Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Kvinnor kör sämre än män!  (läst 3093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
Kvinnor kör sämre än män!
« skrivet: december 23, 2009, 08:09:05 »
Ursäkta alla ev. kvinnliga medlemmer här men ren fakta är svårt att prata bort:

http://www.aftonbladet.se/bil/article6333807.ab

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
SV: Kvinnor kör sämre än män!
« Svar #1 skrivet: december 23, 2009, 09:34:28 »
Utom att i detta fall, det är inte frågan om att köra men att parkerar. ;)
Ofta är kvinnor försiktigare och långsammare för det.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #2 skrivet: december 23, 2009, 10:11:27 »
Jag skulle misstänka att skillnaden beror på att kvinnor i allmänhet kör mindre bil än män. Det är ju alltid karln som kör bilen.

Tror inte att kvinnor kör sämre bara för att det är kvinnor. Om man skulle göra en jämförelse mellan män som kör 500 mil per år respektive 3000 mil per år så lär det ju inte vara så höga odds på att de med kortare körsträcka kör sämre.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #3 skrivet: december 23, 2009, 12:17:45 »
Min uppfattning är att medelkvinnan rent tekniskt "kör" sämre än medelmannen. Det handlar t ex om fickparkering där ofta kvinnor har sämre känsla för hur bilen skall manövreras på små ytor. Kvinnor är oftast sämre på de rent tekniska aspekterna när det gäller bilkörning, t ex motorvarv kontra vald växel. Kvinnor har oftast sämre kunskap om hur olika fel på bilen kan kopplas ihop med andra fel.

Rent körmässigt så pekar allt på att kvinnor kör försiktigare, tar mindre risker och kör långsammare vilket får genomslag i olycksfallsstatistiken.

Utloggad Scheckheft

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 92
« Svar #4 skrivet: december 23, 2009, 14:05:02 »
It is just about parking (Dr Claudia Wolf)
Det enda som är svårt att förklara bort är Aftonbladets usla "journalistik" där sådana självklarheter som källkritik och källhänsvisning saknas i varje artikel. Lika illa är det hur många helt oreflekterande vidarebefordrar informationen. Googlar man så upptäcker jag ganska snart att även andra nyhetsbyrårer sprider samma dynga.
Vilken undersökning? Syfte? Vem är Claudia Wolf?
Mvh
Scheckheft

Utloggad Scheckheft

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 92
« Svar #5 skrivet: december 23, 2009, 14:10:55 »
finns en bra bok, skriven redan 1985 av Neil Postman. Underhållning till döds. Handlar om televisionens betydelse och inverkan. TV:n har ersatts av Internet men huvudfrågan kvarstår - låter vi oss underhålla till döds? Det irrelevanta har blivit betydelsefullt och det sammanhangslösa ses som lämpligt.
Mvh
Scheckheft

Reklampartners