Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E30 1983-1993 => Ämnet startat av: crazyeight skrivet december 15, 2009, 18:28:10
-
Tjena
Har ett litet problem med min 320i -86
När motorn är kall så startar den nästan direkt men när motorn är varm så är den duktigt
svårstartad. Vad kan detta bero på?
Har hittat på ett annat forum att det kan vara bränslepumpen som spökar men jag tycker att någon borde väl veta vad som är problemet.
Har även bytat stift,rotor,fördelarlock men inte hjälpte det nä.
Mycket tacksam för svar.
-
Har du provat att byta tempgivaren som känner av temperaturen (i kylvätskan)? Den avgör hur mycket bränsle som skall sprutas in. Annars borde det gå att få tag i en begagnad bränslepump som alternativ två. Nummer tre skulle kunna vara spridarna, men då borde det lukta mycket bensin när du startar.
Ingen expert på E30, men några korta input.
-
jag har ett liknande problem, kall startar den på första varvet, men varm vill den ibland gå säkert ett par sekunder på starten innan den hoppar igång.. jag tror det ligger i bränsle blandning eller bensinpumpen, då min bensinpump har börjat låta lite (har en ny på hyllan men har bara inte fått arslet ur vagnen s.a.s.. ;D)
-
Tackar för svaren..Jag misstänker också bränslepumpen men en ny pump är ju inte direkt jätte billig. Vet ni kanske var man kan få tag på en billigare pump?
Ska även kolla upp tempgivaren
-
Tjena
Har ett litet problem med min 320i -86
När motorn är kall så startar den nästan direkt men när motorn är varm så är den duktigt
svårstartad. Vad kan detta bero på?
Har hittat på ett annat forum att det kan vara bränslepumpen som spökar men jag tycker att någon borde väl veta vad som är problemet.
Har även bytat stift,rotor,fördelarlock men inte hjälpte det nä.
Mycket tacksam för svar.
Jag tror jag vet vad det är. Det är din tempgivare som är trasig. Den lurar motorn, och då stänger den av bilen automatisk när motorn blir varm.
-
jag hade ett liknande problem med min 325a..
gick hur bra som helst men när motorn var varm och jag stängde av bilen och skulle starta igen så var den hel död tills den svalnat lite.
det var strömkablarna till bränslepumpen.. jag testade att tvångsmata pumpen när den var död och då gick det hur bra som helst.
Mvh Timmy
-
Jag tycker också att det låter som tempgivaren, när bilen är kall startar den utmärkt men så fort motorn blir varm så börjas det jävlas, och det är ju på grund av att den kastar in för mycket bensin är typ på choke konstant, testa byta tempgivaren och den kostar kanske 100kr att byta? kan ju vara lite roligare att testa den än pumpen.
Har du några andra symtom en svårstartad?
Min bil fick rejäla avgassmällar och eldflammor eftersom den blev aldeles för sur när jag försökte starta den med varm motor,
-
min kuggar bara på starten istället för att starta på varv ett på starten så tar det kanske 4-8varv som motorn snurrar på startmotorn innan den hoppar igång.. jag tippar på soppapump eller givare i mitt fall..