Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 11, 2025, 23:57:05
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
3-serien
»
E36 1991-2000
»
318 går ej på alla cylindrar
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: 318 går ej på alla cylindrar (läst 5658 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sulce_85
Junior Medlem
Antal inlägg: 7
Karma: +0/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
skrivet:
december 18, 2014, 22:57:51 »
Hej hallå alla BMW älskare! Ny på bygget och i desperat behov av hjälp. Många kloka huvven är bättre än ett oklokt. Äger en 318i -93 som jag tänkte avnjuta vintern med....MEN.
Det hela ter sig såsom så här, när värmen står mellan lägsta och halv så börjar hon hosta till för att sen övergå till 2 cylinder drift (eco mode?)
och lukta surt nått jävulskt.
Nu är bilen inte tippeditopp utan har några mil på nacken och smärre modifieringar efter förra ägaren som troligt inte va schumis chef mek.
Så fort den kylt ner sig igen går hon kanon, är heller ej svårstartad när bekymmret kommer.
Kör med urkopplad tomgångsmotor då den spökar, är den ikopplad så försvinner tomgången helt när man rappar till gasen.
Men startar man om bilen så är den där igen, kör jag utan tomgångsmotorn däremot så har jag finfin tomgång.
LMM är bytt, även lambda och kissen.
Sista att tillägga är, jävla skit och fifan samt sömnlösa nätter med mardrömmar.
Tack på förhand för all hjälp.
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #1 skrivet:
december 19, 2014, 00:10:39 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org!
Det första jag tänker på är vevaxel/kamaxelgivare, men vill inte uttrycka för snabb, det kan finnas flera orsaker till ditt problem.
Vi har på forumet en Crew medlem som är specialist på E36, han heter vazze_t, han säkert kommer att har bättre svar än det jag kan ge dig.
Han logga in på forumet i stort sätt varje dag.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #2 skrivet:
december 19, 2014, 05:42:07 »
hmmmm... eco mode när han börjar bli varm. -93 då borde du ha en m40 motor dvs en me rotor och fördelare hur ser det ut där under?
enklast är göra diagnos självklart bor du nära Borås kan jag kika på det, annars kolla va verkstäderna i din närhet tar.
ska anstränga ärtan i huvvet under dagen så får vi se om ja kommer te några tips och trix
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Sulce_85
Junior Medlem
Antal inlägg: 7
Karma: +0/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #3 skrivet:
december 20, 2014, 11:31:03 »
Tackar för välkommnandet. Fördelare sitter på denna så det är den "jobbiga" kamaxels havererande motorn. Fördelarlock och rotor har normalt slitage och har blivit rengorda i elektoderna. Även testat en ny utan framgång, lämnade dock tillbaka den då kalaset kostade 800:-....och min budget är jäkligt tajt då jag snart blir en ensamstående far. Igår morse skulle jag ta åket gill jobbet då jag oftast hinner hela vägen fram innan den börjar tramsa sig, men startade på 3 cyl nu även kall....vilket den inte gjort innan. MEN då jac råkade ha en extra ecu i min bagagelucksgömma (som man ju brukar ha) så pluppa jag dit den och tada gick normalt. Dock tog jag inte bilen till jobbet och riskera försening, så kolegan hämtade mig. Provkörning blir på måndag. Varför blev det på detta vis nu då? Kan det vara att den nya inte har mina felkodef och därför startade fint? Eller var den gamla ecun kass helt enkelt? Funderade även på om det kanske är tempgivaren som kanske spökar? Men kan det påverkas så pass häftigt att bilen tappar 2 cyllar och surnar helt? Ush vilka frågor. P.s Bor tyvärr ej i närheten av Borås. Mvh
Loggat
Galant turbo
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1049
Karma: +22/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #4 skrivet:
december 20, 2014, 16:42:35 »
Vattentempgivaren kan ställa till det rejält ibland. Om det säger att det är väldigt kallt fast det inte är det kommer bilen att gå väldigt fett.
Kanske så fett så den surar ner stiften t.om och då kan den inte gå på alla cylindrar.
Det är inte samma givare som går till visaren i instrumentpanelen.
Loggat
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86
Sulce_85
Junior Medlem
Antal inlägg: 7
Karma: +0/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #5 skrivet:
december 20, 2014, 18:03:08 »
Så pass. Jo blå ska den vara, dragit mig lite för att byta den eftersom den är duktigt gömd under insuget. Går det att mäta en sån för att se funktionen? Mvh
Loggat
Galant turbo
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1049
Karma: +22/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #6 skrivet:
december 20, 2014, 19:19:02 »
Det går utmärkt att mäta en sån själv, man använder en multimeter och mäter resistansen på den vid olika temperaturer ska den ändras.
Normalt är att man kollar 2 olika temperaturer, jag vet inte vilka värden det ska vara på din bil, men finns i verkstadsmanualer eller går kanske att googla fram.
Loggat
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86
Sulce_85
Junior Medlem
Antal inlägg: 7
Karma: +0/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #7 skrivet:
december 20, 2014, 20:21:23 »
Jo jag har sökt mig fördärvad på dom mätningarna, men som vanligt på internet så skrivs det rätt så varierande svar. Kan höra med verkstan på måndag om dom är gulliga nog och vill ge dem värdena. Mvh
Loggat
Galant turbo
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1049
Karma: +22/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #8 skrivet:
december 20, 2014, 21:11:44 »
Jag kollade i Bentleys Manual för e36 men hittade bara data för M42, vet inte vad som skiljer.
Enligt den så skulle värdena vara:
-10 7-11,6kohm
20 2,1-2,9kohm
80 0,27-040kohm
Jag ändrade din rubrik till något mer beskrivande.
Loggat
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86
Sulce_85
Junior Medlem
Antal inlägg: 7
Karma: +0/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #9 skrivet:
december 20, 2014, 21:15:26 »
Gott!! Tack i massor! Vet vad som väntar mig på måndag
Borde fungera att värma försiktigt med värmepistol tycker jag. Mvh
Loggat
Sulce_85
Junior Medlem
Antal inlägg: 7
Karma: +0/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #10 skrivet:
december 22, 2014, 19:15:14 »
Så nu jävlar! Fel hittat! Bytt box och lmm, än så länge verkar allt ok. Temp givaren till ecun var ok, så tack för tipset där Galant Turbo. Nu är det bara besiktningen som jag ska övertala att bilen faktiskt är säker för allmän väg.
Stort tack för hjälpen grabbar.
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #11 skrivet:
december 22, 2014, 19:29:11 »
Trevlig att det gick bra! lycka till med besiktningen
Hör av dig.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Sulce_85
Junior Medlem
Antal inlägg: 7
Karma: +0/-0
Kön:
318 går ej på alla cylindrar
«
Svar #12 skrivet:
december 24, 2014, 22:18:18 »
Tjululu! Besikt avklarad, och fick 2 2or. Spricka i synfällt och anliggande broms. Sistnämnda var lite mystiskt då allt rullade finfint men självfallet bestämmde sig åbäket för lite bus på besikten. Detta åtgärdades och imorgon ska jag hämta en framruta hos en god vän. Sen väntar eventuell investering i en kamaxel och lyftare, min är icke det minsta kry då hon låter som hon har fått diesel sjukan. Mvh
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
3-serien
»
E36 1991-2000
»
318 går ej på alla cylindrar
Reklampartners