Skulle bytt detta lager lite senare (nämnde detta i inlägget om Rost och kommande projekt) och troligen beställd från Schmiedmann men helt plötsligt så ändrade det tidigare (o)ljudet karaktär från lättare malande till nåt skrämmande

troligen skulle det slutat med riktigt haveri.
Var tvungen att snabbt inhandla ett nytt, lokalt, Autoexperten blev det. å lite dyrare.
Ja, ja, så jag har ägnat söndagen till lagerbyte, fotade lite (lite sunkig skärpa på en del kort) och petar med en beskrivning hur jag gjort, en del av er har säkert gjort detta och kanske på annat sätt så se det bara som en liten kompletterande hjälp och lite uppmuntran, de e inte ett omöjligt jobb.
Lossa "clips" för nivåsensorn och vik undan, gäller bara höger sida.

Lossa nedre leden på kränghämmar staget, enklare, det är mindre ivägen då.

Lossa bromsoket med OK-fästet och häng undan.

Lossa styrstag (P-ände) för att få full rörlighet på styrspindel, i början.
Lossa kyl / skyddsplåt för att få utrymme till att bl.a rensa gängor på de fyra bultarna till lagret.

De två främre bultarna, som synes är det trångt, bristen på utrymme kan variera beroende på typ av stötdämpare, vissa sticker inte ner så här långt.

De två bakre bultarna är ju helt fria, inget problem, där inte. (ursäkta liggande foto)
Normalt ska tydligen skyddsplåten och ABS-sensorn tas bort men om man är försiktig så kan sensorn (sensorn kan ibland sitta rejält fast och det är inte helt optimalt
att börja bända i den) och plåten vara kvar.
Markera på stötdämparen var slitsen är för att den hamnar på rätt ställe vid återställande(om det blir en ny stötdämpare utgår man från markering på denna).

Pressa ner styrspindeln så den främre övre bulten går fri (så en hylsa går på) peta in något (se till att det inte kan halka av) mellan styrspindel och fjädersätet på
stötdämparen, då är utrymmet för främre bultarna fixerat (öppet), observera att styrspideln inte går att röra så mycket efter denna "fixering".
Mer eller mindre jobbigt, helt beroende på konditionen på bärarms lagringarna och längden på nedre delen av stötdämparen.
Det här ser proffsigt ut, eller hur.

Nu är det "bara" att skruva ur de fyra bultarna, kanske inte, det går sjukt tungt efter några varv då loctiten sätter in,

bultarna går inte av, ja lovar.
En pilsner e man värd efter dessa fyra tuffingar.

En riktig sötnos, och ljudet, en kaffekvarn skulle bli avundsjuk. Undrar hur detta lager är ihopsatt

då det inte finns någon synlig mutter, varirera mellen tillverkare.

Gör ren kontaktytan på styrspindeln, även urfräsningen som lagret ska passa in i, det är mycket oxid,
var försiktig me ABS-sensorn.

Se till att den lilla tappen / knölen hamnar bakåt (kan variera i storlek beroende på tillverkare) förvisso är inte hålen symetriska så det går inte att montera fel.
Och här sitter det en (synlig) mutter, känns lite tryggare.

Snyggt å prydligt.

Markerad infästning för kyl / skyddsplåt korroderar normalt så plåten släpper (sitter original en torx där) det nog ett vanligt fel, en M6 bult med stor bricka och
aluminiumpasta löser det hela.

Ja då är det bara att plocka ihop resten, moment för det fyra "tuffingarna" är 110nm, känns bra med moment där.