0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Väldigt stilig e32 med intressant utrustning, var rädd om den, kör den inte i saltslasket! Vattentricket är väl beprövat och fungerar, man behöver dock vara lite uppmärksam. Det som händer är att sotbeläggningar på kolvtoppen och ventiltallrickarna och även avgaskanalerna rensas från gammal sot.Man bör göra det här med förstånd och känsla, för mycket vatten så blir det "hydrolock" och då kröker man vevstakarna eller blåser topplockspackningen i bästa fall. Det här är ju ingen mirakelkur heller på något sätt, det gör just vad det gör, -rensar ut sot och till viss del beläggningar av inbränt sot.Vill man ge sig på det här så ska man byta tändstiften efter, dom kan ta lite skada. Det här bör även göras med en varmkörd motor och på lite varvtal, -runt 3000rpm (på en höft). Den här metoden har hjälpt mig att få igenom bilar på bilprovningens analys, gällande HC och CO.Orsaken till sotbeläggningarna är ofta EGR (Exhaust gas recirculation), jag skulle kunna skriva om det tills jag (och alla andra) kräks, men i kortfattade ordalag så är den bra. Den finns där på alla bilar i olika former, och det får man leva med.Dom "mirakelmedel" som finns på marknaden för att göra detta kan man skippa helt och hållet, -vattnet är det som gör jobbet.