Hej frans.
Förmodligen inte många som vet vad är Swirl-flaps
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bTqq6L4yr3Q#t=6Swirl flikar är utformade för att skapa virvel eller torktumlare i luften för att underlätta bättre förbränning under lätt belastning där sot nivåerna tenderar att vara dominerande på grund av bristen på luft, de är också där för att hjälpa till med körbarhet i låga belastningsförhållanden, de styrs av ett vakuum eller solenoid manöverdon och är stängda under ljus belastning operationer såsom vid tomgång vid trafikljus, växling och retardation för att maximera förbränningseffektivitet, bränsleekonomi och utsläppsprestanda. Flikama är helt öppna under högre belastningsförhållanden för att maximera volymetriska verkningsgrad och uteffekt.
Virvel flikama är en dålig utformning, de är benägna att misslyckas. När virvelfliken bryter faller skräpet in i motorn, antingen fastnar i ventilporten och digga det öppet, vilket gör att kolven att kollidera med ventilen, eller faller in i cylindern själv orsakar kolven och huvudet för att bli skadad
Vad är lösningen?
BMW införde en uppdaterad grenrör under 2004 för att ta itu med detta problem, är spindeln i ventil tjockare och starkare, är denna design också benägna att misslyckas, är ett annat alternativ att köpa en ny grenrör och installera det, men du kommer fortfarande har potential för samma problem att uppstå.
Det enklaste och billigaste lösningen är att använda våra egna tillverkade blindplattor, kommer ämnena passar i stället för den nuvarande mekanismen, det finns ingen modifiering behövs! Plattorna är tillverkade enligt högsta möjliga standard av aluminium.
Bilen kommer att fungera likadant utan flikarna flikarna finns för ändamål utsläpp, men bilen kommer hålla sig inom riktlinjer och du kommer inte att märka en prestanda förändring!