Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: swirlflpas 320d 150hk -04  (läst 2484 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frans73

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
swirlflpas 320d 150hk -04
« skrivet: november 18, 2015, 21:38:40 »
Någon som kan tala om för mig vad som händer efektmässigt, bränslemässigt om jag tar bort swirlflpas och ersätter med täckbrickor
 Gäller en 320d 150hk -04. Står med en rasad motor pga att 4:e cylinderns swirlflpasl har furit in i toppen så kompen är noll, letar nu efter motor i tyskland och vill helst slippa samma öde igen   
BMW 325 cab -94,Honda VFR800 -00,VW GOLF 7
-14

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
swirlflpas 320d 150hk -04
« Svar #1 skrivet: november 19, 2015, 10:33:29 »
Hej frans.
Förmodligen inte många som vet vad är Swirl-flaps

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bTqq6L4yr3Q#t=6

Swirl flikar är utformade för att skapa virvel eller torktumlare i luften för att underlätta bättre förbränning under lätt belastning där sot nivåerna tenderar att vara dominerande på grund av bristen på luft, de är också där för att hjälpa till med körbarhet i låga belastningsförhållanden, de styrs av ett vakuum eller solenoid manöverdon och är stängda under ljus belastning operationer såsom vid tomgång vid trafikljus, växling och retardation för att maximera förbränningseffektivitet, bränsleekonomi och utsläppsprestanda. Flikama är helt öppna under högre belastningsförhållanden för att maximera volymetriska verkningsgrad och uteffekt.

Virvel flikama är en dålig utformning, de är benägna att misslyckas. När virvelfliken bryter faller skräpet in i motorn, antingen fastnar i ventilporten och digga det öppet, vilket gör att kolven att kollidera med ventilen, eller faller in i cylindern själv orsakar kolven och huvudet för att bli skadad

Vad är lösningen?
BMW införde en uppdaterad grenrör under 2004 för att ta itu med detta problem, är spindeln i ventil tjockare och starkare, är denna design också benägna att misslyckas, är ett annat alternativ att köpa en ny grenrör och installera det, men du kommer fortfarande har potential för samma problem att uppstå.
Det enklaste och billigaste lösningen är att använda våra egna tillverkade blindplattor, kommer ämnena passar i stället för den nuvarande mekanismen, det finns ingen modifiering behövs! Plattorna är tillverkade enligt högsta möjliga standard av aluminium.

Bilen kommer att fungera likadant utan flikarna flikarna finns för ändamål utsläpp, men bilen kommer hålla sig inom riktlinjer och du kommer inte att märka en prestanda förändring!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
swirlflpas 320d 150hk -04
« Svar #2 skrivet: november 19, 2015, 11:47:36 »
Finns en motor på Bildelsbasen annars som endast gått 6.258 mil, Länk.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad frans73

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
swirlflpas 320d 150hk -04
« Svar #3 skrivet: november 19, 2015, 17:09:11 »
Vet ej om denna motor passar min bil då jag fått uppgifter om att min motorkod är m47-tud20
BMW 325 cab -94,Honda VFR800 -00,VW GOLF 7
-14

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
swirlflpas 320d 150hk -04
« Svar #4 skrivet: november 19, 2015, 18:15:41 »
Verkar som att båda motorer passa till E46 modeller.
Den andra som Fredrik visar på länken M47d20 100 kW (136 hk) tillverkades mellan 1999-2001
Den du har M47tud20 85 kW (114 hk) tillverkades mellan 2001-2005
Märk att den du har M47tud20 har bara 114hk när den M47d20 (äldre) har 136hk   
Finns säkert möjligheter att sätta in en M40d20 och plocka delar från din typ Turbon, grenrör och kompletterar den från den du har.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad frans73

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
swirlflpas 320d 150hk -04
« Svar #5 skrivet: november 19, 2015, 19:04:18 »
Min motor är på 150hk m47-tud20
BMW 325 cab -94,Honda VFR800 -00,VW GOLF 7
-14

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
swirlflpas 320d 150hk -04
« Svar #6 skrivet: november 20, 2015, 09:21:45 »
Jaha jag gick endast på att motorn kom från en 320d 2004, trodde givetvis det var samma motor då.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners