Inget nytt under solen men "Teknikens Värld" verkar ha tagit ställning iaf:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110113-kamremskampen/index.xml"Mikael Stjerna summerar
Vore jag Renault-ägare skulle jag hålla mig borta från Bilia. Långt borta.
Bilia använder originalverktyg, gör arbetet enligt Renault-manualen och tar 7 000 kronor mer betalt för jobbet. Men blir det så mycket bättre? Inte säkert. Den som lämnar in bilen på allbilverkstaden
får sannolikt ett lägre pris, samma resultat – en ny kamrem och vattenpump – och delar av precis samma kvalitet.
Men låt oss oss inte bara kritisera Bilia. Fisken ruttnar från huvudet, och det gäller även franska firrar. Affärsmodellen, påbjuden av bilindustrin, är att sälja nya bilar billigt och ta igen det på eftermarknaden. För att kunna hålla höga vinstmarginalerna på eftermarknaden måste reservdelar och verkstadsjobb skyddas från konkurrens.
Det högtravande försvaret av pappkartonger som det står ”Renault”, ”Audi” eller ”Mercedes-Benz” på skulle vara komiskt om det inte vore för att skojeriet med reservdelar kostar oss konsumenter miljontals kronor. För att en marknad ska fungera krävs informerade konsumenter, inte felinformerade konsumenter."