Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vevhusventilation BMW E46  (läst 11705 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vevhusventilation BMW E46
« skrivet: februari 25, 2013, 10:09:08 »
Vid behov är det alltid bra att veta hur den ser ut.
Kopplingsschema över vevhusventilation till BMW E46



1) Tryckregleringsventil
2) Ventilationsröret
3) Anslutningsledning
4) Ventilationsslangen
5) Ovalt huvud skruv / skruva
6) Sugslang svart
7) Returledning
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gitsy

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +2/-0
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2014, 13:10:14 »
Underbar bild.
Behövs den göras ren?


Mvh Anders

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2014, 13:51:31 »
Underbar bild.
Behövs den göras ren?
Mvh Anders

Välkommen på BimmerPower.org! Anders ;)
Bilden är bara lagt som hjälpmedel ifall att det skulle behöva göra någonting åt det, byta eller rengöras. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gitsy

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +2/-0
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2014, 21:11:42 »
Tack  :D


Ja de kan hända mycket om CCV inte fungerar som den ska, den ser dock inte ut att vara konstruerad för att demonteras på min m52 motor.


Mvh Anders

Utloggad Kimmo

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • 728 ial -01 samt MB 560 SEC -91
    • Min Alpina-sida...
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #4 skrivet: december 25, 2014, 22:40:24 »
Håller på att gå igenom vevhusventilationen på min E46 med M54 motorn. Det är ett d-a skitgöra. Dessutom ingenting man egentligen vill göra pga. BMW:s klantiga konstruktion.

Utloggad Kimmo

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • 728 ial -01 samt MB 560 SEC -91
    • Min Alpina-sida...
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #5 skrivet: december 26, 2014, 14:47:24 »
Nu är delarna till vevhusventilationen isärtagna. Hade knappt något klegg i systemet men det skadar ju inte att gå igenom det hela en gång. Bara att sätta ihop sakerna igen då... Passar på att isolera oljestickan eftersom det var där jag hade mest skit.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #6 skrivet: december 26, 2014, 16:52:08 »
Nu efter montering kan du vara säkert att det inte är fel på den, alltid bra att vara på säkra sida. 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Kimmo

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • 728 ial -01 samt MB 560 SEC -91
    • Min Alpina-sida...
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #7 skrivet: december 26, 2014, 18:20:18 »
Precis. Visserligen misstänkte jag att det inte var fel på systemet men det kan bli extremt dyrt att ha fel... Nu är jag ju helt säker.

Utloggad Gitsy

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +2/-0
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #8 skrivet: januari 03, 2015, 17:48:02 »

Jag har haft isär min vevhusventilation i samband med att jag bytt ventilkåpspackning som läckte lite lite lite olja i bakkant vilket gjorde det luktade bränd olja ibland, men nu e de tätt  ;D  å luktar inte bränt

Bara för allmän information: Jag tror det är viktigt att man kör motorn ordentligt varm.
Som jag ser konstruktionen under ventilkåpan så kan jag lätt tänka mig det blir problem med vevhusventilationen om motorn ofta aldrig blir ordentligt varm, dvs man kör korta sträckor med bilen.

Men jag är imponerad över hur man tänkt med avseende på den övre kamaxelraden, kolla "stänkskyddet" som ligger över den just för att vevhusventilationen ska ta åt sig så lite skvättande olja som möjligt.
Imponerande ;D ;D ;D


Ha en fortsatt God fortsättning på er alla .


//Anders


Utloggad Gitsy

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +2/-0
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #9 skrivet: januari 03, 2015, 17:51:40 »
...hoppsan.....undrar va å vilken motorn han menar  ;D


http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_318_Touring_endast_9000mil_58002480.htm?ca=15&w=3


Citat: Förväxla inte denna motorn med problemmotorn som sitter i senare e46 modeller!
Anders.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vevhusventilation BMW E46
« Svar #10 skrivet: januari 03, 2015, 19:20:04 »
Bra att du fick det klart med vevhusventilationen, nu får man hoppas att det håller ett bra tag fram över.
Håller med om att från när man starta motorn, den ska köras varm som det ska men tyvärr, alldeles för många som inte vet det och får problem med vevhusventilationen.
Trevlig fortsättning.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners