God fortsättning, och ja: som redan nämnts: det går att ladda via pluspolen i motorrummet. Det är meningen att man ska ladda där, inte rakt över batteriet.
Du kan öppna trunken även om det är strömlöst, genom att vrida nyckel till vänster, förbi 10:30 (den vanliga öppningen), till 09:00 - den mekaniska öppningen. Det finns en mekanisk mekanism mellan nyckeln och låset, och det aktiverar du på detta sätt (om inte mekanismen hoppat av - det har hänt mig).
Om motorhuven inte heller skulle gå att öppna, så kan man lossa en skyltbelysning och ladda batteriet via plus/minuskabeln till lampan.
Om låset till trunken gått i baklås (antingen för att softclose-motorn gått sönder - den roterande låsknoppen i bakstammen, eller för att nödöppningen inte fungerar, så kan man borra ett hål i luckan bakom nummerplåten, och komma åt det stag som går mellan låset och öppningsmekanismen. Genom att dra i det så öppnas låset. Sedan kan man försluta hålet med karosserilim (jag gjorde så, och borrade upp en flik, 3x3cm ungefär, som jag vek undan och sedan förslöt med lim.
Om bilen står i garaget skulle jag lyfta av batteripolen, eller koppla in en underhållsladdare av den typ som bara laddar när spänningen sjunker under en viss spänning.
När bilen är i "sleep" (alla ECUer har stängt av sig och den orange lysdioden vid växelspaken har slocknat, så ska bara larmet och de mest nödvändiga systemen vara vid liv. Bilen ska då dra kring 20 mA, max 50 mA. Om den skulle dra 50 mA så drar den en amperetimme på 20 timmar (ett dygn ungefär), och då borde den klara två månader utan laddningen och ändå kunna starta - men sedan måste batteriet laddas.
Jag håller också på och laddar inför våren. Jag har en del nya småsaker som ska på bilen: alpina-stripes, instegslister och kurvhandtag i taket. Ska bli kul !