Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Skit bil!  (läst 6953 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sarg68

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma: +1/-0
  • BMW<3
Skit bil!
« skrivet: april 01, 2015, 07:47:54 »
Först bränslepumpen och nu verkar det som datorn i bilen slutat fungera   :'( ??? Växel indikatorn funkar inte, lågvarvsvarningen funkar inte och det går ej att få ut information  :'( . Så surt. Tips mottages av er proffs!
SARG60

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Skit bil!
« Svar #1 skrivet: april 01, 2015, 09:01:52 »
Tråkigt när det händer! :(
Jag är inte proffs men har du haft billen avställd under vinter?
Det jag har hört flera gånger om elektronik problem kan komma från en dålig batteri som inte orka ta emot laddning som det ska.
Har du möjligheten att testa en annan batteri och därefter ser hur det fungerar? Det är i alla fall där jag skulle börja.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sarg68

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma: +1/-0
  • BMW<3
Skit bil!
« Svar #2 skrivet: april 01, 2015, 09:58:35 »
Nix det har jag inte men ska testa koppla ur batteriet i alla fall och se om den kommer igång. Rätt så nytt batteri.  :'(
SARG60

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Skit bil!
« Svar #3 skrivet: april 01, 2015, 10:48:42 »
Jag vet att felmonterade batterikablar fick BMW att återkalla 1,3 miljoner bilar, varav 22 000 i Sverige. 5-serie och 6-serie, 2003-2010, omfattas.

Om det inte är fel på batteriet,
Kolla om kablar till batteriet sitter riktig fast.
Kolla även jordflätan mellan motor och chassi.
På BMW E60, datamodul sitter under reservdäcket, kolla hur det ser ut, jag menar om du inte fått kondens eller vatten
Kolla av reläerna till bränslepumpen eller till styrelektroniken, för några år tillbaka, på vissa BMW modeller kan det vara felaktigt relä.
Som jag skrev innan, jag är inte proffs, bara några idéer. ;)
 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sarg68

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma: +1/-0
  • BMW<3
Skit bil!
« Svar #4 skrivet: april 15, 2015, 08:02:10 »
Allt funkar nu. Det var tydligen bara någon inställning. Däremot så går den fortfarande inte bra efter vi bytt pumpen. Testat med annan bensin också. Kan det vara så att man måste byta spridarna också? Blir så less. Det är en 525i -08 jag har.
SARG60

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Skit bil!
« Svar #5 skrivet: april 15, 2015, 09:03:49 »
Bra att allting funka med elektronik men menar du att den inte går så bra i motorn?
Hur reagerar motor? Svårt att starta eller stanna av sig själv?
Inte speciellt bra att tanka av dom billiga bensinstation, ofta är det smuts i bensinen. :(
Det behöver inte vara spridarna men du kan kolla efter en stund med motor på tomgång om du har 1st som är varmare än de andra då är den förmodligen kass.
 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sarg68

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma: +1/-0
  • BMW<3
Skit bil!
« Svar #6 skrivet: april 15, 2015, 23:35:39 »
Rycker och går dåligt när den är kall.
Vid lätt gas och stillastående ca 1000-1500 rpm. Så pendlar tomgången mycket, går upp till 2000 och ned till ca 600rpm, med 1 sekunds intervall ca.
Ryker vitrök när den är kall.
Går bättre när den blivit varm, men inte perfekt. Tomgång stabil vid ca 700rpm
 
Går inte bättre med 98-oktan eller med bensin-booster.
SARG60

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Skit bil!
« Svar #7 skrivet: april 16, 2015, 08:20:37 »
Har också motorlampa som lyser?
Det kan finnas flera orsak till det men en enkel sak som är lätt att kolla är en sprucken gummibälg som sitter mellan LMM och insug.
kan du ta ut den och kolla ordentligt runt om.
Saker som kan orsaka problemet:
Stift (dålig eller kondens runt om)
LMM (silvertråd)
Vakuumslang (sprucken)
Lambdasond sensor fram eller bak.
Kamaxelgivare.
Vevaxelgivare.
Tändspole.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Skit bil!
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2015, 09:33:31 »
Hej Sarg68!
Hur är det nu med bilen? fick du ta reda på problemet?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sarg68

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma: +1/-0
  • BMW<3
Skit bil!
« Svar #9 skrivet: juni 09, 2015, 21:52:43 »
SARG60

 

Reklampartners