BMW slog Audi och Mercedes i februariKampen i tyska premiumligan går vidare och under februari var det BMW som återigen kunde ta på sig ledartröjan. Audi och Mercedes får finna sig i att bli frånåkta av BMW som ökade med sju procent och sålde 114.908 bilar – den bästa februarimånaden någonsin.
I den tyska premiumligan har det varit en tuff fajt om förstaplatsen. Förra månaden såg Audi ut att gå om BMW för andra gången, men siffrorna visar nu att BMW återtagit ledartröjan.
Mercedes har under många år varit den ständiga ettan i tyska premiumligan, men som ni läsare vet har det skett ett skifte i toppen. Under 2011 blev Mercedes nedpetade till tredjeplats och BMW placerade sig högst upp, med Audi bitande i hälarna då biltillverkaren med de fyra ringarna kunnat visa en snabbare tillväxt.
Under januari kunde faktiskt Audi sega sig förbi BMW, tack vare en otrolig tillväxt på hela 39 procent i Kina (Audis största marknad). Men siffrorna för februari visar att BMW tar tillbaka ledartröjan igen. BMW sålde 114.908 bilar (upp sju procent), mot Audis 110.000 bilar (ökning med 3,2 procent) och Mercedes föll med 5,8 procent och sålde 90.083 bilar. Siffrorna avser BMW:s eget varumärke, Mini och Rolls-Royce är alltså inte medräknade.
Enligt BMW-chefen Norbert Reithofer kör man nu alla fabriker på full produktion för att hinna med kundefterfrågan.
För samtliga tre biltillverkare i premiumligan är det den svaga försäljningen i Europa som är det stora orosmolnet, samtidigt som den nedgången kompenseras av en allt större marknad i Kina. Försäljningen i Europa har inte varit så låg sedan 1990.
Sammantaget ligger försäljningen för årets två första månader på 222.207 bilar för BMW, 221.800 för Audi och 184.978 bilar för Mercedes. Totalt förra året, 2012, sålde BMW 1,54 miljoner bilar mot 1,45 miljoner för Audi och 1,32 miljoner bilar för Mercedes.
Källa:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130311/bmw-slog-audi-och-mercedes-i-februari?utm_source=Nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_content=6102769&utm_campaign=2013-03-11