Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => Oldtimers => Ämnet startat av: Grabber skrivet december 16, 2009, 17:10:52
-
Hej på Er!
Jag håller på o eftermonterar styrservon på min 518i ´83 som jag plockar ifrån en ´87 men är lite osäker då oljan varit mörk brun i denna bil.
Alla delar är ZF o på pumpen är en grön plåt med massa siffror som inte ger ett träff på realoem.com.
Förmodligen är det CHF olja som gäller men kan jag använda ATF istället efter tömningen o rengöringen? Eller kan pumpen bli hysterisk efteråt?
-
Går det inte att ana någon nyans på oljan som varit i?
ATF är väl åt det röda hållet medans CHF är grön.
-
Nope. Den ser ut som något använd motorolja.
-
Viktigt är att man inte blandar olika oljor med varandra. Huruvida man kan tömma systemet och därefter använda vad man vill (som vissa nämner är OK) vet jag inte med säkerhet. Men det är trots allt det råd jag fått när jag hört mig för.
-
OT: Glöm inte lägga upp bilder på din E28 i originalskick, finns en dek E28-nördar här nämligen. :D
-
Hittat lite info...
CHF är en tunnare hydraulolja medan ATF är en typisk hydraulolja som klarar av mer belastning o högre temperaturer.
Jag får testa med ATF då jag har några liter hemma så får vi se vad händer sen...
-
Njae... Eller beror på vad du menar när du säger CHF.
Pentosin CHF 7.1
Mineral olja med driftstemperatur mellan -40 och +100 grader Celsius.
Pentosin CHF 11S & 202
Syntetisk olja med driftstemperatur mellan -40 och +266 grader Celsius.
Pentosin CHF vätskorna är specifikt framtagna för att finnas i hydraulsystem såsom servostyrningar, nivåsystem, stötdämpare och dylikt.
7.1 får INTE blandas med 11S eller 202. Däremot går det utmärkt att "uppgradera" från 7.1 till 11S eller 202 (bara du tömmer och sköljer igenom systemet)
11S är kompatibel med 202, men du får INTE blanda med 7.1 och du får heller inte "nedgradera" ett system som uttryckligen säger att den behöver 11S
BMW modeller avsedda för kallare marknader såsom Norden och liknande fylldes med CHF istället för ATF, då CHF har bättre köldegenskaper än ATF.
-
Här ska det inte blandas utan ersättas o alla delar har redan fått ett diesel bad.
Den olja jag har är anpassad för maskin o tunga fordon i nordiskt miljö som ska klara driftstemperatur mellan -60 och +200 grader Celsius, om jag minns rätt men det var ganska extrema siffror.
Dessutom ska bilen inte köras på vinter o många andra bilar körs ju med ATF o det funkar.
Fassen... den kanske blir tom för tjock? :o :D
-
Nedjå, jag tror den ATF olja du har kommer att fungera ypperligt. Av ren nyfikenhet, vad är det för ATF olja och vilka specifikationer uppfyller den?
Finns massvis med BMW som kör omkring med ATF (Dexron III eller liknande) i sina hydraulsystem här i Sverige, precis som du säger. Min 535i E34 har det och det har fungerat finfint, även på vintern. Men jag vet inte om den skånska vintern klassas som vinter egentligen, mer som en riktigt kall höstdag... Och jag är lite petig på vad för saker jag häller i.
Fint att du sköljer ut och rengör allt, då kommer hydraulsystemet må fint en lång tid framöver.
-
Den uppfyller inte BMW specifikationer men den är Dextron III nåt nåt o jag har fyllt den i mindre dunkar då jag får bra liter pris men man kan säga att den klarar av 20000mil i en automat i lugn o rå...
En longlife olja helt enkelt men för tunga fordon.
-
Är det Dexron III specifikation på oljan så uppfyller den iallafall alla krav BMW ställer för att få hällas i både mitt styrservosystem och växellåda (Getrag 260/6) på min 535i E34.
Så det kommer som sagt att fungera finfint.
-
Återkommer med resultaten när gräset blir grönt igen. ;)
-
BMW rekomenderar Castrol´s olje produkter.
Gå in på denna länk nedan:
Välj BMW
Välj Modell
Välj Typ
Alternativ sök på regnr.
http://www.olyslager-lubricants.nl/CastrolSweden/Default.aspx (http://www.olyslager-lubricants.nl/CastrolSweden/Default.aspx)
-
BMW rekomenderar Castrol´s olje produkter eftersom dom har avtal med Castrol.