Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ** kilroys V75-tråd 2010 **  (läst 5081 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
** kilroys V75-tråd 2010 **
« skrivet: januari 01, 2010, 12:35:53 »
Så här på första dagen av det nya året tänkte jag starta en V75-tråd. Här tänkte jag dela med mig av lite funderingar angående trav i allmänhet och V75 i synnerhet. Dock kommer jag inte att publicera några färdiga system. Det är fritt fram att komma med kommentarer men om någon medlem har mycket egna funderingar i ämnet så rekommenderar jag att ni startar en egen tråd.

Jag har varit travintresserad sedan 1999 då jag hade förmånen att komma i kontakt med en av de få proffspelarna i Sverige. Han lärde mig "allt" om travsport (vilket tog några år), tyvärr gick han bort 2007.

Jag spelar på V75 (alla banor) samt på V5/V65 på Jägersro (Malmö) på tisdagar. På V75 spelar jag normalt sett ett system på ~10000 rader (kostnad ~5000:-) och på Jägersro för ca 1000:-. Sedan 2004 har mitt spelande gått med vinst varje år.

Jag äger också en travhäst på Halmstad travbana samt är delägare i ytterligare 2 hästar.
Min egen travhäst drar in lika mycket pengar som den kostar, den går med andra ord inte med vinst. Dom övriga två hästarna ger en sammanlagd vinst på ca 4000:-/år vilket man knappast blir fet på.

Att äga en travhäst är dock ett väldigt trevligt sätt att lära känna nya människor och jag har lärt känna i princip alla travtränare och kuskar genom åren, speciellt dom som håller till på dom sydsvenska travbanorna.

Jag kommer också här att kommentera andra "travexperter", några av dom är jag bekant med. Lite skvaller kan det kanske också bli... ;D

Fortsättning följer...

Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #1 skrivet: januari 01, 2010, 15:38:37 »
Oj, så det finns andra människor som kombinerar intresset BMW med travsport. Jag trodde jag var ensammen i landet  ;D
Jag hade också en del hästar förut, men har dragit ner på det på sistone till förmån för M5:orna. Hängde rätt mycket på Färjestad då, men så stack tränaren som jag samarbetade med till Jägersro och efter det blev det inte mycket.
Intressant med trav iaf, både sport och spel. Spelar inte så mycket, men en VP på veckans gulddivision blir det alltid.
Gjorde mig av med unghästarna under sommaren, för dom var antingen skadade eller så sprang dom inte in nåt. Är ingen billig sport när det blir så  ;D Hade tränarlicens förut, men lämnade in den 1 jan 2009. Men det kan kanske bli nåt igen, när jag känner mig rik  ;D
Hästen som sällskap blir billigare, så just nu kör jag bara med en pensionär som inte får starta mer. Får se om det blir mer tävling senare med nån annan häst.
Får ta och följa den här tråden iaf  :) Kan man prenumerera på trådar på nåt sätt?
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2010, 15:44:32 »
Titta på din profil under Underrättelser och e-post. Där kan du ange önskemål.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2010, 15:45:55 »
Titta på din profil under Underrättelser och e-post. Där kan du ange önskemål.

Dessutom finns det en ruta ovanför och nedanför varje tråd som heter Underrätta.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2010, 15:17:10 »
Oj, så det finns andra människor som kombinerar intresset BMW med travsport. Jag trodde jag var ensammen i landet  ;D


Kul med fler trav- och hästintresserade!

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2010, 00:37:00 »
Då får vi hoppas att 2010 blir ett bra år för er häst- och travintresserade.

Ser fram emot lite tips och förslag på olika system som kan inbringa stora summor denna säsong.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2010, 00:50:48 »
Först måste du lära dig lite om trav, Gemini. Jag tänkte skriva skriva lite om de vanligaste nybörjarmisstagen framöver.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #7 skrivet: januari 12, 2010, 14:11:29 »
När man spelar på hästar så är det mycket man måste tänka på och nyckeln till framgång är kunskap, dessutom behöver man en del tur också. Det finns ett antal kriterier som den seriöse spelaren måste känna till och ta hänsyn till. Avsikten med den här tråden är att gå igenom dom kriterier som är viktigast och jag kommer att dela upp det hela på flera inlägg.

Olika startmoment

Voltstart

Voltstart innebär att hästarna startar med 7 hästar i varje led. Strax innan startsignalen vänder hästarna upp i en cirkelrörelse varvid starten går. Voltstartmomentet innebär att hästar med startspår 1-5 tvingas göra en snävare volt än startspår 6-7. Startspåren 6-7 innebär också att hästarna får mer plats och får ett bättre anlopp. Detta är viktigt eftersom avstånden mellan hästarna 1-5 ibland kan bli litet vilket medför att hästarna stör varandra vilket ofta leder till galopp.

Startspår 1 skiljer sig något jämfört med startspår 2-5 vilket gör att startsnabba och travsäkra hästar med startspår 1 alltid skall streckas. Detsamma gäller startspår 6-7.

Startspåren 8-14 startar likadant som startspåren 1-7 fast i ledet bakom. Startspår 8 i voltstart skall man se upp med. Om hästen i startspår 1 är mycket travsäker och startsnabb så kan startspår 8 betyda en mycket bra resa i ryggen på startspår 1 och vara ett vinnarbud.

Autostart

Autostart (eller bilstart) innebär att starten sker bakom en startbil som är försedd med en "vinge" där startspåren 1-8 har en egen plats. Hästar med startspår högre än 8 startar bakom första ledet med startspår 9 närmast sargen. Man använder flygande start vilket innebär att hästarna har ca 75-80 % maxfart när hästarna släpps.

Generellt är autostart säkrare än voltstart eftersom galopprisken är mindre.

Dom inre startspåren (1-5) gynnar hästar som är väldigt startsnabba. Långsam häst och startspår 8 kan innebära att man hamnar sist i fältet. En extremt startsnabb häst med startspår 1 innebär nästan alltid ledning (spets på travspråk) och från spets vinns många travlopp. Startspår 9 kan vara ett vinnarbud om startspår 1 är en väldigt startsnabb häst. Startspår 9 kan då innebära ett lopp i ryggen på spår 1 och med en lucka på upploppet kan det vara ett vinnarbud.

Generellt

Vissa hästar gillar inte voltstart vilket man skall se upp med. Det är därför extremt noga att kolla upp alla startande hästar. Tänk också på att en häst som varit oplacerad i 4 voltstartlopp i rad kan vara en vinnare om loppet går i autostart. Samma sak gäller det omvända...en häst som vunnit 4 autostartlopp i rad kan vara en förlorare om nästa lopp går med voltstart. Det tänkesättet gav mig min hittills största travvinst på Örebrotravet för några år sedan. I sista loppet spikade jag en häst som varit oplacerad i dom 5 senaste (voltstart)loppen. Den gav 13.5 i vinnarodds och höjde utdelningen på V75 till 560000, totalt med sexor och femmor blev utdelningen 599000.

Tyckte ni att att det här var svårt? Tänk då på att vi har precis har börjat och än så länge har vi bara berört dom enklare aspekterna av trav. Följer ni den här tråden så kommer ni att få tips om viktiga detaljer som ni aldrig läser om i någon travtidning eller hör talas om via någon "experttomte" på TV.

Fortsättning följer!

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2010, 15:36:39 »
Travet håller sig med många kufiska uttryck och för att hänga med i snacket så kommer här en ordlista...

Framspår > Berättar att hästen har startspår 1-8 i autostart och 1-7 i voltstart

Bakspår > Det är allt annat

Dödens > Positionen utvändigt om ledaren vilket för de flesta hästar är slitsamt. både fysiskt och mentalt.

Vinnarhålet > Positionen bakom hästen som leder. Kan innebära att hästen blir instängd men kan också innebära att hästen får en vilsam resa och får den en lucka så smiter den ut och spurtar ner ledaren

Pulla > Hästen springer fortare än kusken vill och ödslar därmed bort sina krafter

Pulla upp > Hästen/kusken minskar med avsikt tempot

Fidus > En häst som betraktas som ganska otippad fast med en viss skrällchans

Front > Detsamma som ledningen

Spets > Samma som Front

Löphuvud > Hästar som alltid gör sitt bästa

Vinnarskalle > Ungefär samma som löphuvud, hästar som tenderar att sätta mulen först över mållinjen trots svåra lopp

Matlapp > Vinner pengar men är inte bland de tre främsta

Placerad > Innebär att hästen är bland de 6 främsta i mål

Spik > Innebär att man sätter en häst ogarderad på kupongen

Springspår > Spåren 6 och 7 i voltstart

Balans > Olika sätt att utrusta hästen för att göra den mer travsäker

Speedig > En häst som är känd för att kunna spurta snabbt sista 200

Kamel > Häst som är totalt chanslös

Värmning > Det innebär att kusken värmer upp hästen innan loppet

Hoppar > Om en häst hoppar så galopperar den

Odds > Matematisk term som visar hur mycket en häst är spelad i förhållande till andra hästar

Brodd > Innebär att hästen springer med speciella vinterskor med dubbar

Barfota > Innebär att hästen springer utan skor

Öronkappa > Ett skydd för hästens öron vilket minskar störande ljudintryck

Dra öronkappan > När kusken, via en rem, drar bort öronkappan från hästens öron, används i slutet på loppen för att göra hästen mer alert

Helstängt huvudlag > Skygglappar som sätts på hästens huvud vilket gör att den bara kan se framåt

Norskt huvudlag > Huvudlag med skygglappar som kan dras upp för hästens ögon vilket gör att den bara ser rakt fram. Man använder det för att få hästen att anstränga sig mer och bli mer fokuserad.

Dra tussarna > Innebär att kusken, via en rem, drar ut dom bomullstussar som innan start placerats i hästen öron för att minska ljudnivån

Japp, det blev en liten ordlista och dessutom några ord om hästens olika utrustningsdetaljer.


Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #9 skrivet: januari 22, 2010, 14:35:47 »
Idag skall vi lätta upp stämningen med lite pikanta detaljer från travets värld. Travsporten kännetecknas som en kapitalintensiv bransch och det är en hel del mycket kända travtränare som varit inblandade i en del skumma transaktioner och flera av dom har också åtalats och fällts. Kontraktsbrott är ganska vanliga precis som försäkringsbrott.

Från Norge kan vi rapportera att Norges mest kände travtränare/kusk blivit fälld för utpressning och bedrägeri inte bara en gång utan två gånger med fängelsestraff som resultat båda gångerna.

Att travsporten är en "erotiskt intensiv" bransch är ett känt faktum och en av anledningarna är den talrika förekomsten av unga travflickor och pojkar.

En välkänd travtränare fick idén att han skulle vänstra lite med en minderårig travflicka i sitt stall. Han åkte dit och fick avtjäna slutdelen av sitt straff med fotboja. Han går numera under smeknamnet "fotbojan". Flera av hans travkollegor har åtalats och fällts för samma brott.

En välkänd dansk travtränare och kusk har en hustru med en dokumenterad förkärlek för unga travpojkar. Kvinnan, som med rätta kan betecknas som mogen, brukade passa på när hennes make körde travlopp i södra Sverige. Travpojkarna förenade nytta med nöje, sin travträning fick dom av travtränaren och den erotiska träningen av hans fru.

En pikant historia är den om den mycket välkände svenske travtränaren som fick för sig att vänstra med sin sons fästmö (!!). Det bar sig inte bättre än att flickan gav travtränaren en könssjukdom som travtränaren överförde till sin fru (!!). Ett intressant familjedrama vars upplösning vid deras köksbord man gärna skulle vara vittne till.

En välkänd manlig travkusk uppvaktades ihärdigt av en man med intressen i travbranschen och tvingades att flytta en del av sin verksamhet.

I travsporten förekommer också doping, inte så ofta hos hästarna, men ibland hos kuskarna. En hel del travlopp har körts med överförfriskade kuskar. Ett intressant fall förtjänar att omnämnas. En sydsvensk kusk, med en viss fallenhet för alkohol, startade sin häst i ett travlopp och körde hela loppet i motsatt riktning jämfört med de andra hästarna. I en intervju efter loppet förklarade han att "Jag kunde inte fatta att alla andra hästar körde åt fel håll" (!!). Han trodde dessutom att han vann loppet!!!

Med andra ord är travbranschen full av pikanta detaljer inom olika områden.

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #10 skrivet: januari 22, 2010, 15:01:31 »
Skön bransch  :D
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #11 skrivet: januari 22, 2010, 22:38:42 »
Ja, det är liksom banjomusikens mekka.  ;D

Jag har i princip växt upp på Romme iom att pappa haft hästar
sedan 50-talet och jag är numera helt imun mot hästar, kuskar och
hästintresserade tjejer och har inte varit på trav på säkert tio år.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #12 skrivet: januari 22, 2010, 23:42:17 »
Travflickor blir man kanske aldrig immun mot ( ;D) men man skall lära sig att ha gylfen stängd.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #13 skrivet: april 08, 2010, 12:43:30 »
Det var ett tag sedan den här tråden uppdaterades men nu kör vi igen. Jag har fått några PM med frågor om hur mina system ser ut och här kommer en förklaring.

V75 - Systemet är i princip uppbyggt enligt 1x1x4x5x6x8x10 = 9600 rader. Med andra ord 2 spikar samt 2 lopp med skrällgardering. Inom ramen för systemet finns det möjligheter att göra förändringar naturligtvis. Hittar jag ett lopp där jag kan gå från 6 streck till 4 streck (med bibehållen vinstmöjlighet) så kan jag öka antalet streck i ett annat lopp.

Jag spikar oftast EN streckfavorit, den andra spiken är dock oftast en tredje- eller fjärdehandsfavorit i ett lopp där streckfavoriten är alldeles för stor favorit. Statistiskt sett får jag in båda mina spikar i 8.5 av 10 V75-omgångar, sedan handlar det om att hitta högoddsarna i garderingsloppen.

V5 - Här använder jag två olika koncept beroende på hur omgången ser ut. Antingen ett rakt system enligt 1x1x10x10x10 = 1000 rader eller ett tvåkupongssystem enligt 1x1x5x10x10 = 1000 rader totalt. Använder jag ett tvåkupongssystem så har jag en genomgående spik på båda systemen (spik A) medan jag däremot varierar den andra spiken (spik B). Matematiskt sett skiljer det ingenting mellan de båda uppläggen (antalet rader är detsamma) men i praktiken finns det ibland vissa fördelar med ett tvåkupongssystem.

När det gäller V5 spelar jag konsekvent mer på chans än på V75. Jag är inte intresserad av V5-utdelningar på 500-2000 riksdaler, jag är intresserad av högre utdelning.

När det gäller V75 är det primära målet att få tillbaka insatsen, det betyder att omgångar med låg utdelning är ganska ointressanta.

Våren

Våren är en mycket intressant årstid sett ur ett travperspektiv. I Norrland kan det fortfarande vara vinterbanor (vilket ofta kräver brodd) medan det i syd- eller mellansverige ofta är sommarbanor. Det betyder att när V75 går på en bana i syd- eller mellansverige så har ofta norrlandshästar en fördel. Dessa slipper helt plötsligt skor med brodd och kan på så sett förbättra sitt resultat med flera sekunder.

På samma sätt (fast tvärtom) gäller när V75 går på norrlandsbanor under vinterhalvåret. Norrlandshästarna är då vana vid att gå med brodd medan hästar från syd- eller mellansverige ofta är ovana vid att gå med brodd. Här krävs det uppmärksamhet.

Nu skall miljonerna fördelas

Gå inte på ATGs och TV4s mantra om att Harryboy är lösningen för att vinna stora pengar på V75. De stora pengarna vinns av

- Stora andelssystem
- Proffspelare
- Slumpsystem som är uppbyggda kring svärmors telefonnummer eller liknande.

Inse också att småspelarna är den spelarkategori som försörjer alla övriga. Det betyder i klartext att drygt 90 % av spelarna försörjer de övriga.

Vem skall man lita på?

Vem eller vilka "travexperter/travtidningar" skall man lita på om man vill vinna pengar på V75? Svaret är - Absolut inga. De allra flesta så kallade travexperter eller travtidningar kör med ett mainstream-tänkande vilket aldrig ger några stora pengar. Det finns bara två sätt för att bli framgångsrik när det gäller trav...

- Kunskap! Ju mer man vet desto större är sannolikheten för att du vinner pengar. Studera aktuella startlistor, sök information och inte minst - lär dig grunderna inom travsporten.

- Undvik små system. Gå hellre ihop med några kompisar och spela större system istället för att lämna in ett eget system på 196 rader.

Några ytterligare råd

- Undvik tvåhästarslopp. Att ta med två hästar i ett lopp (istället för att spika den ene) är ett idiotsäkert och amatörmässigt sätt att misslyckas. Tyvärr är många "travexperter" väldigt glada för tvåhästarslopp beroende på att dom dels är rädda för att misslyckas och dels för att dom gjort en felaktig analys av loppet.

- Undvik TV4s "travpajaser" med Micke Nybrink i spetsen. Micke är en trevlig kille rent privat som dock visar prov på en ren amatörmässig kunskapsnivå emellanåt.

- För er som bor i sydsverige rekommenderar jag att undvika Sydsvenska Dagbladets "travexpert" Anders Engman. Hans resultat är skrämmande dåligt och han lär sig inte heller av sina misstag. Hans senaste resultat när det gäller V64 på Solvalla igår är tyvärr väldigt typiskt och tyvärr alltför vanligt...

V64 Solvalla onsdag

- Utdelning V64 > 6 rätt > 172:- (vilket är en extremt dålig utdelning). Ingen utdelning på 5 eller 4 rätt. Anders Engman lyckades få FYRA (!) rätt.

V5 Solvalla onsdag

- Utdelning V5 > 5 rätt > 368:- (vilket är en extremt dålig utdelning). Anders Engman lyckades få 4 rätt.

Tyvärr är detta typiskt för Anders Engman. Hans sida är också full av grammatikfel, felstavningar och tappade bokstäver vilket ger ett amatörmässigt intryck.

More to come...!

Virgo

  • Gäst
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #14 skrivet: april 08, 2010, 13:53:18 »
Var det inte TV4 som körde med något "pajasinslag" för några år sedan där två "travexperter" fick ta på sig olika mössor beroende på hur dom tippade? Är "professorn" fortfarande aktiv?

 

Reklampartners