Hej Joinas och välkommen på Bimmerpower.org!

Hur gammal är batteri du har i bilen? Största problem är att inne celler kan gå sönder och inte syns då det spelar inge roll hur länge du ladda den.
Kolla om strömkabel till startmotor sitter fast (inte lös)
På dom flesta moderna startmotorer så utgör just solenoiden bland annat startrelä!
Den är alltså en dragmagnet som först för in startmotorns kugghjul i startkransen, och väl där sluter två interna kontakter så att strömmen kan gå direkt från batteri till startmotor.
Sen kan man naturligtvis tänka sig en massa andra möjliga reläer mellan startnyckeln och solenoiden men dom torde inte benämnas "startrelä".
1. start repetition relä (så att det inte går att aktivera startmotorn när
motorn går)
2. start relä (för att avlasta tändningslåset då solenoiden drar ganska mycket)
3. solenoiden på startmotorn
Det är då bara solenoiden som är på ledningen från batteriet.
Är startmotorn däremot av bendix-typ så kan startreläet sitta varsomhelst.
Dock går det grova kablar från detta till batteri och startmotor. Enkelt att hitta.
Det jag gjorde när jag hade problem med startrelä (solenoiden) är att jag bankade på den med en liten armare så gick det att starta, till slut slängde jag den jävla relä och satt på en ny.
Startrelä på bilden som den du har är den lilla del som sitter utanför
Ifall att...Man behöver inte byta hela startmotor, bara relä
Alain.