Det lilla jag vet om luftfilter är att BMWs egna är ovanligt bra på att släppa igenom luft. Ett byte till så kallat sportluftfilter resulterar mest i att du drar in mer skit i motorn. Inte alls bra på en bruksbil.
Går man dessutom över till den typen av filter som skall rengöras och oljas in är risken överhängande att man får på för mycket olja. Denna olja sätter sig på coronatråden i luftmassemängdmätaren. Nästa gång denna tråd skall rengöras vilket sker genom en kraftig upphettning av tråden så brinner den av på grund av oljan som sitter på den, och vips så har man en icke fungerande luftmassemängdmätare som kostar ca. 2000 kr att byta ut.
Inget sportluftfilter i världen är värt den risken tycker jag, men det är min åsikt.
Vad gäller chipstrimmet, kolla var du får de extra hästarna. Är det vid 3000 varv eller vid 6000 varv, 25 hästar till på toppen har man ingen som helst nytta av vid daglig körning.