Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 5-serie misslyckades i ny typ av krocktest  (läst 2014 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 5-serie misslyckades i ny typ av krocktest
« skrivet: oktober 08, 2014, 18:22:54 »
BMW 5-serie misslyckades i ny typ av krocktest   
För två år sedan lanserade amerikanska IIHS ett nytt, tuffare krocktest som flera bilar fallerat i medan andra briljerat. Nu har BMW 5-serie genomgått samma test som innebär frontalkrock med liten överlappning, och det gick inte bra. Däremot klarade sig 5-serie bra i övriga moment av krocktestet.
 
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Sy_ah54kWo4
 
Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) har, precis som Euro NCAP, under flera års tid haft ett delmoment som innebär frontalkrock med 40 procents överlappning. Mot slutet av 2012 införde IIHS ytterligare ett frontalkrocktest som innebär mindre överlappning mellan de mötande ytorna. Endast 25 procents överlappning.
 Detta nya krocktestmoment avslöjar bilarnas säkerhetskonstruktioner in på bara skinnet. Många bilar som klarar 40 procents överlappning bra misslyckades kapitalt vid 25 procents överlappning. När krafterna inte fördelas över en större del av fronten har konstruktionen lättare att ge vika.
 På en fyrgradig skala där ”dålig” är sämsta betyget har bilar som bland annat Audi A4, Lexus IS och ES, Mercedes C-klass (W204) samt Toyota Camry och Prius+ placerat sig. Noterbart är att Camry har hämtat upp sig på senare tid och har nu bästa betyg samtidigt som Mercedes C-klass hoppat upp till att vara medioker, näst lägsta betyg.
Mediokra, som är nästa betygsteg, anses bland annat BMW 3-serie, Volkswagen CC och Jetta vara. Jetta har dock krockats om så sent som i september i år och då hoppade modellen upp till bästa betyget på skalan.
 Ett snäpp upp på betygsskalan, i det steg som benämns bilar acceptabelt skydd, finner vi en hel drös modeller, bland annat Mazda 6, Subaru Legacy och Outback (två sistnämnda av den generation som finns i Sverige i dag. Nya Legacy och Outback har fått högre betyg, men säljs ännu inte i Sverige).
 I toppen, där betyget ”bra” delas ut, återfinns numera många olika bilmodeller. Bland annat Honda ligger här med sin Accord, så även Mercedes med sin E-klass och – inte minst – Volvo med alla sina modeller, det vill säga S60, S80, XC60 och XC90 (gamla XC90 alltså). Och Volkswagen Jetta samt Toyota Camry förstås, som ovan nämnt.
Nu har BMW 5-serie krocktestats av IIHS och i frontalkrocktestet med liten överlappning gick det inte bra. Betyget medioker, det näst lägsta, delar amerikanerna ut till den tyska bilen samtidigt som 5-serie får betyget bra, högsta betyget, i frontalkrock med stor överlappning samt i övriga delmoment så som takkonstruktion och sidokrock. Sedan tidigare (förra året) har IIHS också delat ut högsta betyg till 5-serie för skyddet som stolarna och nackskydden ger för att motverka exempelvis pisksnärtskador.
 I testet med liten överlappning trycktes kupéutrymmet in drygt 30 centimeter, vilket IIHS inte anser vara godkänt. Medan takkonstruktionen var fortsatt stabil var det värre i nedre regionerna. Skador på nedre delarna av benen hos de åkande är enligt det amerikanska testet sannolika.
BMW 5-serie var dock inte sämst i delmomentet frontalkrock med liten överlappning då senaste krocktestomgången även innehöll Infiniti Q70 och Lincoln MKS. Medan Infiniti fick högsta betyget (bra) avgick Lincoln med sämsta möjliga (dålig).
 BMW 5-serie och Lincoln MKS är enligt IIHS de sämsta vid frontalkrock med liten överlappning av totalt sju testade modeller som av det amerikanska krocktestinstitutet benämns stora bilar i övre prisklassen.
I övriga delmoment klarade sig alla tre bilarna med högsta betyg. Men det är alltså det där frontalkrocktestet liten överlappning som fortsätter att gäcka biltillverkarna.
 
Resultat IIHS frontalkrocktest med liten överlappningPer den 7 oktober 2014.
Bilarna som anses bra vid frontalkrock med liten överlappning
 Acura MDX
 Acura RLX
 Acura TL
 Audi A3
 BMW 2-serie
 Chevrolet Equinox
 Chevrolet Malibu
 Chrysler 200
 GMC Terrain
 Honda Accord
 Honda Civic
 Honda Odyssey
 Hyundai Genesis
 Infiniti Q70
 Kia Soul
 Mazda 3
 Mazda CX-5
 Mercedes E-klass
 Mercedes ML
 Mini Countryman
 Mitsubishi Outlander
 Nissan Qashqai
 Subaru Forester
 Subaru Impreza
 Subaru Legacy (nya generationen, finns ej i Sverige)
 Subaru Outback (nya generationen, finns ej i Sverige)
 Subaru WRX
 Subaru XV
 Toyota Camry
 Volkswagen Golf
 Volkswagen Jetta
 Volvo S60
 Volvo S80
 Volvo XC60
 Volvo XC90
Bilarna som anses acceptabla vid frontalkrock med liten överlappning
 Chevrolet Spark
 Chevrolet Volt
 Dodge Dart
 Ford Focus
 Honda Accord Coupé
 Honda Jazz
 Hyundai Elantra
 Hyundai Sonata
 Infiniti Q50
 Kia Optima
 Lincoln MKZ
 Mazda 6
 Mitsubishi Lancer
 Mitsubishi Outlander Sport
 Nissan Altima
 Nissan Maxima
 Scion tC
 Subaru BRZ
 Subaru Legacy (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)
 Subaru Outback (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)
 Toyota GT 86
 Toyota Highlander
 Toyota Prius
 Volkswagen Passat (ej nya)
Bilarna som anses mediokra vid frontalkrock med liten överlappning
 Acura TSX
 BMW 3-serie
 BMW 5-serie
 BMW X1
 Chevrolet Cruze
 Chevrolet Sonic
 Ford Explorer
 Ford Fiesta
 Honda CR-V
 Hyundai Veloster
 Jeep Grand Cherokee
 Jeep Wrangler 2-dörrars
 Kia Forte
 Kia Rio
 Mazda 2
 Mercedes C-klass (ej nya)
 Scion xB
 Toyota 4Runner
 Toyota Corolla
 Toyota Yaris
 Volkswagen Beetle
 Volkswagen CC
 Volkswagen Tiguan
Bilarna som anses dåliga vid frontalkrock med liten överlappning
 Audi A4
 Buick Encore
 Fiat 500
 Fiat 500L
 Ford Escape
 Honda Pilot
 Hyundai Accent
 Hyundai ix35
 Jeep Patriot
 Kia Sorento
 Kia Sportage
 Lincoln MKS
 Mitsubishi Space Star
 Nissan Juke
 Nissan Leaf
 Nissan Note
 Toyota Prius c
 Toyota Prius+
 Toyota RAV4Mattias Rabe                         7 oktober 2014                         5-serie, bmw, frontalkrock, iihs, infiniti q70, krocksäkerhet, krocktest, lincoln, mksKälla: http://teknikensvarld.se/bmw-5-serie-misslyckades-i-nytt-krocktest-162187/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners