Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 3-serien E9X facelift motortyper  (läst 4455 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 3-serien E9X facelift motortyper
« skrivet: oktober 18, 2009, 23:24:40 »
Nya BMW 3-serie facelift



Nya BMW 3-serie Sedan och nya BMW 3-serie Touring utökar försprånget till konkurrenterna i fråga om kördynamik, premiumkvalitet och innovativ teknologi.

Nya BMW 3-serie Sedan och nya BMW 3-serie Touring erbjuder en för klassen unik mix av elegans och kördynamik.

Tack vare ett breddat utbud av motorvarianter och nyttjandet av EfficientDynamics-teknik utgör nya BMW 3-serien måttstocken i klassen när det gäller körglädje i sin renaste form i kombination med exemplariska förbruknings- och utsläppssiffror.




Till designnyheterna hör bland annat ett nytt frontparti, en sidoprofil som ytterligare förstärker grunddesignens utsträckta och dynamiska linjeföring samt ett akterparti som upplevs som mer bredaxlat tack vare mer markerade drag. Nya strålkastare, bakljus i ny men samtidigt med tydlig BMW-karaktär samt innovativ ljusteknologi med 3D-effekter rundar av de exteriöra förändringarna.

Interiören präglas bland annat av mer högkvalitativa material samt vissa instrumenteringsreglage i ny design samt nya kombinationsmöjligheter gällande invändiga färger och material. Exteriörens karaktäristiska mix av konkava och konvexa ytor fortsätter även invändigt. Nytt är även den ergonomiskt optimerade placeringen av huvudpanelen för fönsterhissarna på förarens dörrsida liksom nya och större förvaringsfack och -utrymmen.




Nästa generation BMWs operativsystem iDrive kan nu även fås i nya BMW 3-serien i kombination med navigationssystem (tillval): den ergonomiskt optimerade iDrive Controller-enheten är utformad för bästa möjliga funktion och kontroll där förare eller passagerare vrider, trycker eller vickar på vredet för önskad funktion. För ännu enklare handhavande erbjuder Controller-enheten också möjligheten med snabbvalsknappar samt möjligheten att skräddarsy ett obegränsat antal funktionella bokmärken. Vidare har navigationssystemet Professional fått fler funktioner för programmering av destinationer och ruttplanering samt en kartdisplay med nytt gränssitt.




På motorsidan finns bland annat den nyutvecklade 6-cylindriga dieselmotorn i BMW 330d: vevhus i aluminium, tredje generationens common rail-direktinsprutning med piezo-injektorer och med ett maximalt insprutningstryck på 1 800 bar samt turboladdning med variabel turbingeometri. Maximal effekt ligger på 180 kW/245 hk, maximalt vridmoment är 520 Nm, katalysator och partikelfilter är standard och motorn uppfyller avgasreningsnormen EU 5.

Nya 3-serien erbjuds med varierat motorutbud som är unikt för sin klass, med sex bensin- och fem dieselmotorer där effekten varierar från 90 kW/122 hk i BMW 316i till 225 kW/306 hk i BMW 335i. Samtliga motorvarianter innehåller BMW EfficientDynamics-åtgärder för ökad effekt och minskad förbrukning såsom bromskraftsåtervinning (Brake Energy Regeneration), Auto Start/Stopp-funktion, växlingsindikator, behovsstyrda hjälpsystem samt aktiv aerodynamik i form av automatiska luftintagsklaffar. Resultatet av dessa åtgärder är ett motorutbud där samtliga motoralternativ ståtar med klassledande förbruknings- och utsläppsvärden. Vidare uppfyller BMW 318d, BMW 320d, BMW 330d samt BMW 330d xDrive kriterierna för den framtida avgasreningsnormen EU5.

Som tillval finns nu även den 6-växlade automatlådan med optimerad växlingsdynamik och minimerade slirningstendenser från momentomvandlaren även tillänglig för BMW 318d.



Optimerat BMW xDrive fyrhjulsdriftssystem ökar såväl stabiliteten som kördynamiken och greppet. En nyhet är en ny funktion i stabilitetssystemet DSC med kontrollerad bromsverkan inklusive fördelning av vridmomentet för ökad riktningsstabilitet i svängar. BMW xDrive finns nu som tillval i BMW 3-serie Sedan och BMW 3-serie Touring till inte mindre än fem motoralternativ inklusive nya BMW 320d xDrive vilket är första gången som BMW xDrive kombineras med en fyrcylindrig motor i BMWs 3-serie.

För första gången introduceras även en 7-stegad sportautomatlåda med dubbelkoppling till BMW 335i Coupé och BMW 335i Cabriolet. Världens första 7-växlade dubbelkopplingsväxellåda är särskilt utvecklad för högprestandamotorer och växlar med ett minimum av transmissionsförluster för bästa möjliga acceleration. Oavsett om växellådan växlas manuellt eller automatiskt sker det med automatlådans överlägsna komfort och med den manuella lådans accelerations- och förbrukningsoptimerade karaktär.

Nya BMW 3-serien innefattar också ett genomgripande fokus på passagerarnas säkerhet, med en solid karosstruktur med väl definierade områden för krockenergiupptagning, utvalda karossdelar i höghållfasthetsstål samt välutvecklade deformationszoner. Vidare har nya 3-serien en omfattande standardutrustning av säkerhetsdetaljer såsom sex airbags, nackstöd samt trepunktsbälten på samtliga platser i bilen liksom aktiva nackstöd i framsätena för att minska risken för huvud- och nackskador i händelse av en olycka.


Motortyper:

BMW 335i:
Rak 6-cylindrig bensinmotor med dubbelturbo och direktinsprutning (High Precision-direktinsprutning)
Volym: 2 979 cm3
Max effekt: 225 kW/306 hk vid 5 800 v/min
Max vridmoment: 400 Nm vid 1 300-5 000 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 5,6 sek (Touring: 5,7 sek)
Toppfart: 250 km/h
Snittförbrukning enl EU-norm: 9,1 lit/100 km (9,3 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 218 g/km (222 g/km)

BMW 330i:
Rak 6-cylindrig bensinmotor med direktinsprutning (High Precision-direktinsprutning)
Volym: 2 996 cm3
Max effekt: 200 kW/272 hk vid 6 700 v/min
Max vridmoment: 320 Nm vid 2 750-3 000 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 6,1 sek (Touring: 6,2 sek)
Toppfart: 250 km/h
Snittförbrukning enl EU-norm: 7,2 lit/100 km (7,3 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 173 g/km (175 g/km)

BMW 325i:
Rak 6-cylindrig bensinmotor med direktinsprutning (High Precision-direktinsprutning)
Volym: 2 996 cm3
Max effekt: 160 kW/218 hk vid 6 100 v/min
Max vridmoment: 270 Nm vid 2 400-4 200 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 6,7 sek (Touring: 6,9 sek)
Toppfart: 250 km/h (248 km/h)
Snittförbrukning enl EU-norm: 7,1 lit/100 km (7,2 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 170 g/km (173 g/km)

BMW 320i:
Rak 4-cylindrig bensinmotor med direktinsprutning (High Precision-direktinsprutning)
Volym: 1 995 cm3
Max effekt: 125 kW/170 hk vid 6 700 v/min
Max vridmoment: 210 Nm vid 4 250 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 8,2 sek (Touring: 8,4 sek)
Toppfart: 228 km/h (226 km/h)
Snittförbrukning enl EU-norm: 6,1 lit/100 km (6,2 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 146 g/km (148 g/km)

BMW 318i:
Rak 4-cylindrig bensinmotor med direktinsprutning (High Precision-direktinsprutning)
Volym: 1 995 cm3
Max effekt: 105 kW/143 hk vid 6 000 v/min
Max vridmoment: 190 Nm vid 4 250 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 9,1 sek (Touring: 9,5 sek)
Toppfart: 210 km/h (210 km/h)
Snittförbrukning enl EU-norm: 5,9 lit/100 km (6,0 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 142 g/km (144 g/km)

BMW 316i:
Rak 4-cylindrig bensinmotor med direktinsprutning (High Precision-direktinsprutning)
Volym: 1 599 cm3
Max effekt: 90 kW/122 hk vid 6000 v/min
Max vridmoment: 160 Nm vid 4250 v/min
Accelaration (0-100 km/h): 10,8 sek (Touring: 11,1)
Toppfart: 210 km/h (Touring: 205 km/h)
Snittförbrukning enl EU-norm: 5,9 lit/100 km (5,1 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl Eu-norm: 142 g/km (146 g/km)

BMW 335d:
Rak 6-cylindrig dieselmotor med vevhus i aluminium, 3:e generationens common rail-insprutning och variabel dubbelturboladdning med variabel turbingeometri
Volym: 2 993 cm3
Max effekt: 210 kW/286 hk vid 4 400 v/min
Max vridmoment: 580 Nm vid 1 750-2 250 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 6,0 sek (Touring: 6,1 sek)
Toppfart: 250 km/h
Snittförbrukning enl EU-norm: 6,7 lit/100 km (6,8 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 177 g/km (178 g/km)

BMW 330d:
Rak 6-cylindrig dieselmotor med vevhus i aluminium, 3:e generationens common rail-insprutning och turboladdning med variabel turbingeometri
Volym: 2 993 cm3
Max effekt: 180 kW/245 hk vid 4 000 v/min
Max vridmoment: 520 Nm vid 1 750-3 000 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 6,1 sek (Touring: 6,2 sek)
Toppfart: 250 km/h
Snittförbrukning enl EU-norm: 5,7 lit/100 km (5,9 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 152 g/km (155 g/km)

BMW 325d:
Rak 6-cylindrig dieselmotor med vevhus i aluminium, 3:e generationens common rail-insprutning och turboladdning med variabel turbingeometri
Volym: 2 993 cm3
Max effekt: 145 kW/197 hk vid 4 000 v/min
Max vridmoment: 400 Nm vid 1 300-3 250 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 7,4 sek (Touring: 7,6 sek)
Toppfart: 235 km/h (233 km/h)
Snittförbrukning enl EU-norm: 5,7 lit/100 km (5,9 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 153 g/km (155 g/km)

BMW 320d xDrive:
Rak 4-cylindrig dieselmotor med vevhus i aluminium, 3:e generationens common rail-insprutning och turboladdning med variabel turbingeometri
Volym: 1 995 cm3
Max effekt: 130 kW/177 hk vid 4 000 v/min
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750-3 000 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 8,2 sek (Touring: 8,5 sek)
Toppfart: 224 km/h (222 km/h)
Snittförbrukning enl EU-norm: 5,4 lit/100 km (5,6 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 143 g/km (146 g/km)

BMW 320d:
Rak 4-cylindrig dieselmotor med vevhus i aluminium, 3:e generationens common rail-insprutning och turboladdning med variabel turbingeometri
Volym: 1 995 cm3
Max effekt: 130 kW/177 hk vid 4 000 v/min
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750-3 000 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 7,9 sek (Touring: 8,1 sek)
Toppfart: 230 km/h (228 km/h)
Snittförbrukning enl EU-norm: 4,8 lit/100 km (4,9 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 128 g/km (130 g/km)

BMW 318d:
Rak 4-cylindrig dieselmotor med vevhus i aluminium, 3:e generationens common rail-insprutning och turboladdning med variabel turbingeometri
Volym: 1 995 cm3
Max effekt: 105 kW/143 hk vid 4 000 v/min
Max vridmoment: 300 Nm vid 1 750-2 500 v/min
Acceleration (0-100 km/h): 9,3 sek (Touring: 9,6 sek)
Toppfart: 210 km/h (210 km/h)
Snittförbrukning enl EU-norm: 4,7 lit/100 km (4,8 lit/100 km)
Utsläpp CO2 enl EU-norm: 123 g/km (125 g/km)

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

M3Power

  • Gäst
SV: Den nya BMW 3 serien motortyper
« Svar #1 skrivet: december 08, 2009, 15:24:42 »
Mycket bra information! Kan man tänka sig att infrormationen kompletteras med aktuellt modellserienummer (E-nummer)? I så fall vore det perfekt för alla som inte 100 % uppdaerade på vilka motorer som används till respektive modellserie (jag själv t ex).

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Den nya BMW 3 serien motortyper
« Svar #2 skrivet: december 08, 2009, 15:30:21 »
Kompleterade med missade text och la in även bilder så man kan se vilken modell det är. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners