Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Köp och sälj - Diskussioner om import samt försäkring/värdering av BMW => Köp och sälj - Diskussioner om import och försäkring/värdering => Ämnet startat av: kilroy skrivet december 15, 2009, 16:20:11
-
Länkar till info om bilen
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=355.0 (http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=355.0)
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=891.msg5238#msg5238 (http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=891.msg5238#msg5238)
Den har gått 11.200 mil. Jag bifogar inte utrustningslistan men bilen har det mesta som ingår i standardutrustningen.
Färgen är LeMansblå och bilen har servats årligen. Bilen är i perfekt skick.
Jag har några spekulanter på den i Tyskland men tänkte ändå slänga upp en annons på Blocket.
Värde?
-
Jag tror att det kommer delas in i två läger, antingen dom som anser att ett eftermarknadstrim höjer värdet på bilen och dom som anser att bilen får ett lägre värde av trimmningen.
Personligen så skulle jag kunna tänka mig lägga en högre summa på en Dinantrimmad BMW än en orginal M5:a i samma skick.
Är bilen importerad från US? Går den igenom svensk bilprovning? (Lagligt menat då). Klassas den mer som en
Alpina istället för en "BMW med trim"? typ ESS?
Vad kostade installationen?
//K
-
Bilen är tyskreggad men jag kan lätt ta in den till Sverige som flyttgods vilket gör reggningen i Sverige mycket enklare. Den är dessutom försedd med intyg från BMW i USA och ett delstatligt intyg som intygar att bilen är i ursprungligt skick (vilket naturligtvis inte är helt sant). Den är importerad från USA.
Modifieringen från Dinan kostade ~ US $ 25.000 i runda slängar.
-
Klart svårt att sätta ett riktpris. Personligen är jag beredd att betala ett högre pris än för en "vanlig" M5:a, förutsatt att det är ett välskött exemplar med bra dokumentation, men det är som sagt min personliga uppfattning. Dinans modifieringar håller hög klass, vad jag har förstått, och jämförelsen med Alpina är inte alls tokig. Problemet (tror jag) är att många är "rädda" för att köpa en så pass udda bil (i Sverige). I jakten på en seriös köpare tror jag mer på att sälja bilen i Tyskland. Marknaden är större.
Det kan också vara rimligt att jämföra med vad det skulle kosta att ta hem bilen från Dinans hemmamarknad, USA. Med moms, tull- och fraktavgifter landar man garanterat långt över 200-strecket, vilket man bör ha i åtanke.
-
Jag är medveten om problemet med att värdera udda bilar efterom man dels inte har så mycket att jämföra med och dels är det svårt att uppskatta hur mycket modifieringen av bilen är värd. För rätt köpare är modifieringen guld värd, den som däremot är ute efter en standard E39 M5 vill inte betala något extra.
I Tyskland är Dinan-modifierade BMW eftertraktade eftersom dom förenar prestanda med en familjebils komfort och utrymmen.
Det blir nog så att jag säljer bilen i Tyskland.
-
Vad är värdet på en standard M5 med samma årtal? 170.000? Rätt köpare kan nog tänkas betala en bit över 200.000 med tanke på bilens prestanda och med tanke på att den är unik.