Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96  (läst 5891 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mempha

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
« skrivet: januari 05, 2010, 20:11:58 »
Hej!

Det är så att en kompis har lite grejer kvar från sin 325a, så vi tänkte att några saker kan vara kul att sätta på min 328. ;)
Först har vi pratat om databoxen. Hur funkar en 325as databox i en 328? Hade tänkt att chippa den boxen isåfall, så har man en originalbox vid sidan om.
Sen har han även hela diffklumpen kvar, tänkte ju att det kan vara kul med lamelldiff i 328an. :) Men vi kom att tänka på utväxlingen. Hur mycket skiljer 325ans utväxling från 328an?

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2010, 14:18:11 »
Ingen som kan hjälpa honom?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2010, 14:34:06 »
Hittade det på en sida.

Utväxling på ZF lådan till e36 M3/328

1:an 4,20
2:an 2,49
3:an 1,66
4:an 1,24
5:an 1,00
R 3,89


Utväxling på M5 E34 Diffklump
3.91


535 klumpen passar rakt av att sätta in i en M5 Diff och har utväxlingen:
3.07
 

Modell Typ Motor Diffutv.(man/auto)
-------------------------------------------------------------------------------------
316i alla M40, M43 3,38/4,44

318i Sedan,touring,cabbe M40, M43 3,38/4,44

318iS Coupé M42 3,45/4,44

318iS Coupé M44 3,38/4,44

318ti Compact M42, M44 3,38

318tds Sedan, compact, Touring M41 2,79

320i Sedan, coupé, touring, cabbe M507M52 3,45

323i Sedan, coupé, touring, cabbe M52 2,93

323ti Compact M52 3,07

325i Sedan, coupé, touring, cabbe M50 3,15

325tds Sedan M51 2,56

328i Sedan, coupé, touring, cabbe M52 2,93/3,07

M3 Euro (tidiga) Coupe S50b30 3,15

M3 (-95 lättvikts Euro) Coupé S50b30 3,23

M3 Evo Sedan, coupé S52b32 3,23

M3 US Sedan/coupé M52b32 ?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2010, 10:28:15 »
En ren spekulation kommer här, jag har läst att 325ans insug
är att föredra mot 328ans original p.g.a. utformningen.
Jag sätter mig att googla lite på detta så kanske någon med
direkt erfarenhet hinner emellan...  ::)
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2010, 10:32:58 »
Ang. insug:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=852.msg4576#msg4576

http://www.bmw-m.net/techdata/m50vsm52.htm


"M52 left and M50 right port opening size comparison.  The max. dimensions for the M52 is
45mm x 23mm. The M50 is 55mm x 25mm."


"M52 left and M50 right plenum size
comparison.  Notice how much larger the M50 is."

Utloggad Jonne_racer

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 173
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2010, 18:22:14 »
325an verkar ha 3,15 i bakaxelutv. och 328 2.93 eller 3,07.
Så om du sätter en 325 klump på 328 så borde den axa snabbare och lite högre varvtal vid t ex 120 på högsta vxl.
Bmw 550iAM -06 Carbonschwarz metallic

Utloggad Mempha

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma: +0/-0
SV: 325 E36 -91 grejer till en 328 E36 -96
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2010, 19:01:22 »
Tack för alla svar. :) Det här med insuget vet jag redan om, och det ska också bytas ut.
Det här med att sätta 325 klumpen på min 328 bör alltså tänkas över lite, visst är det nice att det axar bättre, men högre varvtal annars. Hmm...
Ingen som vet något om det här med boxen?

 

Reklampartners