Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Omega 917 packningsskydd, bu eller bä?  (läst 10379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Omega 917 packningsskydd, bu eller bä?
« skrivet: maj 25, 2013, 01:32:11 »
Det är så att jag har ett läckage från antingen främre vevaxeltätning eller nedre transmissionskåpan, lite svårt att se vart det kommer ifrån.

Många skriver gott om Omega när det gäller gummipackningar, och packningarna till transmissionskåpan på min motor (M43) är ju gummi.

River jag ner detta så byter jag givetvis hela packningen till transmissionkåpan, främre vevaxeltätning samt ventilkåpspackningen. Kostnaden för dessa delar inkluderat en ny bult till vibrationsdämparen/remskivan osv ligger på runt 600kr, och en burk Omega kostar runt 350kr.

Anledningen till att jag överväger att testa Omega är för att det är så fruktansvärt tråkigt att byta dessa packningar, men samtidigt vill jag inte slänga 350kr i sjön på en oljetilllsats som inte fungerar.

Så vad säger ni, värt att testa? Några risker med att hälla detta i en välservad motor?

http://www.kullagret.com/omega-917-packningsskydd-177ml/1682-0

Utloggad hejmer

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Karma: +0/-0
Omega 917 packningsskydd, bu eller bä?
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2013, 09:22:57 »
Har ingen erfarenhet av just omegan men har använt mig av wynns motsvarighet flera gånger med gott resultat
Bmw 330d -01

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Omega 917 packningsskydd, bu eller bä?
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2013, 09:51:45 »
tja, beror på hur stor läckaget är... omega fungerar bra på mindre läckage.
Ja rekomenderar byte trots tråkigt jobb men nytt e nytt ;)

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Omega 917 packningsskydd, bu eller bä?
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2013, 10:12:45 »
När jag hade köpt en 750 e38 märkte jag att slangarna från behållaren till servotrycksoljan läckte, de verkade "svettas" och det droppade en del. Såg jobbigt ut att byta dom så jag tog en chansning och tömde i Omega.

Problemet försvann direkt! Det här är den enda "mirakelprodukt" jag provat som verkligen fungerar. 3 år senare när jag sålde bilen var det helt tätt.

Men en läckande vevaxeltätning kan vara svår att få tät på det här sättet, den ska ju ha ett visst tryck mot vevaxeln och har den spänsten försvunnit hjälper inga kemiska tillsatser. På torkade oljetrågspackningar och ventilkåpspackningar gör det underverk däremot.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Omega 917 packningsskydd, bu eller bä?
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2013, 18:24:31 »
vazze_t: Ja din rekommendation att byta är ju egentligen det rätta. men samtidigt hade det varit bekvämt om det fungerade så jag slipper.

Så typiskt att läckaget ska vara på den nedre kåpan, den övre går ju snabbt att byta. Måste tillverka ett specialverktyg för att få bort remskivan för att kunna lossa den nedre kåpan.

Min gissning är att vevaxeltätningen är okej, men att packningen till transmissionskåpan har torkat (bilen har stått i garage flera år och har knappt använts.)

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Omega 917 packningsskydd, bu eller bä?
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2013, 22:28:32 »
vazze_t: Ja din rekommendation att byta är ju egentligen det rätta. men samtidigt hade det varit bekvämt om det fungerade så jag slipper.

Så typiskt att läckaget ska vara på den nedre kåpan, den övre går ju snabbt att byta. Måste tillverka ett specialverktyg för att få bort remskivan för att kunna lossa den nedre kåpan.

Min gissning är att vevaxeltätningen är okej, men att packningen till transmissionskåpan har torkat (bilen har stått i garage flera år och har knappt använts.)

Asså va d där nya compacten läckte som du skrev innan i annan tråd, man kan juh alltid testa 350 spänn e inte så farligt om d inte skulle funka men jävligt gött om du slipper allt jobb me bytet så kör på o skriv gärna hur d gick.
Men av egen erfarenhet e d vevaxeltätningen som brukar ge sej på 4 cyl (m40, m43)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Omega 917 packningsskydd, bu eller bä?
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2013, 22:39:29 »
Asså va d där nya compacten läckte som du skrev innan i annan tråd, man kan juh alltid testa 350 spänn e inte så farligt om d inte skulle funka men jävligt gött om du slipper allt jobb me bytet så kör på o skriv gärna hur d gick.
Men av egen erfarenhet e d vevaxeltätningen som brukar ge sej på 4 cyl (m40, m43)

Ska tvätta rent igen där det läcker, och undersöka lite mer noga vart läckaget kommer ifrån. Visar det sig vara vevaxeltätningen så borde det vara ett relativt enkelt ingrepp att byta den genom att bara plocka bort remskiva/vibrationsdämparen, och som du säger så är det inte sannolikt att Omegan kommer hjälpa mot vevaxeltätningen om det är den. för läcker det där så är det nog mer troligt att tätningen är sliten.

 

Reklampartners