Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: PROV: BMW 520d EDE - snål och fintrimmad  (läst 3290 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
PROV: BMW 520d EDE - snål och fintrimmad
« skrivet: juli 28, 2012, 22:46:33 »
motor: R4, 1 995 cm3, 184 hk
vid 4 000 r/min, 380 Nm vid
1 750–2 750 r/min.
Kaross: L/b/h 4 899/1 860/1 464
mm. Hjulbas 2 968 mm.
Tjänstevikt 1 695 kilo.
Prestanda: Acc 0–100 km/h
8,2 sek. Toppfart 231 km/h. Förbrukning
4,5 l/100 km (ECE).
Pris: 355 900:–. Aktuell nu.
Design: Senaste 5-seriens
slanka former fungerar ypperligt
ihop med de aerodynamiska
EDE-fälgarna. Toppen!
KörgläDje: En manuell och
någorlunda sparsmakat utrustad
520d är hyfsat rask oavsett växel.

Ibland krävs det att man tar bort i stort sett all extrautrustning för att man ska få reda på hur en bil egentligen är. Vi provkör en 520d Efficient Dynamics Edition med utrustning för ”bara” 88 700 kronor – och finner en väldigt fin bil.
Första intrycket är dock inte så positivt. Nya 520d EDE inleder vår relation med att vålla irritation. Den stora ”tändningsnyckeln”
kan nämligen ligga kvar i fickan (den har ingen vettig plats inuti bilen) men provbilen saknar keyless go och således står jag smått förbryllad och drar i dörrhandtaget en stund innan jag fattar att jag måste trycka på en knapp för att bilen ska låsas upp. Stenålder. Hehe.
Väl på plats i förarstolen inser jag att det här är första gången jag sitter i en 5-serie som inte har de där fullmatade, fläktförsedda, ställbar-i-36-olika-riktningar- stolarna som kostar lika mycket som en koreansk småbil.
Och faktum är att jag inte saknar dem alls.
Visst hade det varit trevligt med ställbart svankstöd (gäller alla BMW), men i övrigt sitter jag alldeles utmärkt.
Nästa premiär är manuell låda. Sexväxlad, finfin känsla i länkaget, men likt sin lillebror 320d EDE skakar det rejält i spaken när motorn stänger av sig och sätter på sig igen i stadstrafik. Vibrationerna under gång är dock klart beskedligare här, drivlinan förefaller sitta i mjukare bussningar.
Motorn är hyfsat väldämpad även akustiskt, och låter egentligen bara diesel knatter tråkigt under hård press – men då sätter den i ärlighetens namn ansenlig fart på ekipaget, så det tråkiga ljudet är i viss mån förlåtet. Det rör sig inte om någon racer, men 8,2 sekunder till 100 km/h och toppfart på över 230 km/h är bra siffror för en 119-grammare.
Toppfarten är en biprodukt av den högre utväxlingen som EDE-versionen har, och även här skiljer sig 5-serien mot 3-serien.
 Lillebror känns markant högt växlad i lägre hastigheter, men 520d lider inte lika mycket av utväxlingen. Vridmomentet är likvärdigt: 380 Nm.
Fullt tillräckligt.
Vridet finns dessutom vid väldigt låga varv, och motorn drar snällt från en bit under 1 500 r/min vilket får anses imponerande för en fyrcylindrig turbodiesel.
Finessmässigt har EDE-versionen av 520d fått Eco Pro-funktionen som även återfinns i nya 118d som vi testade nyligen.
I Eco Pro-läget syns förbrukningen över tid som staplar i färddatorn, och därtill ser man hur val av annat körprogram påverkar förbrukningen. I displayen mellan hastighetsmätare och varvräknare ser man hur lång körsträcka man ”tjänat” in på senaste tankningen.
Under avdelningen onödigheter hittar vi uppmaningar som ”lätta på gasen” när man gör det motsatta, ”för växelspaken till neutral” när man står still för länge med ettans växel ilagd. Positivt är dock att bilens start/ stopp-system går igång tidigt, även efter en lång och kall natt.
EDE-versionen är 6 000 kronor dyrare än en vanlig 520d, och man slipper skatt i fem år, en summa på 1 423 kronor gånger fem.
Det går alltså på ett ut, något som även gäller bränslekostnaden då den vanliga 520d har en försumbart högre ECE-siffra. Vill man ha automatlåda är man dock hänvisad till  en vanlig 520d, och blir utan de fräcka EDE fälgarna.
Text: John Argelander.
Foto: Gustaf Sjöholm.
Källa: http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20120720/prov-bmw-520d-ede-snal-och-fintrimmad
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners