Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Felsökningen TPS sensor.  (läst 2544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Felsökningen TPS sensor.
« skrivet: augusti 11, 2012, 22:15:32 »
Felsökningen TPS sensor.

Ett fordons gasspjällssensorn (TPS) ger mycket viktig information till motorns dator. Datorn använder dessa data för att ge föraren mer eller mindre motoreffekt som behövs. Och väldigt ofta upplever en förare effekterna av en felaktig eller dålig TPS sensor som en motor tvekan eller snubbla under acceleration. Men kontrollera en TPS sensorns tillstånd är en mycket enkel och lätt drift med dessa enkla steg, även om du har minimal kunskap om elektriska kretsar eller bara har lust att lära sig grundläggande felsökning.

1) Instruktioner  
Öppna huven på din bil och leta reda på TPS i motorrummet. Den vanligaste platsen är på utsidan - till höger eller vänster - i gasspjällshuset eller förgasaren platta skaft. Här ser du en liten svart låda med tre trådar kommer ut ur dess elektriska kontaktdon.

2) Koppla ur TPS elektriska kontakten. Slå på tändningen, men starta inte motorn. Med hjälp av en voltmeter, sondera kopplingens terminaler kommer från datorn sidan för att testa för matningsspänning. Tryck minuskabeln till kontakten terminal mark - troligen den svarta - och mätarens positiva eller röda ledningen till kontakten terminal referensspänning tråd, en blå eller grå färg tråd. Mätaren bör läsa en stadig 5,0 volt på terminalen. Om du inte får denna spänning läsning, finns det en öppen eller kort i utbudet tråd. Stäng av tändningen och koppla den elektriska kontakten tillbaka till TPS.

3) Testa TPS för signalspänning till datorn. Sätt i en pinne genom jordledning och en annan stiftet genom signalspänningen tråd och anslut voltmetern sonder till stiften med krokodilklämmor. Starta motorn. När du manuellt öppna och stänga gasspjället, titta på spänningen avläsningar på mätaren. Spänningen bör successivt öka från 1 till 5 volt och tillbaka till 1 volt. Om du ser ojämn rörelse eller ingen rörelse för spänningssignal, byt TPS. Stäng av motorn.

4)Testa TPS motstånd. Detta är en alternativ metod för att testa en TPS utrustade med ett variabelt motstånd. Koppla ur TPS elanslutning. Ställ in multimetern på ohm. Anslut ohmmeter sonder till sensorns utbud och signalkontakter tråd. Manuellt öppna och stänga gasspjället och titta på motståndet läsning på mätaren. Motståndet bör gradvis öka och minska när du öppnar och stänger gasspjället. Om det finns en oregelbunden motstånd förändring, ingen ändring, eller inget motstånd alls, ersätta TPS.

5) Justera TPS. Vissa givare måste justeras från tid till tid. De är monterade med ett par skruvar som tillåter sensorn att roteras för justering. Lossa fästskruvarna. Med ohmmeter anslutna enligt beskrivningen i steg 4, vrid sensorn tills du får motståndet som anges i ditt fordon servicemanual. Dra åt alla fästskruvar och kontrollera givarens motstånd som beskrivs i steg 4.

6) Sätt i TPS elektriska kontakten, starta motorn och testa för prestanda
Källa: http://www.ehow.com/how_4489318_troubleshoot-tps-sensor.html
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners