Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Verkstad i Polen/norra Tyskland  (läst 2447 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e38pansar

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Verkstad i Polen/norra Tyskland
« skrivet: december 22, 2015, 19:10:53 »
Hej alla BMW-fantaster!
Jag har en 740iL -99 som är jättetrevlig på alla sätt. Något som dock inte är så bra är priset på service på en BMW-verkstad. Jag vet att man numera kan lämna till en "vanlig" verkstad men det verkar som om de kollar på BMWs servicepriser eftersom de ligger väldigt nära i pris för liknande servicearbeten.
Nyligen gjorde jag ett större motorarbete eftersom det fanns en hel del klassiska fel som torra ventilkåpspackningar med tillhörande oljeläckage, både internt och externt. När jag ändå hade av ventilkåporna så bytte jag stift. Sedan bytte jag CCV-membranet som brukar vara sprucket (PCV). Inte nog med att membranet var sprucket så hade membranets plastplattor spruckit vilket ledde till att den fjäder som ligger mellan membranet och själva plasthuset vilade direkt mot membranet. Obra!
Sedan bytte jag också MAF-sensorn som var dålig. Det yttrar sig att bilen startar men dör direkt, ingen tomgång. Mycket jobb men belöningen ligger i att man får en motor som verkligen går som ett skott. En annan belöning var hur mycket pengar som jag sparade på att göra jobbet själv. Theanders i Lund ville ha över 60.000 kr för jobb och delar. Delarna kostade 4.900 kr på eBay och sedan tog själva jobbet ca en vecka, inkl frakter från Tyskland och USA.
Nu har jag hört att man kan få bilen servad i Polen eller norra Tyskland till mycket bra priser. Jag tycker det är otroligt onödigt att betala 15-20.000 kr för en stor service i Sverige när man kan kombinera nytta med nöje i samband med service på bilen. Är det någon som vet eller kan rekommendera någon verkstad? Jag har försökt kolla lite på Google men inte hittat något.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Verkstad i Polen/norra Tyskland
« Svar #1 skrivet: december 23, 2015, 09:07:32 »
Att betalla 15-20.000 för en service är mycket dur tycker jag och tro verkligen att om du har möjligheter att vänta och möjligheter att göra det i polen blir det säkert mycket billigare om dom inte har speciella priser för turister, det vet man aldrig.
Har du nånt kontakt i Polen? eller kan du ta reda på om deras priser?
Eftersom jag bor Göteborg lämna jag min på Schmiedmann i Kungsbacka och är nöjd på alla sätt och viss.
Var bor du?
Pratade nyss med Eddie på Schmidmann och tycker att 15.20.000:- är mycket pengar för en service om du inte ska byta ut motorn, han sa att du kan ringa till honom så få du prisförslag, Tel:0300-30133.
Vi hörs. Alain.;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad e38pansar

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Verkstad i Polen/norra Tyskland
« Svar #2 skrivet: december 23, 2015, 13:36:10 »
Hej,
Senaste gången bilen var inne på service var det en liten service och den kostade 9.900 kr. Vad gjorde de för dessa pengar? Jo, enligt deras eget serviceprotokoll så var det mest okulärbesiktningar av däckmönster, spolarvätskenivåer, kylarnivå och glykolkontroll o s v o s v. Man bytte motorolja också tror jag. Oljebyte numera består i att man suger upp oljan genom oljesticksröret, byter oljefilter som sitter uppe i motorrummet och fyller på ny olja igen. En bra olja kostar ca 1.000 kr och filter några hundra. Att man fakturerar 8.000 kr för att bara titta på de övriga servicepunkterna är oskäligt. En stor service kostar 14-16.000 kr och så hittar man säker att vindrutetorkarna skall bytas för några tusen o s v.
Jag har som sagt hört att service i Polen och norra Tyskland inte alls kostar dessa summor. Det har givetvis att göra med att man har fler bilar (lägre reservdelspriser) samt att man inte har så höga kostnader för personal och lokaler. Det gäller även auktoriserade BMW-verkstäder givetvis. Frågan är om någon har erfarenhet eller kan rekommendera någon verkstad i Polen eller norra Tyskland.
Ett konkret exempel på skillnaden är när jag bytade tändstift i somras. Åtta tändstift skulle kosta 2.600 kr i Sverige. Samma stift i Tyskland kostade 900 inkl frakt. En CCV-enhet kostade nästan 6.000 kr i Sverige mot 450 kr inkl frakt i Tyskland. En MAF-sensor kostar 4.500 kr i Sverige mot 220 kr inkl frakt i Tyskland. Undrar om man säljer några reservdelar i Sverige med dessa ockerpriser.


 

Reklampartners