Om kompressorn inte går kan det bero på två saker.
- Kompressorn är trasig. Du kan testa att tvångsstarta den genom att lägga spänning på den beroende på modell. Startar den inte då = kompressor död.
- Ingen spänning fram till den, oftast pga. att tryckvakten inte ger rätt signal till AC-styrningen som i sin tur startar kompressor.
Det i sin tur kan bero på två saker.
- Tryckvakten i sig är trasig.
- Systemtrycket är för lågt. Antingen pga. "normalt läckage" eller fallerad komponent. Detta för att skydda kompressor från att gå torrt.
Det jag fick förklarat av den lokale AC-gurun
Gjorde du fyllningen själv? Verkstäder måste nämligen ALLTID enligt lag provtrycka systemet innan de fyller med gas. Fyllde de kan vi ju konstatera att systemet är tätt och koncentrera oss på tryckvakten.
Enligt uppgift är det ofta lite spårmedel i gasen sedan innan, så har du möjlighet att kolla efter läckage själv leta efter illgröna fläckar kring AC-systemet komponenter. Inte helt ovanligt att kondensorn (sitter framför kylarn) får sig ett gäng stenskott under vintern med läckage som följd.
På min bil (E34) här om veckan slutade AC:n fungera, visade sig vara en kabel till kontakten på tryckvakten som hade gått av.