Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E32 Gigantisk tjuvström 750 91:a  (läst 2579 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wentma

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
E32 Gigantisk tjuvström 750 91:a
« skrivet: januari 31, 2010, 19:26:40 »
Har som topic lyder problem med tjuvstöm.
Bilen är som jag vet om nu befattad med 4 elfel.
1) Tjuvström. Drar ca. 4.0A med allt avstängt. Mäter i serie med minus polen. Har dragit varenda säkring jag hittat under mätning. Kopplat ur alla boxar, reläer, bägge luftmasse mätarna, bägge tändspolarna, generatorn
bägge anslutningarna uppe vid pluspolen, bägge värmeventilerna, allt i motorrummet. Också dragit alla säkringar, alla reläer, RM o GM modulerna under baksätet men ingen skillnad. 4A är mycket, drygt 50W. Tycker något borde bli varmt men hittar inget.

2) Bakrutedefroster går inte. Har inträffat en mindre härdsmällta i säkringshållaren under baksätet. Klippte kablarna till härdsmälltan och satte på en ny säkringshållare. När jag provar defrostern så smäller säkring
nr. 20 i motorrummet. Enl. div. elscheman så skall defrostern inte ha något att göra med säkring 20.
Har mätt från härdsmälltan upp till slingan på rutan och allt verkar ok, felet måste ligga innan säkringen.
Från härdsmälltan så går den via sk. IHKA modulen vidare till ACC panelen och knappen. Har kopplat ur IHKA:n, ACC panelen och även färddatorn men ingen skillnad. IHKA:n är säkrad på nr. 20, samma som smäller.

3) Centrallåset på förardörren fungerar inte. Har kopplat ur den stora kontakten som går från dörr till kaross
men igen skillnad. Värmen till förardörrens lås är inte kopplad. Alla andra centrallås fungerar klanderfritt, även trunk och tanklås.

4) Blinkande airbag lampa. Har inte kollat på detta något ännu.
Alla andra elfunktioner fungerar klanderfritt som elhissar, eltaklucka med mera.
Hur komma vidare, tips emottages gärna. Tror att tjuvströmmen och bakrute defrostern hänger ihop på något vis. Bevisligen kortis någonstans när säkring nr 20 smäller som inte har något med defrostern att göra.
//Mackan "åter fast i BMW träsket"

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Gigantisk tjuvström E32 750 91:a
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2010, 19:31:54 »
Välkommen till forumet, wentma...!

Förhoppningsvis kommer det någon och hjälper dig så fort som möjligt. Det är aldrig roligt med mystiska elfel.

Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: Gigantisk tjuvström E32 750 91:a
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2010, 20:21:57 »
Det som ligger närmast till hands i huvudet är att leta
på samtliga jordflätor för byte eller rengöring, jag
tycker allt som oftast det är jordningen som ställer
till det för sådana här el-beroende vagnar.

Jag har läst historier om fönsterrutor som åker upp och
ner under färd bl.a så lite konstiga saker kan ju hända.

Exakt var samtliga jordflätor sitter har jag däremot
ingen kännedom om, elschema till några BMWs finns
på e38.org.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

 

Reklampartners