Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW M6 – starkaste tvådörrars någonsin  (läst 1783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW M6 – starkaste tvådörrars någonsin
« skrivet: februari 13, 2012, 12:11:29 »
Ännu en gång har BMW flyttat gränserna och lanserar nu nya M6, Coupe och Cabriolet. Med 560 hk och 680 Nm ur dubbelturbo-V8:an är M6 den snabbaste tvådörrarsmodellen som BMW någonsin byggt, 53 hk och 160 Nm mer än i gamla V10-modellen. Toppfarten är 305 km/h, med ”M Drivers Package”.


Nya BMW M6 har varit en illa dold nyhet men nu har vi fått de första uppgifterna och bilderna på M6 Coupe och M6 Cabriolet. Nya modellerna är något större än "gamlingen" och det märks på vikten, som ökat.

Att BMW byggt på en ny M6 har inte varit någon hemlighet och nu är de två – M6 Coupe och M6 Cabriolet – officiella. Publik debut för M6 Coupe blir det på Genèvesalongen och strax därefter, i april, ska M6 Cabriolet premiärvisas i New York.
Som de flesta redan gissat är tekniken i M6 Coupe och Cabriolet i stort sett samma som den redan lanserade M5 (F10). V8:an på 4,4 liter har inte samma inspirerande sång som gamla V10:an på 5,0 liter men ger i gengäld hela 560 hk (412 kW) vid 6.000-7,000 rpm och 680 Nm strax över tomgång, 1.500 rpm, upp till 5.750 rpm. Varvtalsstoppet slår i vid 7.200 rpm.
Trots två cylindrar färre har nya BMW M6 Cabriolet vuxit till 1.980 kilo i tomvikt, vilket är 50 kilo mer än föregångaren E64. BMW M6 Coupe har ökat ännu mer och väger in på 1.850 kilo, ”gamlingen E63” vägde 1.710 kilo. Viktbesparande åtgärder är kolfibertak på M6 Coupe, dörrar och huv i aluminium och en baklucka i glasfiberförstärkt plast.
Effektökningen kompenserar dock den extra vikten och BMW M6 Coupe gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder, 0-200 km/h på 12,6 sekunder. BMW M6 Cabriolet gör samma intervall på 4,3 respektive 13,1 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h på båda modellerna men kryssar man i tillvalet ”M Drivers Package” ökar den övre gränsen till 305 km/h. Det gör M6 Coupe och Cabriolet till de snabbaste tvådörrarsmodellerna som BMW någonsin erbjudit.
Förutom mer effekt och bättre prestanda är nya turbomotorn snålare på bränslet. Den sjustegade dubbelkopplingslådan med start/stopp-funktion är standard och förbrukningen enligt EU-cykeln är 9,9 l/100 km för M6 Coupe (232 g/km i CO2-utsläpp) och för Cabriolet är siffrorna 10,3 l/100 km och 239 g/km. Det är drygt 30 procent bättre siffror jämfört med gamla M6 V10.
BMW aktiva diffbroms är standard på båda M6-modellerna och för första gången erbjuds keramiska bromsar som tillval till M6. För att få plats med dessa ingår då 20-tums fälgar istället för 19 tum. De keramiska bromsarna sparar 19,4 kilo i vikt och markeras med guldmålade bromsok.

       

Källa: Auto Motor & Sport
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners