Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 5 serien E60 motortyper  (läst 9918 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 5 serien E60 motortyper
« skrivet: oktober 19, 2009, 00:23:43 »
BMW 5-serien - Fascinerande innovativ

BMW 5-serien förenar det stilfulla med sportiga prestanda och hög effektivitet, manifesterad bland annat i en föredömligt låg bränsleförbrukning.

Motorer: Ny nivå av effektivitet och dynamik
Motorprogrammet för nya BMW 5-serien omfattar nio motorer, som antingen är helt nyutvecklade eller vidareutvecklade ur tidigare motortyper. Samtliga har en markant lägre bränsleförbrukning än hittillsvarande motorer, och hör till de ledande i segmentet när det gäller effektivitet och driftekonomi.

Det är inte bara motorernas konstruktion som medverkar till den goda energihushållningen, utan även många andra funktioner:


Motorprogrammet toppas av två bensindrivna V8-motorer. Med hjälp av optimerad motorstyrning och avancerad ventilmekanism med VALVETRONIC, som ger variabel lyfthöjd på inloppsventiler, och DUBBEL-VANOS som varierar ventiltider både för inlopps- och avgasventiler, plus ett flertal andra åtgärder kombinerar motorerna en hög effekt med en låg bränsleförbrukning. Den större motorn, som finns i BMW 550i och är på 4,8 liter och 270 kW/367 hk samt 490 Nm, accelererar Sedanmodellen från 0 till 100 km/tim på 5,2 sekunder och Touringmodellen på 5,3 sekunder. Högsta hastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim. Trots imponerande prestanda nöjer bilen sig med i genomsnitt 10,9 liter/100km (Sedan) eller 11,2 liter/100 km (Touring) enligt EU-körcykeln.

Den mindre V8-motorn finns i BMW 540i och är på 4,0 liter och 225 kW/306 hk. Den accelererar bilen från 0 till 100 km/tim på 6,1 sekunder och ger en elektroniskt begränsad högsta hastighet på 250 km/tim. Förbrukningen är 10,5 liter/100 km med manuell växellåda och 9,7 liter/100 km med automatväxellåda.

Sexcylindriga radmotorer med High Precision Injection
Den bensindrivna sexcylindriga radmotorn finns i tre effektklasser, de två starkare med 3-liters cylindervolym och den tredje med 2,5-liters cylindervolym. Alla tre motorerna har andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection, som med hjälp av snabbt och exakt verkande piezoinsprutare sprutar in bensin i omedelbar närhet av tändstiftet. Det ger en så kallad strålförd förbränning. Man undviker den ofullständiga förbränning som på tidigare system för direktinsprutning orsakades av bensin som fastnat på cylinderväggen och kolvtoppen. Det gör att 3-litersmotorn i BMW 530i förbrukar cirka 12 procent mindre bränsle än föregående modell med manuell växellåda, trots bättre prestanda. Bränslebesparingen blir ännu större med automatisk växellåda.

Motorn i BMW 523i är på 2,5-liter och har jämfört med föregångaren 10 kW högre effekt och 5 Nm högre vridmoment, men får trots det omkring 12 procent lägre bränsleförbrukning.

Dragkraftiga och bränslesnåla dieselmotorer
BMW 535d, BMW 530d och BMW 525d har alla en nykonstruerad, sexcylindrig lättmetallmotor med 3-liters cylindervolym. Den markant lägre motorvikten bidrar inte bara till lägre bränsleförbrukning utan ökar kördynamiken eftersom framaxeln blir mindre belastad och bilen därmed reagerar kvickare på rattutslag.

Alla dieselmotorer har tredje generationens direktinsprutning av typ common-rail samt avgasrening med oxiderande katalysator och partikelfilter. Katalysator och partikelfilter är sammanbyggda till en enhet.

BMW 535d är överladdad med två turbokompressorer enligt systemet Variable Twin Turbo (VTT). Den mindre turbokompressorn reagerar tack vare sin minimala roterande massa kvickt på gaspådrag vid låga motorvarvtal. När motorvarvtalet stiger, övertar den större turbokompressorn allt mer av överladdningen. På så sätt ger motorn sitt maximala vridmoment på hela 580 Nm redan vid låga 1750 varv/minut. Denna världens sportigaste dieselmotor, nu med maximala effekten höjd till 210 kW/286 hk, accelererar bilen från 0 till 100 km/tim på 6,4 sekunder (Sedan) eller 6,5 sekunder (Touring). Högsta hastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim. Trots dynamiska prestanda är motorn i topp även när det gäller bränsleekonomi. Den genomsnittliga förbrukningen enligt EU-körcykeln är minimala 6,8 liter/100 km (Sedan) eller 7,0 liter/100 km (Touring). Det är omkring 15 procent lägre förbrukning än på föregående modell.

Optimerad 3,0-liters diesel med variabel turbingeometri
BMW 530d har en turbokompressor med variabel turbingeometri (VTG). Avgasturbinens ledskovlar är elektroniskt styrda så att gasströmmen mot turbinskovlarna alltid ges den rätta vinkeln och hastigheten, och turbinen därmed reagerar snabbt vid alla motorvarvtal. Även denna motor ger sitt maximala vridmoment, 500 Nm, redan vid låga 1750 varv/minut. Sedanmodellen accelererar från 0 till 100 km/tim på 6,8 sekunder, Touringmodellen på 6,9 sekunder. Trots det ligger den genomsnittliga bränsleförbrukningen enligt EU-körcykeln på 6,4 liter/100 km för Sedanmodellen och 6,6 liter/100 km för Touringmodellen, dvs. cirka 12 procent lägre än på föregående modell. På BMW 525d är förbrukningsminskningen upp till 17 procent beroende på typ av växellåda.

Även instegsmodellen BMW 520d med en fyrcylindrig motor på 2,0-liters cylindervolym har imponerande temperament. Maximala effekten 120 kW/163 hk och maximala vridmomentet 340 Nm ger accelerationen 0 till 100 km/tim på 8,6 sekunder (Sedanmodellen) eller 8,9 sekunder (Touringmodellen) samt högsta hastigheten 223 respektive 218 km/tim. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen enligt EU-körcykeln är 5,9 respektive 6,1 liter/100 km.

.

Motorprogrammet för BMW 5-serien sedan:

BMW 550i
Bensindriven V8 med VALVETRONIC och DUBBEL-VANOS ventilmekanism, cylindervolym 4799 cc, max effekt 270 kW/367 hk, max vridmoment 490 Nm, acceleration 0-100 km/tim 5,2 sekunder, högsta hastighet 250 km/tim (elektroniskt begränsad), genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 10,9 liter/100 km, med automatväxellåda 10,3 liter/100 km. Pris från 567 000 kr.

BMW 540i
Bensindriven V8 med VALVETRONIC och DUBBEL-VANOS ventilmekanism, cylindervolym 4000 cc, max effekt 225 kW/306 hk, max vridmoment 390 Nm, acceleration 0-100 km/tim 6,1 sekunder, högsta hastighet 250 km/tim (elektroniskt begränsad), genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 10,5 liter/100 km, med automatväxellåda 9,7 liter/100 km. Pris från 471 000 kr.

BMW 530i
Bensindriven sexcylindrig radmotor (rak sexa) med andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection (HPI), cylindervolym 2996 cc, max effekt 200 kW/272 hk, max vridmoment 320 Nm, acceleration 0-100 km/tim 6,3 sekunder, högsta hastighet 250 km/tim (elektroniskt begränsad), genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 7,7 liter/100 km, med automatväxellåda 7,5 liter/100 km. Pris från 399 000 kr.

BMW 530xiBensindriven sexcylindrig radmotor med andra generationens direktinsprutning av typ High precision Injection (HPI), cylindervolym 2996 cc, max effekt 200 kW/272 hk, max vridmoment 320 Nm, fyrhjulsdrivning xDrive, acceleration 0-100 km/tim 6,6 sekunder, högsta hastighet 250 km/tim (elektroniskt begränsad), genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 8,2 liter/100 km, med automatväxellåda 8,1 liter/100 km. Pris från 423 000 kr.

BMW 525i
Bensindriven sexcylindrig radmotor med andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection (HPI), cylindervolym 2996 cc, max effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 270 Nm, acceleration 0-100 km/tim 7,1 sekunder, högsta hastighet 248 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 7,4 liter/100 km. Pris från 365 000 kr.

BMW 525xi
Bensindriven sexcylindrig radmotor med andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection (HPI), cylindervolym 2996 cc, max effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 270 Nm, fyrhjulsdrift xDrive, acceleration 0-100 km/tim 7,9 sekunder, högsta hastighet 240 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 8,1 liter/100 km. Pris från 389 000 kr.

BMW 523i
Bensindriven sexcylindrig radmotor med andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection (HPI), cylindervolym 2497 cc, max effekt 140 kW/190 hk, max vridmoment 235 Nm, acceleration 0-100 km/tim 8,2 sekunder, högsta hastighet 237 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 7,3 liter/100 km. Pris från 334 000 kr.

BMW 535d
Dieseldriven sexcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med två turbokompressorer av typ Variable Twin Turbo (VTT), cylindervolym 2993 cc, max effekt 210 kW/286 hk, max vridmoment 580 Nm, acceleration 0-100 km/tim 6,4 sekunder, högsta hastighet 250 km/tim (elektroniskt begränsad), genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 6,8 liter/100 km. Pris från 467 000 kr.

BMW 530d
Dieseldriven sexcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med en turbokompressor med variabel turbingeometri (VTG), cylindervolym 2993 cc, max effekt 173 kW/235 hk, max vridmoment 500 Nm, acceleration 0-100 km/tim 6,8 sekunder, högsta hastighet 250 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 6,4 liter/100 km. Pris från 402 000 kr.

BMW 530xd
Dieseldriven sexcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med en turbokompressor med variabel turbingeometri (VTG), cylindervolym 2993 cc, max effekt 173 kW/235 hk, max vridmoment 500 Nm, fyrhjulsdrift xDrive, acceleration 0-100 km/tim 6,6 sekunder, högsta hastighet 242 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 6,9 liter/100 km. Pris från 426 000 kr.

BMW 525d
Dieseldriven sexcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med en turbokompressor med variabel turbingeometri (VTG), cylindervolym 2993 cc, max effekt 145 kW/197 hk, max vridmoment 400 Nm, acceleration 0-100 km/tim 7,6 sekunder, högsta hastighet 237 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 6,2 liter/100 km. Pris från 370 000 kr.

BMW 520d
Dieseldriven fyrcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med en turbokompressor med variabel turbingeometri (VTG), cylindervolym 1995 cc, max effekt 120 kW/163 hk, max vridmoment 340 Nm, acceleration 0-100 km/tim 8,6 sekunder, högsta hastighet 223 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 5,9 liter/100 km. Pris från 332 000 kr.

Motorprogrammet för BMW 5-serien Touring:

BMW 550i
Bensindriven V8 med VALVETRONIC och DUBBEL-VANOS ventilmekanism, cylindervolym 4799 cc, max effekt 270 kW/367 hk, max vridmoment 490 Nm, acceleration 0-100 km/tim 5,3 sekunder, högsta hastighet 250 km/tim (elektroniskt begränsad), genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 11,2 liter/100 km, med automatväxellåda 10,7 liter/100 km. Pris från 590 000 kr.

BMW 530i
Bensindriven sexcylindrig radmotor med andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection (HPI), cylindervolym 2996 cc, max effekt 200 kW/272 hk, max vridmoment 320 Nm, acceleration 0-100 km/tim 6,5 sekunder, högsta hastighet 250 km/tim (elektroniskt begränsad), genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 7,9 liter/100 km, med automatväxellåda 7,7 liter/100 km. Pris från 422 000 kr.

BMW 530xi
Bensindriven sexcylindrig radmotor med andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection (HPI), cylindervolym 2996 cc, max effekt 200 kW/272 hk, max vridmoment 320 Nm, fyrhjulsdrift xDrive, acceleration 0-100 km/tim 6,9 sekunder, högsta hastighet 246 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 8,5 liter/100 km, med automatväxellåda 8,4 liter/100 km. Pris från 446 000 kr.

BMW 525i
Bensindriven sexcylindrig radmotor med andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection (HPI), cylindervolym 2996 cc, max effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 270 Nm, acceleration 0-100 km/tim 7,4 sekunder, högsta hastighet 243 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 7,7 liter/100 km. Pris från 388 000 kr.

BMW 525xi
Bensindriven sexcylindrig radmotor med andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection (HPI), cylindervolym 2996 cc, max effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 270 Nm, fyrhjulsdrift xDrive, acceleration 0-100 km/tim 8,2 sekunder, högsta hastighet 233 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 8,4 liter/100 km. Pris från 412 000 kr.

BMW 523i
Bensindriven sexcylindrig radmotor med andra generationens direktinsprutning av typ High Precision Injection (HPI), cylindervolym 2497 cc, max effekt 140 kW/190 hk, max vridmoment 235 Nm, acceleration 0-100 km/tim 8,5 sekunder, högsta hastighet 230 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 7,7 liter/100 km. Pris från 357 000 kr.

BMW 535d
Dieseldriven sexcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med två turbokompressorer av typ Variable Twin Turbo (VTT), cylindervolym 2993 cc, max effekt 210 kW/286 hk, max vridmoment 580 Nm, acceleration 0-100 km/tim 6,5 sekunder, högsta hastighet 250 km/tim (elektroniskt begränsad), genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 7,0 liter/100 km. Pris från 490 000 kr.

BMW 530d
Dieseldriven sexcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med en turbokompressor med variabel turbingeometri (VTG), cylindervolym 2993 cc, max effekt 173 kW/235 hk, max vridmoment 500 Nm, acceleration 0-100 km/tim 6,9 sekunder, högsta hastighet 245 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 6,6 liter/100 km. Pris från 425 000 kr.

BMW 530xd
Dieseldriven sexcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med en turbokompressor med variabel turbingeometri (VTG), cylindervolym 2993 cc, max effekt 173 kW/235 hk, max vridmoment 500 Nm, fyrhjulsdrift xDrive, acceleration 0-100 km/tim 6,8 sekunder, högsta hastighet 235 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 7,2 liter/100 km. Pris från 449 000 kr.

BMW 525d
Dieseldriven sexcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med en turbokompressor med variabel turbingeometri (VTG), cylindervolym 2993 cc, max effekt 145 kW/197 hk, max vridmoment 400 Nm, acceleration 0-100 km/tim 7,8 sekunder, högsta hastighet 232 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 6,4 liter/100 km. Pris från 393 000 kr.

BMW 520d
Dieseldriven fyrcylindrig radmotor med tredje generationens common-rail-insprutning, överladdad med en turbokompressor med variabel turbingeometri (VTG), cylindervolym 1995 cc, max effekt 120 kW/163 hk, max vridmoment 340 Nm, acceleration 0-100 km/tim 8,9 sekunder, högsta hastighet 218 km/tim, genomsnittlig bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln 6,1 liter/100 km. Pris från 355 000 kr.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners