Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E46 några kommande problem.  (läst 3416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW E46 några kommande problem.
« skrivet: februari 28, 2013, 12:59:54 »
Lite läsning.
BMW E46 3-serie gjordes från 1999 till 2006.
Det är den fjärde generationens 3-serien, efter E21, E30 och E46. Den ersattes av E90-plattformen under 2007. E46 generation är en av de mest populära 3-serien.
Det kombinerade attraktiv design med imponerande prestanda i ett relativt kompakt paket. Det är också en mycket mer hållbara plattform än den tidigare E36 3 serien.
Det finns dock ett par områden att vara uppmärksamma om du tänker på att köpa eller redan äger en E46.
Detta omfattar inte mer specialiserad M3.

Motor
E46: s 2,5-liters M52 (323i, 325i), 2,8-liters M52 (328i) och 3,0-liters M54 (330i) generation motorer är ganska tillförlitliga. Ibland motorns ECU (elektronisk kontrollenhet) måste byggas av BMW att fixa grov tomgång, platt fläckar eller problem med strömmens leverans. Detta upplevdes i 3,0-liters bilar med manuella växellådor. Tidiga bilar bör också kontrolleras för ovanliga ljud från remspännaren.
.
Kylsystem
Både M52 och M54 kom med vattenpumpar som verkligen behöver bytas 6.000 mil . Likaså rekommenderas att kylaren bytas 9.000 mil som förebyggande underhåll.
.
Fjädring / Chassi
Tidiga E46s kulleder är en känd svaghet men kan ersättas med de senare och starkare kulleder. Bakre spiralfjädrar har varit kända för att bryta. Om detta inträffar, byt båda. Som på E36 har E46 3-serie varit kända för att lida den fruktade bakre golv misslyckande. Detta inträffar när bakvagnen monterar bokstavligen sliter ut golvet. Detta orsakar inte bara en farlig situation, men en rejäl reparation räkningen.
Vissa tidiga Allhjulsdrift E46s hade problem med drivlinan som kräver byte av drivaxeln, överföra ärendet eller bakre differential.
Vissa ägare har klagat av tunga styrning i någon årsmodell 2000 bilar. BMW har eftermonteras några av dessa bilar med senare styrning rack för att lägga mer kraft uppsving och göra dem lättare att köra i hastigheter parkeringsplats. Också på 2000 årsmodeller bilar har ägare rapporterat vibrerande styrning som har spårats till defekta främre styrarmar och rotorer.
.
Inredning / el
E46 interiörer, som en allmän regel, att hålla sig väl. Problem är vanligen begränsade till misslyckad radiodisplayen.
De soltak är också ett problem område på tidiga E46s. BMW: s fix handlar ibland ersätta nästan hela soltaket. För att förhindra problem rekommenderas det att smörja takluckan spårar regelbundet för att hålla takluckan från misslyckas. Till takluckan växeln har också varit känt att "förlora" initieringen för taklucka positionen, för att återställa omkopplaren notera positionen för takluckan och håll knappen i det läget i 20 sekunder.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners