Hej,
Senaste gången bilen var inne på service var det en liten service och den kostade 9.900 kr. Vad gjorde de för dessa pengar? Jo, enligt deras eget serviceprotokoll så var det mest okulärbesiktningar av däckmönster, spolarvätskenivåer, kylarnivå och glykolkontroll o s v o s v. Man bytte motorolja också tror jag. Oljebyte numera består i att man suger upp oljan genom oljesticksröret, byter oljefilter som sitter uppe i motorrummet och fyller på ny olja igen. En bra olja kostar ca 1.000 kr och filter några hundra. Att man fakturerar 8.000 kr för att bara titta på de övriga servicepunkterna är oskäligt. En stor service kostar 14-16.000 kr och så hittar man säker att vindrutetorkarna skall bytas för några tusen o s v.
Jag har som sagt hört att service i Polen och norra Tyskland inte alls kostar dessa summor. Det har givetvis att göra med att man har fler bilar (lägre reservdelspriser) samt att man inte har så höga kostnader för personal och lokaler. Det gäller även auktoriserade BMW-verkstäder givetvis. Frågan är om någon har erfarenhet eller kan rekommendera någon verkstad i Polen eller norra Tyskland.
Ett konkret exempel på skillnaden är när jag bytade tändstift i somras. Åtta tändstift skulle kosta 2.600 kr i Sverige. Samma stift i Tyskland kostade 900 inkl frakt. En CCV-enhet kostade nästan 6.000 kr i Sverige mot 450 kr inkl frakt i Tyskland. En MAF-sensor kostar 4.500 kr i Sverige mot 220 kr inkl frakt i Tyskland. Undrar om man säljer några reservdelar i Sverige med dessa ockerpriser.