Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Reparation av BMW E34 enheten bränslegivare med fileoffset  (läst 3209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Reparation av BMW E34 enheten bränslegivare med fileoffset
« skrivet: augusti 06, 2012, 13:51:27 »
I fall att du har lite problem med bensinmätare, mycket bra förklarningen.
Förmodligen till fler modeller.

reparera BMW E34-enheten bränslegivare med fileoffset
 --------------------------------------
 
Bränslet avsändare enheten är en relativt enkel enhet. Det sitter på toppen av tanken och hålls på plats med en gummi o-ring (# 2) och en stor plast rund tätning som skruvar i (# 3) och håller allt på plats:



(# 1 är avsändare enheten själv, är den andra som visas bränslepumpen)
 
Denna reparation guide är för plast enheten bara, men den vanligare (i Amerika minst) metallbehållare / avsändare enhet kombinationen bör vara väldigt lika.
 
Vanliga problem med avsändarens enhet inkluderar:
 
1. Förvrängning av mängden bränsle i tanken
2. Inkonsekventa värden faller guage in och ut
3. Bränslet lyser intermittent eller inte fungerar alls
4. Den gauge fungerar inte alls
 
Om du har några problem 1 till 3 denna guide ska hjälpa dig att åtgärda dem. Om du har fyra då det kan eller inte kan arbeta, kan mer diagnos krävas och omfattas inte här.
 
Borttagning
 
Följ instruktionerna i bruksanvisningen för att ta bort avsändarens enhet. Om du inte har en manual jag skrivit upp snabbt instruktioner, dess en ganska enkel procedur:
 
1. Öppna skon
2. Ta upp boot foder
3. Lossa de 5 eller så skruvar som håller tillgång plattan på plats
4. Lossa de två slangklämmor som går till avsändaren enheten, dra dem och blockera dem med en bult eller något liknande
5. Lossa den stora yttre skruven (# 3 ovan)
6. Lyft enheten ur tanken noga
7. Det kommer att finnas två kablar och två slangar som går till bränslepumpen, fixerad inuti tanken. Du kan antingen ta bränslepumpen ut också, eller göra som jag gjorde och bara ångra slangklämmorna på bränslet avsändare sidan. trådarna du behöver för att ångra på pumpen själv, som kan vara lite fiddly om du inte tar pumpen ut först.
 
Öppning avsändarens enheten
 
Väl ute ur tanken måste du öppna enheten själv. Detta innebär att dra bort stora cylindriska locket på botten av enheten, höll sin på plats med två flikar på vardera sida. Detta är förmodligen den svåraste delen av hela operationen. Jag tyckte det var bäst att använda två små skruvmejslar, driva upp över båda flikarna och vrida locket medurs.



När du drar ut den, skruva trådarna och du kommer att ha ungefär så här:



Dra högst upp långsamt och försiktig. Gång av kommer du att se de verkliga tarmar av avsändarens enhet:



Den svarta saken i mitten är flottören flyter det ovanpå bränslet som bränsle stiger och sänker. Det finns tre trådar som tråden från toppen till botten, liksom den huvudsakliga styraxeln i centrum. Två av trådarna är "filament" stil ledningar och är extremt tunn, är den tredje tråden något tjockare och verkar fungera främst som en vägledning för flottören så den inte tvinnas runt och knäppa trådarna.
 
De två glödtrådarna, och flottören är de viktigaste delarna av hela systemet:



Då flottören rör sig upp och ner, bör det vara i kontakt med de två glödtrådarna vid alla tidpunkter . testet att de två glödtrådarna är spända. om de inte, så slapphet utvecklas och flottören förlorar kontakten, vilket i sin tur gör att guage att visa inget bränsle!
 
Om kablarna inte är spända (en av mina inte var) sedan försöka dra hårt. Du kan göra detta genom att använda en tång nål näsa och långsamt och mycket försiktigt pressning en av de små krokar som tråden trådarna under (visas ovan) ner lite. Om kabeln är mycket mycket löst, kan du försöka igen löda det, men det kan vara ganska knepigt och jag skulle inte rekommendera det om du inte verkligen vet vad du gör (eller har fyra händer: P).
 
Medan du är på det, rekommenderar jag också få några mycket fin sand eller sandpapper och ge glödtrådarna en snabb gnida, försiktigt så att inte använda för mycket kraft och knäppa dem.

På vardera sidan av flottören där den kontaktar glödtrådarna, har det två små kontakter som är fjädrande för att gripa tråden på varje sida, ungefär som små händerna knäppta tillsammans över tråden. få en flisa av sandpapper och skjut in det, försiktigt rengöra både "händer" där de kontaktar kabeln.



Slutligen, om du har inkonsekventa eller icke arbetsljus bränsle varning, rengör och justera kuddar på undersidan av enheten.



Rengör kontakterna och se till att de är i nivå. när flottören vilar på botten, bör båda dynorna kommer i kontakt. med mig, bara en var, så jag använde nål tång att böja upp den i stället.
 
Nu när det allt är gjort, är det dags att testa resistansvärden. Bentley manualen gav mig följande tabell:
 
Anslut helt enkelt multimeter till G och 31 och flytta flottören upp och ner skenan långsamt hjälper det att ha en extra uppsättning händer här. motståndet bör vara inom det område som visas i tabellen.

Med min avsändare enhet var mätvärdena kontinuerligt nu och den tomma kontinuitet läste rätt också, men motståndet avläsningar fortfarande ut med cirka 20 eller 30 ohm. Detta betyder att om jag skulle lägga den tillbaka i bilen det skulle fungera, men det skulle alltid visa runt 15 till 20 liter enligt vad som fanns i tanken, är detta bättre än ingenting men dess knappast perfekt.

Detta visar sig vara ett ganska vanligt problem. efter en lång tid, och inse det dessa bilar bli till åren nu, lodet i lederna börjar försämras och inte längre beteende som de brukade. det enklaste sättet att fixa detta är att de-lödning de viktigaste lederna och åter löda dem.

Med min multimeter jag höll läsa ohm i olika delar av kretsen och jag äntligen hittat den skyldige:
 


Ledningarna från toppen av flottöraggregatet gå till avsändaren enhet output plugg som ovan. anslutet till kontakten är de två kablarna som fäster till bränslepumpen, vilket ger makt.



Allt du behöver göra är att de-lödning de tre färgade trådar, grå, grön och brun, lämnar två tjockare kablarna på plats. Jag använde lod veken till de-lod, och sedan nyligen lödda dem på plats igen. försiktig OBS! Efter förnyad lödning trådarna, vänta tills kontakterna har svalnat helt innan de mäter motståndet.
 
Efter re lödning trådarna jag fann att mitt motstånd var endast ca 3 eller 4 ohm utanför rätt värden, bra nog för mig!
 
Obs : om du fortfarande har en för hög resistans och du har försökt resoldering lederna, då kan du faktiskt löda en resister i parallellt med kretsen . Det finns ekvationer på internet för att arbeta ut vad motstånd resister du behöver löda parallellt för att få den sammanlagda motståndet ner till rätt nivå. detta kommer att fungera, men det bör vara en sista utväg.
 
Brinner det! din avsändare enhet bör vara gott som ny! eller nära nog ändå :)


http://www.fileoffset.com/bmw/e34_sender_unit.php
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners