Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Lista över BMW-motorer (bensin)  (läst 15196 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Lista över BMW-motorer (bensin)
« skrivet: mars 31, 2011, 13:09:09 »
BMW har använt följande motorer i sina fordon:

Raka 4or
1960-1987 - 1,5-2,0 L M10/M12
1986-1991 - 2,0-2,5 L S14 för M3 ( DOHC )
1987-1995 - 1.6/1.8 L M40 ( SOHC )
1989-1996 - 1,8 L M42 ( DOHC )
1991-2002 - 1.6/1.8/1.9 L M43 ( SOHC )
1996-2001 - 1,9 L M44 ( DOHC )
2001-2006 - 1,6 L Tritec ( JV med Chrysler )
2001-2003 - 1.8/2.0 L N42 (Vann International Engine of the Year utmärkelsen)
2004 - - 1.8/2.0 L N46
2004 - - 1,6 L N45
2006 - 2.0L N45
2006 - 1,6 L Prince ( JV med PSA ), 90 kW (122 hk), 160 Nm (118 fT · lb)
2006 - N43 2,0 L bensin-och dieselmotorer
2006 - 1,6 L Prince ( JV med PSA ), 90 kW (122 hk), 160 Nm (118 fT · lb)
2007 - N43 2,0 L bensin-och dieselmotorer
2011 - N20 2,0 L enda turbo bensinmotor med TwinPower Turbo , Valvetronic och High Precision Injection

Raka 6or
BMW är mest känd för sina starka raka 6 cylindriga motorer som har drivit många av företagets mest älskade bilar, däribland E46 BMW M3 . BMW är en av få biltillverkare som har behållit de raka motorerna, och aldrig antagit V6-motorn.

1933 - 1,2l M78
1937 - 2,0l M328
1937 - 3,5l M335
1952 - 2,0l till 2,1l M337
1968 - 2,5l till 3,5l M30  SOHC Dubbel förgasare (På Ward's 10 Best Engines av 20th Century- listan)
1977 - 2,0l till 2,7l M20 SOHC 12v (Den ursprungliga 2,0 och 2.3L -versionen benämndes M60, men benämndes senare som M20. M60 används för närvarande för att benämna 1:a generationens 3,0 och 4,0 liters V8.)
1978 -3,5l M88/S38 för M1 / M5 / M6
1980 - 3,2l M102 för 7-serien
1983 - 3,4l M106 för 7-serien
1989 - 2,0l till 3,0l M50 DOHC 24v (med VANOS på M50TU)
1994 - 2,0l till 2,8l M52 DOHC 24v med VANOS (dubbel-VANOS på M52TU) (Två International Engine of the Year Awards)
1995 - 3,0l S50 för BMW M3
1996 - 3,2l S52 för M3
2000 - 2,2l till 3,0l M54 aluminium DOHC 24v med dubbel-VANOS
2002 - 3,2l S54 gjutjärn DOHC 24v (Sex International Engine of the Year Awards)
2005 - 2,5l till 3,0l N52 magnesium / aluminium DOHC 24v med dubbel-VANOS och Valvetronic ( Ward's 10 Best Engines of the Year 2006 och 2007)
2006 - 3,0l N54 aluminium DOHC 24v twin turbo (Fem International Engine of the Year Awards)
2007 - 2,5l till 3,0l n53 magnesium / aluminium DOHC 24v med dubbel-VANOS och High Precision Injection ( Gasoline Direct Injection )
2009 - 3,0l N55 enda turbomotor som har denna teknik ( TwinPower Turbo , Valvetronic och High Precision Injection )
"Twin Power Turbo" betecknas inledningsvis de motorer som utnyttjar en twin-scroll-turbo som presenterades år 2009 (kalenderåret, inte årsmodell) där N55 och N74 är de första motorerna att använda denna teknik. Dock har BMW börjat tillämpa Twin Power etiketten retroaktivt på tidigare turboladdade motorer som fortfarande tillverkas som N54 och N63, även om de inte använder twin-scroll-teknik. N55 är den enda turbomotor i BMW: s uppställning som i med 2010 års modell.

V8or
1951 - 2,6l till 3,2l V8 OHV
1992 - 3,0l till 4,0l M60
1996 - 3,5l till 4,4l M62
1998 - 4,9l till 5,0l S62 för E39/52 M5 och Z8
2001 - 3,6l till 4,8l N62 med SFI bränsleinsprutning, Dubbel VANOS , och Valvetronic (Tre International Engine of the Year Awards)
2005 - 4,0l P60B40
2008 - 4,0l S65 för E90/92/93 M3 (Två International Engine of the Year Awards)
2008 - 4,4l BMW N63 twin turbo med centralplacerade turboaggregat för X60 xdrive50i och senare 750i
2009 - 4,4l BMW S63 twin turbo med TwinPower Turbo och med centralplacerade turboaggregat. för X5M och X6M

V10
2005 5,0l S85 för E60 M5 och E63  M6 (Fyra International Engine of the Year Awards)
Eftersom S85 var BMWs första V10-motor, blev det en ny serie i nomenklaturen. V8-motorerna är betecknade med "60" och V12 motorerna med "70". S85 vart V10an betecknad med, trots att det har färre cylindrar än "70"-serien.

V8an som benämns S65 har fått sin beteckning för att den är i princip är en S85 med två cylindrar mindre.  Den är närmare besläktad med V10an än med de övriga V8orna.


V12or
1986 - 5,0l till 5,4 L M70 för 750 och 850
1992 - 5,6l S70 för 850 CSI
1993 - 5,4l M73 (vann en International Engine of the Year utmärkelsen)
1994 - 6,1l S70 / 2 För McLaren F1
2003 - 6,0l N73 för BMW 760 och Rolls Royce Phantom
2009 - 6,0l N74 twin turbo (TwinPower Turbo, Valvetronic, Dubbel VANOS och High Precision Injection) för BMW 760 och Rolls Royce Ghost.

BMW var den första tyska tillverkaren att återuppliva V12-motorn i modellen år 1986, vilket tvingade Mercedes-Benz att följa efter 1991. Endast 7-serien och 8-serien har använt V12 motorer.

850CSi var den enda bilen med en V12a som producerades av BMW M. Det finns ingen M-version av V12-motorerna i 7-serien. BMW ville inte ha en högvarvig version i samma anda som M-versionerna i 7-serien. Även E65 760Li s sugmotor 6,0-liters V12a, bedömdes vara för tung för att ha en sportig M-variant.
 
BMW säljer betydligt färre V12-modeller i 7-serien än V8-modeller men V12-modellerna behåller popularitet i USA, Kina och Ryssland, samt upprätthåller märkets prestige och lyx i marknadssegmentet. BMWs V12or återfinns även i Rolls Royce.

V16
1987 - 6,7l Goldfish (M70 V12 baserad prototyp)
2004 - 9,0l Rolls-Royce 100EX V16 motor prototyp.

Nomenklaturen för BMWs fordon följer en viss nomenklatur, vanligtvis ett tresiffrigt nummer följt av 1 eller 2 bokstäver. Det första numret representerar karossmodell, de följande två siffrorna representerar normalt cylindervolymen i kubikdeciliter. En liknande nomenklatur används av BMW Motorrad för sina motorcyklar.

Systemet med bokstäver kan användas i kombination, och är följande:

A = automatisk växellåda
C = coupé, som senast användes på BMW E46 och BMW E63 (försvann efter 2005 års modell)
C = cabriolet
d = diesel
e = ETA (effektiv ekonomi, från det grekiska bokstaven ? ' )
g = komprimerad naturgas / CNG
h = väte
i = bränsleinsprutning
L = lång hjulbas
S = sport, betyder också "2 dr" på E36-modellen † †
sDrive = bakhjulsdrift
T = Touring (kombi / egendom)
Ti = kombi för BMW 3-serie kombi
x / xDrive = BMW xDrive  fyrhjulsdrift
† historiska nomenklatur som anger "td" hänvisar till "Turbo Diesel", inte en diesel kombi eller Touring-modellen (524TD, 525TD)

† † innehåller normalt sportstolar, spoiler, aerodynamiskt bodykit, uppgraderade hjul, etc.

Till exempel är BMW 760iL en bränsleinsprutning 7-serien med en lång hjulbas och 6,0 liter slagvolym. Det här märket har använts för flera generationer, E65 och F01.

När "L" ersätter serienumret (t.ex. L6, L7.) är det för att identifiera fordonet som en särskild lyxvariant, med förlängd kaross och speciell inredning. L7 är baserad på E23 och E38, och L6 är baserad på E24.

"X" introducerades och avvek från de normala beteckningarna med t.ex. X3 och X5, för att identifiera fordonet som en av BMWs Sports Activity Vehicles (SAV), deras benämning för modeller med xDrive. Det andra numret i X-serien betecknar den plattform som den bygger på, till exempel X5 kommer från 5-serie. Till skillnad från BMWs personbilar, så betecknar SAVs huvudsakliga benämning inte motorstorlek, motorns storlek anges i stället på sidan med ett separat märke.

"Z" identifierar fordonet som en tvåsitsig roadster (t.ex. Z1, Z3, Z4, etc.). "M" varianter av "Z" modeller har "M" som ett suffix eller prefix, beroende på vilket land de säljs (t.ex. "Z4 M" är "M Roadster" i Kanada).

X & Z -fordonen hade "i" eller "si" efter motorvolymsbeteckningen. BMW har nu är globalt standardiserat denna nomenklatur på X&Z -fordon med hjälp av "sDrive" eller "xDrive", helt enkelt bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Detta följt av två siffror som representerar fordonets motor, t.ex. "Z4  sDrive35i" är en bakhjulsdriven Z4 Roadster med en 3,0l twin-turbo).

BMW använde senast "s" för E36 325is, som upphörde produceras 1995. Men s-nomenklaturen vart återfödd 2011 på BMW 335is och BMW Z4 sDrive35is. 335is återfinns på den amerikanska marknaden och hade en högre effekt än i-modellen och fanns bara i coupe eller cab, med 6-växlad låda eller dubbelkoppling.

I "M" - för Motorsport - identifierar fordonet som en högpresterande modell av en viss serie (t.ex. M3, M5, M6, etc.). Till exempel M6 är den högsta utför fordonet i 6-serie lineupen. Även "M" bilar bör separeras i sina respektive serier plattformar är det mycket vanligt att se "M" bilar grupperas tillsammans som en egen lineupen på den officiella BMW hemsida.

Undantag
Det finns undantag till numreringen nomenklaturen.

M versionerna av Sports Activity Vehicles, som till exempel BMW X5 M , kunde inte följa de vanliga namnkonventionen sedan MX5 användes för Mazda : s MX-5 Miata .

Till exempel i 2008 års modell, BMW 125i/128i, 328i, 528i och alla hade 3,0 sugmotorer ( N52 ), inte en 2.500 cc eller 2.800 cc motor som seriebeteckningen nummer skulle leda en att tro. De "28" är att beteckna en detuned motor i 2008 bilar, jämfört med 2006 års modell 30 "fordon (330i och 530i) vars 3,0 sugmotorer kommer från samma N52 familj men hade mer effekt.

2008 års BMW 335i och 535i har också 3,0-litersmotor, men motorerna är twin-turbo ( N54 ) som inte identifieras av nomenklaturen. Trots den "35" indikerar en starkare motor än tidigare "30" modeller som har en sugmotor N52 motorn . För 2011 BMW 740i och 335is delar samma twin-turbo 3,0-motorn från N54 familjen men inställd på högre resultat, även om badging är inte konsekvent ("40" och "s").

Den E36 och E46 323i och 523i E39 hade 2,5-liters motorer. Den E36 318i som gjorts efter 1996 har en 1,9 L motor ( M44 ) i motsats till 1,8 L ( M42 ) som används i 1992 till 1995 modeller.

Den badging för nya V8-motorer ( N62 och N63 ) inte heller tyder förskjutning, som 2006 750i och 2009 750i har 4800 cc (sugmotor) och 4400 cc (twin-turbo) motorer, respektive.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners