Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Hemligheter från Check Control (E38)  (läst 1911 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Hemligheter från Check Control (E38)
« skrivet: december 04, 2014, 07:52:35 »
Att få hemligheter från Check Control (E38) Obtaining secrets from the Check Control (E38)

  Check Control i kombiinstrumentet av de nuvarande BMW 5 / 7series döljer somes hemligheter. Här är det förfarande hur man avslöja dem och hur man låser upp systemet för att få tillgång till alla tester:

  Vrid tändningen till pos. II
  Tryck högra knappen på instrumentpanelen och hålla den sköt. Du kommer först se "Kontrollera Kontroll OK", några sekunder senare kommer du att se "Test Nr.01"
  Tryck den vänstra knappen på instrumentpanelen för att se bilens registreringsnummer. Lägg de 5 siffror tillsammans och skriva ner det numret, kommer du behöver det för att låsa upp alla funktioner. Exempel: DG23278 kommer att leda till 2 + 3 + 2 + 7 + 8 = 22
  Tryck på högerknappen tills du ser "Test Nr.19"
  Tryck vänster knappen tills du se hur många som är lika med den du beräknats ovan
  Tryck på högerknappen igen
  Nu har du obegränsad tillgång till test No.3-21. Om du gjort ett fel i förfarandet som nämnts ovan, kommer test No.3-21 endast visa Lock: ON
  De flesta av testerna är själv explaintory, och här är en första lista (såvitt jag minns):

  1. Visa Bil identifikationsnummer, HW / SW-version, byggnadsdatum
  2. En mycket vacker instrumentprov
  2. Strömförbrukning (liter / 100 km)
  3. Strömförbrukning (liter / timme)
  4. Genomsnittlig bränsleförbrukning (liter / 100 km)
  5.Current intervall
  6. N / A
  7. Genomsnittlig bränsle i tanken (liter)
  8. Strömhastighet (kph)
  9. Systemspänning vid Term. "R" (Battery Voltage)
  10.Country/Language (US, Spa, Ger, Jap, etc.)
  11. Enheter am / pm
  12. Medelhastighet
  13. ETA
  14. Datum för Software Mask
  15. Produktions Diagnos
  16. ""
  17. Display Vehicle Specifik Data
  18. Larmchange (forts. Vs intermittent OBC klämta)
  19. Lås / Lås upp
  20. Korrigeringsfaktor för bränsleförbrukning (nicht ändern!)
  21. Återställ alla defekta koder

  1. flera nummer och data
  2. [Dispay Test]
  3. VBR: X, X (liter / timme)
  4. RW-VBR: x, x (liter / 100 km)
  5. RW: x (km)
  6. N / A 7. TMTL: X, X (liter)
  8. V: x (kph)
  9. UB: xx, xx (V)
  10. LAND: 2 = USA, 3 = I, 4 = E, 5 = J, 6 = F, 7 = CDN, 8 = AUS / GOLF, 0 = D, 1 = GB
  11. Einheit 1: B3, B4, B5, B6, B7, B8, B9, BA, BB, BC, BD, BE, BF, B0, B1
  Einheit 2: [liknar ovan, jag vill inte bråka med den]
  12. Vank: xx, x (kph)
  13. ANK: xx: xx
  14. ROM:
  15. DIAG: 01 01 000 E3
  16. PORT: 01 101.010.000, 02 101.010.000, 03 ... osv
  17. PROM: 00 12, 01 37, 02 18, 03 E6, 04 02, 05 B3, 06 FF, 07 7E
  18. HORN: DTON eller [DTON blinkande]
  19. LOCK: ON
  20. KVBR: 1000
  21. RESET?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Hemligheter från Check Control (E38)
« Svar #1 skrivet: december 04, 2014, 07:54:00 »
Engelska:
Obtaining secrets from the Check Control (E38)

 The Check Control in the instrument cluster of the current BMW 5/7series hides somes secrets. Here is the procedure how to unveil them and how to unlock the system to get access to all tests:

 Turn ignition to pos. II
 Push right button in the instrument cluster and keep it pushed. You will first see "Check Control OK", some seconds later you will see "Test Nr.01"
 Push the left button on the instrument cluster to see the car's identification number. Add the 5 digits together and write down that number, you will need it for unlocking all the functions. Example: DG23278 will lead to 2+3+2+7+8 = 22
 Push the right button until you see "Test Nr.19"
 Push left button until you see the number that is equal to the one you calculated above
 Push right button again
 Now you will have unrestricted access to Test No.3-21. If you made an error in the procedure mentioned above, Test No.3-21 will only display Lock:ON
 Most of the tests are self-explaintory, and here is a first listing (as far as I can recall):

 1. Display Car's identification number, HW/SW version, date of construction
 2. A very beautiful instrument test
 2. Current consumption (liters/100 km)
 3. Current consumption (liters/hour)
 4. Average consumption (liters/100 km)
 5.Current range
 6. N/A
 7. Average fuel in tank (liters)
 8. Current Speed (kph)
 9. System voltage at Term. "R" (Battery Voltage)
 10.Country/Language (US, Spa, Ger, Jap, etc.)
 11. Units am/pm
 12. Average Speed
 13. ETA
 14. Date of Software Mask
 15. Production Diagnosis
 16. ""
 17. Display Vehicle Specific Data
 18. Alarm Changeover (cont. vs. intermittent OBC chime)
 19. Lock/Unlock
 20. Correction factor for fuel consumption (nicht ändern!)
 21. Reset all defect codes

 1. several numbers and data
 2. [Dispay Test]
 3. VBR: x,x (liters/hr)
 4. RW-VBR: x,x (liters/100 km)
 5. RW: x (km)
 6. N/A 7. TMTL: x,x (liters)
 8. V: x (kph)
 9. UB: xx,xx (V)
 10. LAND: 2=USA, 3=I, 4=E, 5=J, 6=F, 7=CDN, 8=AUS/GOLF, 0=D, 1=GB
 11. EINHEIT 1: B3, B4, B5, B6, B7, B8, B9, BA, BB, BC, BD, BE, BF, B0, B1
 EINHEIT 2: [similar to above, I didn't want to mess with it]
 12. VANK: xx,x (kph)
 13. ANK:xx:xx
 14. ROM:
 15. DIAG: 01 01 000 E3
 16. PORT: 01 101010000, 02 101010000, 03...etc
 17. PROM: 00 12, 01 37, 02 18, 03 E6, 04 02, 05 B3, 06 FF, 07 7E
 18. HORN: DTON or [DTON flashing]
 19. LOCK: ON
 20. KVBR: 1000
 21. RESET?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners