Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ideér kring vevhusventilation  (läst 5110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Ideér kring vevhusventilation
« skrivet: augusti 01, 2012, 14:16:53 »
Funderar lite kring problemet med att vevhusventilationen fryser på vintern, det verkar även som folk med "cold climate" (isolerade rör) har haft problem
jag saknar själv cold climate och planerar att göra något åt detta inför vintern, och varför inte både hängslen och livrem?

funderar på att plocka loss alla rör och göra rent det som går och uppdatera med nya delar där det behövs.

sen lägga en 12v värmekabel kopplad till en termostat så att den bara går vid behov..

exempel på värmekabel: http://elektronik-online.se/varmekabel-12-v-75-w
sen lägger jag rörisolering runt

Har ni några tankar och ideér kring detta?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Ideér kring vevhusventilation
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2012, 15:54:53 »
Det som händer med frys vevhusventilation är en sjukdom som rör flera bilmärken.
Främst hos BMW är det årsmodeller före 2003 av 5-serien och före 2005 av 3-serien som har drabbats.
Även vissa X5 modeller drabbar av vevhusventilation.

Problemet är att om yttertemperaturen sjunker, fryser kondensvattnet och ventilationen kan blockeras varpå övertryck i vevhuset uppstår. Då kan olja pressas ut i motorrummet.

Det viktigas är skulle jag tro är att byta olja innan vinter, lägga in en olja som är ampassat till hur kallt det är där du bor och glykol blandat mellan 50-60%

Det du tänker med värmekabeln är kanske en lösning men om den effektiviteten är bra kan jag inte svara på.

Finns cold climat-kit att köpa men räkna mellan 5 000 och 7 000 kr.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Ideér kring vevhusventilation
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2012, 16:26:23 »
Dock verkar detta hända även om man är noga med oljebyten, även om risken såklart minskar vid mer frekventa oljebyten.
Du menar installerat och klart isåfall, för delarna kostar runt 1000-1500kr.


Det som händer med frys vevhusventilation är en sjukdom som rör flera bilmärken.
Främst hos BMW är det årsmodeller före 2003 av 5-serien och före 2005 av 3-serien som har drabbats.
Även vissa X5 modeller drabbar av vevhusventilation.

Problemet är att om yttertemperaturen sjunker, fryser kondensvattnet och ventilationen kan blockeras varpå övertryck i vevhuset uppstår. Då kan olja pressas ut i motorrummet.

Det viktigas är skulle jag tro är att byta olja innan vinter, lägga in en olja som är ampassat till hur kallt det är där du bor och glykol blandat mellan 50-60%

Det du tänker med värmekabeln är kanske en lösning men om den effektiviteten är bra kan jag inte svara på.

Finns cold climat-kit att köpa men räkna mellan 5 000 och 7 000 kr.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Ideér kring vevhusventilation
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2012, 16:48:25 »
Tyvärr kan jag inte svara om det är färdigt monterade (priset) men hör kanske med BMW.
Jag inte vet vad du har för modell men jag hittade det, det är kanske någonting?

http://www.ecstuning.com/News/BMW_Cold_Climate_Oil_Separator_3Series_E46_330i_330Ci_330xi_1999_2000_2001_2002_2003_2004_2005/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Ideér kring vevhusventilation
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2012, 17:04:57 »
Ja alltså jag monterar ju detta själv.
Frågade även på Autopower om detta och tydligen är det rekommenderat att isolera även oljesticksröret.

Jag tackar så mycket för den länken, ska kika lite på om det lönar sig att ta därifrån istället för Bmw :)


Tyvärr kan jag inte svara om det är färdigt monterade (priset) men hör kanske med BMW.
Jag inte vet vad du har för modell men jag hittade det, det är kanske någonting?

http://www.ecstuning.com/News/BMW_Cold_Climate_Oil_Separator_3Series_E46_330i_330Ci_330xi_1999_2000_2001_2002_2003_2004_2005/

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Ideér kring vevhusventilation
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2012, 17:55:32 »
Låter som en utomordentligt bra idé. Allt för att förhindra att det fryser. Byt gärna ut oljestickröret när du är i farten. Och se till att byta ut alla slangar och cyklon osv. Ingen idé att rengöra. Åkte själv på att byta detta på min E38 förut. Slangarna spricker gärna vid demontering fick jag erfara. Det är inga dyra delar. Lämnar man in på verkstad hamnar man i de priser Alain nämner, något dyrt.
 
Visst var det riktigt dåligt med utrymme. Tar man bort insuget underlättar det kanske, men det är ju en historia i sig. Precis som du nämner verkar det ha föga betydelse på hur man har skött oljebyten.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Ideér kring vevhusventilation
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2012, 21:31:27 »
Det där oljesticksröret är däremot rätt dyrt :/ men det går ju göra rent ordentligt och sen borra upp hålet vid returkanalen så är det det löst.
Det är ju inte så svårt att fixa detta, dock lär det ta en liten stund, och rätt tråkigt arbete, men skönt när det är fixat så man slipper oroa sig över detta problem.

Låter som en utomordentligt bra idé. Allt för att förhindra att det fryser. Byt gärna ut oljestickröret när du är i farten. Och se till att byta ut alla slangar och cyklon osv. Ingen idé att rengöra. Åkte själv på att byta detta på min E38 förut. Slangarna spricker gärna vid demontering fick jag erfara. Det är inga dyra delar. Lämnar man in på verkstad hamnar man i de priser Alain nämner, något dyrt.
 
Visst var det riktigt dåligt med utrymme. Tar man bort insuget underlättar det kanske, men det är ju en historia i sig. Precis som du nämner verkar det ha föga betydelse på hur man har skött oljebyten.

Mvh:
Thomas

 

Reklampartners