Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E46 330i - Stage2  (läst 6506 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad azmaz

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
E46 330i - Stage2
« skrivet: mars 07, 2011, 16:41:35 »
Hej!

Ringde till  T.M.Chiptuning AB., BMW Specialiserade på Chiptrimma bilar och det högsta/mesta de kunde erbjuda var Ca 25hk - 30Nm. och skulle kosta 3900kr

Han påpekade att det skulle bli grym skillnad. Jag förväntar mig så klart inte en raket växa ut avgasröret på bilen efter trimmingen men är det en rellativ "grym skillnad" som han utryckte sig? Killen verkade kunna sin sak när han snackade, ingen överbelåten ton, utan småseriös med humor och tydlig fakta.

Pengar kan man lägga undan från den här månaden coh lägga till från nästa lönen så att det inte "känns" direkt i plånboken, MEN jag vill ju gärna känna kicken/draget som har ökat efter trimningen. Eller är det nåt som jag drömmer om och kommer aldrig få uppleva? haha

PS: kompressor och turbo är inte i min klass då jag inte är så mkt för motorer fastän jag älskar att meka. Så händer det nåt, måste jag springa till verkstan vilket jag itne har råd med att göra. Df passar chipptrim mig bäst :)

http://www.tmchiptuning.com/index.php/svenska/triminfo/bilmarken/
http://www.blocket.se/goteborg/Chiptrim_Ecotrim_Diagnos_till_BMW_modeller_30340986.htm?ca=8&w=3

Eller kasnke sattsa pengarna på en Supersprint system? Eller dylikt? Så som simota kolfiber sportfilter eller någe :)





Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: E46 330i - Stage2
« Svar #1 skrivet: mars 07, 2011, 16:55:29 »
Det lilla jag vet om luftfilter är att BMWs egna är ovanligt bra på att släppa igenom luft. Ett byte till så kallat sportluftfilter resulterar mest i att du drar in mer skit i motorn. Inte alls bra på en bruksbil.

Går man dessutom över till den typen av filter som skall rengöras och oljas in är risken överhängande att man får på för mycket olja. Denna olja sätter sig på coronatråden i luftmassemängdmätaren. Nästa gång denna tråd skall rengöras vilket sker genom en kraftig upphettning av tråden så brinner den av på grund av oljan som sitter på den, och vips så har man en icke fungerande luftmassemängdmätare som kostar ca. 2000 kr att byta ut.

Inget sportluftfilter i världen är värt den risken tycker jag, men det är min åsikt.

Vad gäller chipstrimmet, kolla var du får de extra hästarna. Är det vid 3000 varv eller vid 6000 varv, 25 hästar till på toppen har man ingen som helst nytta av vid daglig körning.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad azmaz

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: E46 330i - Stage2
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2011, 17:41:39 »
Det lilla jag vet om luftfilter är att BMWs egna är ovanligt bra på att släppa igenom luft. Ett byte till så kallat sportluftfilter resulterar mest i att du drar in mer skit i motorn. Inte alls bra på en bruksbil.

Går man dessutom över till den typen av filter som skall rengöras och oljas in är risken överhängande att man får på för mycket olja. Denna olja sätter sig på coronatråden i luftmassemängdmätaren. Nästa gång denna tråd skall rengöras vilket sker genom en kraftig upphettning av tråden så brinner den av på grund av oljan som sitter på den, och vips så har man en icke fungerande luftmassemängdmätare som kostar ca. 2000 kr att byta ut.

Inget sportluftfilter i världen är värt den risken tycker jag, men det är min åsikt.

Vad gäller chipstrimmet, kolla var du får de extra hästarna. Är det vid 3000 varv eller vid 6000 varv, 25 hästar till på toppen har man ingen som helst nytta av vid daglig körning.

Yes! Håller med absolut om luftfilter. Får blir nog H&K filter eller nåt i den stilen, såna där märkes som ger effekt. Ovan nämnda bilden med kolfiber var nog mer för utseendet att motorrummet skulle se fint ut, dock är SIMOTA också märke som japsilar använder sig av. Så icke olje filter ska det va i slutändan hur som helst :)

Hästarna får jag ut vid 3500rmp enligt de, dock kan man snacka med de så att de dar ner det till möjligen 2500-3000rmp skulle jag tro. Så vad sägs, kommer man känna en "grym skillnad"? haha  ;) ;D

 

Reklampartners