Skulle lagt ut detta redan i lördags kväll men översvämningarna i Köpenhamn gjorde tyvärr det till en omöjlighet, och att det skulle ta 5 dygn för mitt webbhotell att återställa sina servrar hade jag ju inte räknat med. I Falkenberg hade vi mer tur med vädret. Prognosen hade visat 16 - 17 grader och stor risk för regn. Istället blev det varmt och uppehåll med en mycket hög luftfuktighet. Regnet kom först när vi var på väg tillbaka till bilen, drygt en timme efter de flesta andra besökare redan åkt hem.
Så lördagen den 2/7 2011 blev en helt underbar dag, en sådan dag då man nästan måste nypa sig i armen för att förstå om det är sant eller ej.
Allting började någon vecka tidigare då min chef undrade om jag ville hänga med till Falkenberg och titta på STCC, och det tackade man ju inte nej till.
Eftersom företaget ingår i
Racing 4 Halmstad var vi välkomna till WestCoast Racings VIP tält.









Här lyssnar medlemmarna i
Racing 4 Halmstad på WestCoast Racings teamchef och grundare, Dick Jönsson-Wigroth som berättar om teamet.


Rickard Göransson visar bilen för ett par små racingfantaster.

Inga gatdäck här inte.


Däck på bilarna kan vara bra med.
Efter maten som smakade alldeles utmärkt var det gridshow där alla får gå och titta på bilarna och prata med förarna.











Söta depåflickor var det gott om.



Klockan 13:05 var det dags för första heatet i STCC, BMW bilarna gick bra på den snabba Falkenbergsbanan men tyvärr snurrade Martin och hamnade långt bak i fältet.
För Göransson gick det bättre och han knep andraplatsen i första heatet.


Resultat topp åtta, heat 1 Falkenberg:
1: Fredrik Ekblom, Volkswagen 25 varv
2: Rickard Göransson, BMW + 0,570
3: Rickard Rydell, Chevrolet + 4,010
4: Colin Turkington, BMW + 4,431
5: Patrik Olsson, Volkswagen + 11,763
6: Tobias Johansson, SEAT + 12,312
7: Johan Sturesson, BMW + 12,732
8: Jan Nilsson, BMW + 14,388
12: Martin Öhlin, BMW + 30,101
Det går ju även andra race dessa dagar, Camaro Cup och Historic Racing som är väldigt kul att titta på. Många härliga bilar här och ett helt juvligt ljud från blandningen av motorer.
Allt från små 4 cylindriga radmotorer via boxer sexor till stora maffiga vinkel åttor.






I heat 2 i STCC fick Göransson problem, efter han fick avgasröret lite tilltryckt av en närgången bil vilket resulterade i att värmen inte kunde passera som den skulle och istället
gick upp i kupén vilket gjorde att det blev så varmt att han brände sig både på händer och fötter. Tydligen hade även instrumentbrädan börjat visa tecken på att mjukna i värmen.
Detta orsakade även att motorn tappade effekt och Rickard hade inget att sätta emot på rakorna, men han lyckades ändå rulla in på sjätte plats.
Resultat topp åtta, heat 2 Falkenberg:
1: Jan Nilsson, BMW 25 varv
2: Johan Sturesson, BMW + 0,455
3: Colin Turkington, BMW + 1,972
4: Patrik Olsson, Volkswagen + 4,154
5: Rickard Rydell, Chevrolet + 4,486
6: Richard Göransson, BMW 4,923
7: Tommy Rustad, Volvo + 5,393
8: Fredrik Ekblom, Volkswagen + 7,654
Martin Öhlin DNF
Efter heat 2 var det åter samling i VIP tältet för något riktigt kul, sponsorkörningen.
Utvalda gäster får åka med antingen Rickard eller Martin i en BMW M3 och jag var en av de lyckliga som fick åka med. De som åkt tidigare gjorde sitt bästa att skrämma oss genom att säga saker som, det är bäst du går på toa innan
och så vidare. Jag avslöjade då inte att jag åkt med lite i en rallybil tidigare och det skall mycket till innan jag blir rädd för att det går fort.
Trots tidigare erfarenheter av fortåka var ändå förväntningarna höga och det blev en åktur som man sent skall glömma, dels för den sanslösa M3an som kan mata iväg något så brutalt med 4 personer i bilen men
givetvis mest för Martins skicklighet som förare, jag har aldrig åkt med så långa ställ på torr asfalt och i den hastigheten tidigare och kommer nog aldrig att få göra det igen
om det inte blir fler åkturer med någon av dessa herrar förståss, vilket jag mer än gärna ställer upp på. Två varv kändes alltför lite, men det var ju många som skulle åka och efter ett fåtal varv med denna attack
så är gatdäcken bilarna var skodda med totalt slut. På slutet av rakan hann jag skymta 210 km/h innan Martin bromsade hårt och med ett lätt
knyck på ratten skickade in bilen sidleds genom shikanen för att genast med lätt driftande bakvagn ta sig igenom högerkurvan direkt
efter chikanen, baksidan av banan togs i ett rasande tempo och den långa svepande kurvan innan start och mål rakan togs med ett brett ställ.
Trots denna typ av bilkörning kunde vi ändå utan problem samtala i bilen och Martin svarade vänligt på våra frågor.
Jag önskar jag hade en film på detta för det går inte att beskriva med ord hur det kändes att åka med, total kontroll är väl en bra sammanfattning.
Som om detta inte räckte för en dags upplevelser drog undertecknad hem högsta vinsten vad gäller klockan som lottades ut bland gästerna och här får ni ta del av uppackningen av denna.
Riktigt snygg är den och den kommer att bäras med stolthet.





/Fredrik