Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW säkerhetsbetygg.  (läst 1631 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW säkerhetsbetygg.
« skrivet: december 26, 2009, 11:47:25 »
Här är säkerhetsbetyg på de flesta nya BMW-modellerna. Observera att betygen gäller den passiva säkerheten, det vill säga krockskyddet. Omdömena är baserade på krocktester, säkerhetsutrustning, biltyp med mera.

BMW 1-serie
Den lilla ettan hör till klassens säkraste, och BMW räknar med full pott (fem stjärnor) i Euro-NCAP. Antisladdsystem, dynamisk bromskontroll, ABS, krockkuddar inklusive huvudkrockkuddar med mera är standard. BMW har blivit duktiga på säkerhet och även den lilla bilen lär vara mycket säker för de åkande. Vid möte med en större bil har alltid den mindre och lättare bilen en nackdel, men det hör ju till fysikens lagar och är svårt att göra något åt... Totalt sett en för klassen mycket säker bil med det mesta man kan begära i säkerhetsväg - men var är whiplashskyddet?!
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (7 / 10)

BMW 3-serie (Sedan / Touring / Coupé / Compact)
Senaste BMW 3-serien har en säkerhetsnivå som ungefär motsvarar den förra 5-seriens. Hösten 2001 utfördes krocktest av Euro-NCAP, där 3-serien fick fyra stjärnor av fem möjliga. Men poängen var ändå inte jätteimponerande. Sex krockkuddar är standardutrustning, liksom bältessträckare och kraftbegränsare. Tre stycken nackskydd och trepunktsbälten är ej standard, men BMW monterar detta utan merkostnad för den som vill. Nya Compact-modellen är ett modernt bygge med massor av säkerhetsutrustning. Modellen bör vara en av de säkraste i sin klass. Att pisksnärtskydd saknas är dåligt.
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (7 / 10)

BMW 3-serie (Cabriolet)
Nya BMW 3-serie Cabriolet har höjt säkerhetsnivån avsevärt. Däremot är den inte lika bra som exempelvis Sedanmodellen av 3-serien. Det säger sig självt: En öppen bil kan aldrig bli lika säker som en bil med tak. Men BMW har verkligen ansträngt sig och skapat en av de säkraste öppna bilarna.
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (5 / 10)

BMW 5-serie (Sedan)
BMW har satsat hårt på säkerheten i den senaste 5-serien. En stark karosstruktur som samarbetar med krockkuddar och bälten ger ett mycket gott skydd för de åkande. Man har satsat på fem stjärnor i Euro-NCAP, och något annat vore en ren skandal. Att skydd mot pisksnärtskador endast finns att få med den dyra Komfortstolen är mycket konstigt, och faktiskt riktigt dåligt. Med en i övrigt komplett säkerhetsutrustning är det mycket konstigt att detta saknas.
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (9 / 10)

BMW 6-serie (Coupé / Cabriolet)
Säker sex. Den nya, vackra 6-serien är sexig så in i vassen och ett säkert bygge. Liknande säkerhetsutrustning som i E60 (5-serien), tung och stor bil ger extra säkerhet. Cabrioletmodellen är naturligtvis inte lika säker som Coupén, men ändå bland det absolut bästa som finns idag för öppna bilar.
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (9 / 10)

BMW 7-serie (Limousine)
Den senaste 7-serien aspirerar på titeln världens säkraste bil. Med sin extremt starka karosstruktur, deformationszoner, krockkuddar och aktiva nackskydd lär den få mycket bra resultat i krockprover och verkliga olyckor. Euro-NCAP har inte krocktestat nya 7-serien, men jag vågar nästan lova full pott. Åtminstone får bilen maximal poäng här. Bara bilens storlek och tyngd innebär en trygghet för de åkande.
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (10 / 10)

BMW Z4 (Roadster)
BMW Z4 har höjt ribban betydligt jämfört med föregångaren Z3. Det gäller särskilt på säkerhetssidan. Nu finns kraftfulla bromsar, ABS-bromsar, antisladdsystem (DSC), fyra krockkuddar, en mycket stabil kaross, punkteringssäkra däck med mera. Inget test i Euro-NCAP har utförts, så resultatet är ovisst. Men mindre än fyra stjärnor vore skandal!
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (5 / 10)

BMW X3 (SAV)
Euro-NCAP har inte testat X3 än, men resultatet lär bli fem stjärnor. BMW räknar kallt med det, och något annat vore rent dåligt. Den högbyggda och tunga karossen ger gott skydd i grunden, men kompletteras med krockkuddar, deformationszoner och bältessystem. X3 är mindre än X5, men samtidigt en modernare konstruktion. Säkerhetsmässigt torde de vara ganska lika.
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (9 / 10)

BMW X5 (SAV)
X5 har blivit kraschad i amerikanska krocktester och klarat sig utmärkt. Till detta bidrar alla krockkuddar men även tyngden samt sittpositionen; man sitter högre än i de flesta andra bilar vilket är en fördel för X5-föraren men knappast för bilen man krockar med. Aj aj aj... Modellen är även testad i Euro-NCAP med utmärkt resultat; fem stjärnor av fem möjliga. En stöddig bil som även är säker att sitta i om det smäller, men akta Dig att själv krocka med en X5 om Du kör en mindre bil...
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (9 / 10)

BMW M3 (Coupé)
BMW M3 är bra utrustad säkerhetsmässigt. Bilen är ju egentligen en 3-serie Coupé som är en hyfsat modern konstruktion. Datorberäknade deformationszoner, krockkuddar och bältessträckare borgar för hög säkerhet.
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (7 / 10)

BMW M3 (Cabriolet)
Den vackra karossen döljer massor av säkerhetsdetaljer: Sex krockkuddar, rundslagningsskydd, ABS-bromsar, antisladdsystem och kurvbromskontroll för att nämna något. Således lite högre säkerhetsnivå än i "vanliga" 3-serie Cabriolet. En extra stjärna blir det!
Säkerhetsbetyg: * * * * * * * * * * (6 / 10)

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners