Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Bil och trafik, lagar, juridik => Ämnet startat av: 320iSE90 skrivet december 16, 2009, 09:03:00
-
Vad använder ni er av för däck och varför? Själv bor jag i mellansverige och kör uteslutande med dubbdäck. Även fast väglaget här allt som oftast är bra (bortsett från nu i dagarna) så väljer jag dubb, anser att det är det enda alternativet. Ser det som en extra säkerhet. Visst friktionsdäck kanske fungerar fint på nysnö osv men när väl ishalkan slår till strå man sig slätt.
Vad anser ni i frågan, kul att ta del av andras åsikter i ämnet.
-
Jag har senaste åren kört dubbfritt. Helt enkelt för att dessa är bättre på slask och blöt asfalt och det är mestadels den typen av väder som jag möter. I mälardalen fryser det till extremt sällan. Har också åkt på flertalet fjällsemestrar med dessa däck utan några problem.
Senast har jag använt Nokian WR G2 vilket är ett högfartsdäck egentligen men det funkar utmärkt för min typ av körning.
-
Jag använder SM däck i Göteborg, det är sällan snö eller om det snöa, dagen efter är det bara slask, lastbilar kör hella tiden med saltlösning då är det inget snö på vägarna och det är pratisk om man åker till Tyskland där man inte får köra med dubbdäck.
-
Jag kör med dubbdäck eftersom dubbdäck är det enda som biter på den "svarta halkan" som drabbar oss i Skåne emellanåt. Tyvärr är ju inte dubbdäck optimalt på torr asfalt men jag föredrar att vara garderad dom gånger det blir riktigt snorhalt.
-
normalt sett åker ja dubb på bruksbilar och friktiondäck på leksaker och 4wd, mest pga att det inte finns så många dubb kvar efter 10min.. ::) ;D
-
;D
Själv kör jag med dubbdäck, när väl halkan slår till biter inga friktionsdäck i världen.
-
Kör idag med dubbat men har inga problem med odubbat där jag bor.
Hade jag inte varit så bekväm av mig skulle jag kört med dubbat
till mitten på december sedan bytt till odubbat och kört med det
fram till mars/april och bytt till dubbat igen då jag upplever dessa
årstider som att den lömska halkan är som värst.
-
Lite om vad VTI, Statens väg-och transportforskningsinstitut skriver i ämnet:
http://www.vti.se/templates/Page____11705.aspx (http://www.vti.se/templates/Page____11705.aspx)
http://www.stro.se/sverige/valvinter.pdf (http://www.stro.se/sverige/valvinter.pdf)
Finns ett flertal matnyttiga länkar på sidan som omnämns ovan, några ex:
"Däckens betydelse för antisladdsystems funktion på isigt underlag
http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=12243 (http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=12243)
SUV-däcks väggrepp på is
http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=5058 (http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=5058)
Nya och begagnade vinterdäcks isfriktion, sammanfattningsrapport
http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=2047 (http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=2047)"
-
OK, övervägande dubb om jag inte ser fel. Skulle vara intressant att ta en direkt jämförelse med de bästa dubbdäcken kontra de senaste friktionsdäcken.
-
Dubb.
-
Dubbdäck.
Men både jag i norrland skulle jag nog köra friktionsdäck med tanke på temp och mängden snö.
-
S.k. året runt däck på lastbilen o dubbfria på lill bilen.
Dubb gör nytta endast på isen medan på blöt asfalt gör dom mer skada än nytta...