Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW X5 och X6 med M  (läst 2577 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW X5 och X6 med M
« skrivet: december 15, 2009, 14:44:37 »
BMW X5 och X6 kommer som M-versioner. Båda modellerna får en sportversion som ger 555 hk och ett vrid på 680 Nm!



BMW X5 M och BMW X6 M är faktiskt de första fyrhjulsdrivna modellerna byggda av BMW M GmbH. Högbyggda suvmodeller är inte det man brukar förknippa med den klassiska M-logotypen, men här är de nu!
BMW kallar det en världsnyhet och förmodligen är det så - den nya versionen av V8-motorn utnyttjar en pulsteknik i avgaserna som laddar dubbla turboaggregat med twinscroll-inlopp. Det låter i alla fall bra och det gör även prestandasiffrorna för dessa stora, fyrhjulsdrivna bjässar: 0 - 100 km/h går på 4,7 sekunder!
En bidragande orsak till denna blixtrande acceleration är förstås det faktum att 4,4-liters V8:an med sina turboaggregat ger ifrån sig 555 hk i toppeffekt. Imponerande i sig, men tittar man på
vridmomentkurvan är det dags att ta stöd i tillvaron, eller vad sägs om maxvridet 680 Nm närvarande från låga 1.500 rpm ända upp till 5.650 rpm? Det är nästan samma sak som att ha maxvrid från tomgång till varvstopp!


Servostyrningen på X5 M och X6 M kallas för "Servotronic" och arbetare i huvudsak med två "kartor". Vid lägre hastighet ger servot stor hjälp och snabba rattutslag, vid högre fart motsatsen för att öka styrkänslan. M-knappen kan användas för att få styrningen ännu sportigare.

De tekniska nördarna i läsekretsen vet förstås redan att BMW:s turbo-V8:a, som debuterade i X6 och premiärvisades på Detroit-salongen förra året, är en märklig och minst sagt imponerande pjäs. Topplocken är "vända", vilket innebär avgasportarna går ihop uppåt mellan topplocken (där insuget normalt sitter) och utrymmet används till två turboaggregat och två små katalysatorer (tänder snabbt). Insugssidan sitter på motorn utsida, mot innerskärmarna. Den här principen används på en del udda dieselmotorer, men är mycket ovanlig (inte minst för att det är svårt att bemästra temperaturproblemen på motorns ovansida).

När BMW nu gjort om motorn i sin M-version använder man utrymmet mellan topplocken för ett gemensamt avgasgrenrör där varje cylinder har en noga avstämd längd på sin port fram till twinscroll-turbon. Enligt BMW ska det ge en markerad "puls" vid varje 90 graders vevaxelrotation, något som ska bidra till att minska responstiden i turboaggregaten och ge föraren en blixtsnabb bekräftelse på varje gaspådrag. Turbotrycket är 1,5 bar och precis som förut använder man kompakta laddluftkylare som är vattenkylda (luft/vatten, istället för normala luft/luft).

Motorn uppfyller redan från början EU5-avgasreglerna, liksom LEV II i USA. Förbrukningen enligt ECE-cykeln är 13,9 l/100 km och CO2-utsläppet 325 g/km. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h, 275 km/h med tillvalet "M Drivers package".


Luftfjädring med elektroniskt styrda stötdämpare och nivåreglering är standard på både X5 M (bilden) och X6 M. Grundinställningen kan ändras till "Sport" genom att kalibrera om EDC eller trycka in M-knappen

Premiär är det också för BMW:s transmission "M Sports Automatic", en sexstegad automat. Föraren kan välja mellan "Drive" (normal), Sport (det hörs på namnet vilken karaktär detta ger) och M (manuellt läge, föraren styr helt och hållet). Enligt BMW har man lyckats med bedriften att ge transmissionen betydligt snabbare växling uppåt genom att tillfälligt begränsa vridmomentet genom att stänga av cylindrar.

I M-läget finns möjlighet att aktivera "Launch Control", vilket ger föraren chansen att accelerera maximalt snabbt från stillastående - vilket är mycket enkelt, tryck gasen i botten samtidigt som bromsen är aktiverad, sedan är det bara att släppa bromspedalen vid rätt ögonblick!

Chassimässigt är förstås M-modellerna av X5 och X6 försedda med något av det största som finns i bromsväg med fyrkolvsok fram och gjutna bromsskivor som är nitade ihop med aluminiumcentrum. 20-tums fälgarna är skodda med 275/40 R 20 fram och 315/35 R 20 bak.


Fyra avgasrör ska det förstås vara på en M-modell. Dessutom en liten kosmetisk antydan till diffusor mellan piporna. Både X5 och X6 byggs på BMW:s fabrik i USA.

Utseendemässigt är det inte svårt att känna igen M-modellerna från X5 och X6. En större grill med stora luftinsläpp markerar härkomsten, liksom speciella 20-tums fälgar. I bakpartiet ser vi en diffusor och givetvis även fyrdubbla avgasutblås. På insidan är det förstås sportstolar, sportratt och en mängd små markörer som visar att detta är en M-modell. Som standard finns en ljudanläggning med 12 högtalare och men det går att uppgradera i flera steg för de som vill kryssa i några extra tillval.













Källa: auto-motor-sport
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW X5 och X6 med M
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2010, 09:39:36 »
Har ni hört någonting om dessa modeller?
Bra eller inte bra?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners