Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 320i Touring -04 AC kompressor  (läst 2244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SimmeJoh

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
320i Touring -04 AC kompressor
« skrivet: juni 25, 2015, 18:28:36 »
Tjeeeena alla Bimmers!

Jag har lite problem med min AC på bilen.. Som rubriken tyder är det en 320i, tillverkad det vackra året 2004!  ;D

Det är så att för ett par dagar sedan, fyllde jag på mitt AC system med ny gas då jag trodde detta var problemet för att den inte kyler.. Men när jag startade bilen och skulle testa om det hjälpte så hände det inget, då konstaterade farsgubben att självaste kompressorn inte gick igång.
Vet att temp-givaren inne i bilen fungerar då den höjer och sänker hastigheten på fläkten när jag höjer temperaturen.

Frågan är ju då om självaste kompressorn är sönder eller om det är något på vägen?  ???

Otroligt tacksam för hjälp!

Utloggad AD_

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Karma: +9/-0
  • Kön: Man
320i Touring -04 AC kompressor
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2015, 23:03:43 »
Om kompressorn inte går kan det bero på två saker.
- Kompressorn är trasig. Du kan testa att tvångsstarta den genom att lägga spänning på den beroende på modell. Startar den inte då = kompressor död.
- Ingen spänning fram till den, oftast pga. att tryckvakten inte ger rätt signal till AC-styrningen som i sin tur startar kompressor.
          Det i sin tur kan bero på två saker.
          - Tryckvakten i sig är trasig. 
          - Systemtrycket är för lågt. Antingen pga. "normalt läckage" eller fallerad komponent. Detta för att skydda kompressor från att gå torrt.

Det jag fick förklarat av den lokale AC-gurun ;)

Gjorde du fyllningen själv? Verkstäder måste nämligen ALLTID enligt lag provtrycka systemet innan de fyller med gas. Fyllde de kan vi ju konstatera att systemet är tätt och koncentrera oss på tryckvakten.
Enligt uppgift är det ofta lite spårmedel i gasen sedan innan, så har du möjlighet att kolla efter läckage själv leta efter illgröna fläckar kring AC-systemet komponenter. Inte helt ovanligt att kondensorn (sitter framför kylarn) får sig ett gäng stenskott under vintern med läckage som följd.

På min bil (E34) här om veckan slutade AC:n fungera, visade sig vara en kabel till kontakten på tryckvakten som hade gått av.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad SimmeJoh

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
320i Touring -04 AC kompressor
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2015, 19:40:46 »
Har testat att tvångsstarta kompressorn, och den tuffade på så fint så, och kallt blev det!  :)
Gjorde påfyllning samt provtryckning själv, trycket ligger på c:a 55psi som föreslogs.

Vilket betyder att det är något slags elfel..
Alla säkringar som är kopplade på något sätt till AC systemet är hela och friska (28 62 63)
Fått höra av en kompis att temp-sensorn som sitter inne i bilen kanske är sönder, skall testa och beställa en ny enhet.
Sitter just nu och letar efter en beteckning på vilket (vilka?) relä som är kopplat till AC systemet, och håller tummarna att det inte är kabelbrott..  :(

 

Reklampartners