med endast antispinn då det var en -96'a) väldigt snäll att busa med i halkan.

Men antisladdsystemet kanske gör att det blir lite "ryckigt", min 320 E46 hade antisladd och jag kände mig rätt handikappad när elektroniken går in och försöker styra upp...
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #53 skrivet: november 15, 2010, 10:19:55 »
Har samma erfarenhet av E38 i vinterföre. Trygga vägegenskaper med sitt långa axelavstånd och välbalanserade chassi.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #54 skrivet: november 15, 2010, 17:06:38 »

Jag ser nu att det blev lite galet i mitt förra inlägg, det skulle ju vara med antispinn/sladd AV som den kändes lynnigare än jag väntade mig.

Provocerade man den med det PÅ så var det lite lynnigt med, men på ett helt annat sätt då det då mest handlade om att det blir avbrott och påslag på gas som kan kännas både oberäkneligt och rörigt, plus att bilens rörelser blir ryckiga och orytmiska på alla vis. Men det går ju rätt stadigt ändå så det den gör gör ju nytta.

Med systemet avslaget så var den nästan otäck för den drar loss för väldigt lite, och vill kana som en val på fyllan och gärna trampa hit o dit med bakvagnen så man inte riktigt vet vad den vill eller gör. Vet inte om det har nåt med vilken typ av diffbroms det är i den, för min mycket mer ystra och rumplätta Sierra med 540i-diffbroms bak är ju en dröm att busa med då den känns mycket konsekvent och lätttolkad i vad som händer eller kommer att hända. Vi pratar då alltså om en bil som har likvärdig effekt och vridmoment men nästan 1 ton lättare och med fjantigt smala däck.

Mina upplevelser kan ju handla om att jag helt enkelt skulle behöva mer tid på en stor öppen plats för att testa och lära mig hur bilen lever och beter sig i halka. Nu har det ju varit på vanlig väg så man har ju inte allt för sugen på att vara för optimistisk och hamna i diket med klenoden, så man har ju avbrutit nästan på en gång det har börjar dra iväg lite.

Dr Tinnitus

Utloggad bnz

• Newbie
  • Junior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #55 skrivet: mars 06, 2011, 00:35:40 »
Då var man registrerad här också, ska bli skönt att surfa på något annat än tråkiga **.. :-)

Kul att se dig här Dr. Tinnitus. Älskar din bil! Byt packningarna när du ändå byter glasen till strålkastarna, men det har du säkert redan tänkt på :-). Bytte glas för ett par veckor sen, ser SÅ mycket fräschare ut!
Aspensilver E38 - 286 hk / 400 nm - 19" Breyton Magic - Sänkt 35/35mm - Bi-xenon - LED-bakljus

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #56 skrivet: mars 08, 2011, 10:38:52 »
Då var man registrerad här också, ska bli skönt att surfa på något annat än tråkiga **.. :-)

Kul att se dig här Dr. Tinnitus. Älskar din bil! Byt packningarna när du ändå byter glasen till strålkastarna, men det har du säkert redan tänkt på :-). Bytte glas för ett par veckor sen, ser SÅ mycket fräschare ut!

Hejs...

Jodå, jag har köpt både glas (fast de är ju i plast då...) och nya packningar. Men, jag har ta mig rackarn lite problem att få loss och ut lyktorna från biluslingen.

Har försökt en gång för ett par år sedan och fick loss lyktan på förarsidan så den kändes just lös, men fick ändå inte ut den från bilen för nåt tog in. Verkade vara ballasten till Xenonljuset som sitter på lyktans undersida som tog i på nåt vis. Men enligt de jag frågat så ska den inte behöva tas loss.

Jag lossade de skruvar både på översidan och bakom plåten under glaset, men det gick alltså inte ändå så jag gav upp innan jag hade sönder nåt.

Men om du har bytt, och du råkar ha en -99 eller nyare och alltså de nya lyktorna och Xenon, så kanske du kan guida mig en smula hur du gjorde?

Vill ju får på de nya glasen så det ser fräscht ut i nosen med nya njurar lyktglas och blinkers.

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #57 skrivet: mars 08, 2011, 11:59:26 »
Kommer bli intressant att se slutresultatet med nya glas. Har pratat om ett byte på min också, kanske blir här framöver.

bnz: Välkommen till forumet!

Mvh.
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad bnz

• Newbie
  • Junior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #58 skrivet: mars 08, 2011, 14:09:12 »

Hejs...

Jodå, jag har köpt både glas (fast de är ju i plast då...) och nya packningar. Men, jag har ta mig rackarn lite problem att få loss och ut lyktorna från biluslingen.

Har försökt en gång för ett par år sedan och fick loss lyktan på förarsidan så den kändes just lös, men fick ändå inte ut den från bilen för nåt tog in. Verkade vara ballasten till Xenonljuset som sitter på lyktans undersida som tog i på nåt vis. Men enligt de jag frågat så ska den inte behöva tas loss.

Jag lossade de skruvar både på översidan och bakom plåten under glaset, men det gick alltså inte ändå så jag gav upp innan jag hade sönder nåt.

Men om du har bytt, och du råkar ha en -99 eller nyare och alltså de nya lyktorna och Xenon, så kanske du kan guida mig en smula hur du gjorde?

Vill ju får på de nya glasen så det ser fräscht ut i nosen med nya njurar lyktglas och blinkers.

Dr Tinnitus

Tjena!

Har tyvärr pre-facelift men här får du lite detaljbilder på mitt jobb. För mig verkade de också sitta fast men det var bara att trycka ut dem med lite våld då de sitter i spår som du lossar med skruvarna på ovansidan.
Du måste även lossa skruven till blinkersen lite grann.

En bild på undersidan av hela enheten med xenonenheten

En bild med med pilar för spåren i överkant på huset och skruvarna som måste lossas i underkant av huset:

Och en bild på det färdiga resultatet med nya glas, packningar och angeleyes (har gömt ballasterna för angeleyesen inuti huset) med de gamla bredvid:

Aspensilver E38 - 286 hk / 400 nm - 19" Breyton Magic - Sänkt 35/35mm - Bi-xenon - LED-bakljus

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #59 skrivet: mars 08, 2011, 15:34:52 »
Tjena!

Har tyvärr pre-facelift men här får du lite detaljbilder på mitt jobb. För mig verkade de också sitta fast men det var bara att trycka ut dem med lite våld då de sitter i spår som du lossar med skruvarna på ovansidan.
Du måste även lossa skruven till blinkersen lite grann.

Ok, det blir till att försöka igen och nu ska de ut de rackarna.

Tog bort blinkerslyktorna helt vid förra försöket, men det sket sig ändå. Men din bild på undersidan av lyktan var intressant då den visar hur den sitter fast och vad som styr o s v.

Jag ska försöka att demontera inälvorna i lyktorna så jag kan torka rent eller skölja rent det från damm och få allt riktigt rent och blankt igen, för det blir ju lite av en hinna av damm efter många år. Men man måste vara oerhört försiktig då det blanka i t ex reflektorer kan vara oerhört tunt och ömtåligt då det bara är ett metallskikt som man förångat på ytan.

Så en liten update ang. mina problem med att posta på forumet med Safari. Jag har upptäckt att det går att få in inläggen om man klickar på "Preview" först en eller ett par gånger, sen går inlägget in. Klickar man direkt på "Post" så blir det felmeddelande 9 ggr av 10 och det skiter sig.

Dr Tinnitus

Reklampartners