Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Köp och sälj - Diskussioner om import samt försäkring/värdering av BMW => Köp och sälj - Diskussioner om import och försäkring/värdering => Ämnet startat av: Mixtus skrivet december 14, 2009, 22:30:45
-
Jag bortser helt från alla lik och halvfräscha vagnar på blocket. Jag inriktar mig istället på vagnar i bra skick. Entusiastvagnar helt enkelt. Frågan gäller egentligen E39, men jag tänkte börja med E34 som inte dyker upp lika ofta på säljsidan. Kanske det kan ge vägledning. E34:an fanns ju fram till 1995 och den blir snart 15 år gammal. Prisfallet har ju redan varit, men vad får man ge för en riktigt fräsch vagn med relativt lågt miltal, få ägare och bra dokumentation? Har prisfallet stannat kring 100-150.000 kronor eller ligger jag för högt?
E34:an borde ju ge en indikation på var E39 kommer att hamna. E39-liken går ju för strax över 100.000, men riktigt fräscha exemplar har landat på cirka 225-tusen. Är det rimligt att anta att en riktigt fräsch M5 E39 också kommer att landa på 100-150.000 kronor, om ett eller ett par år, och att prisfallet i så fall stannar där. Eller har vi redan nått den punkten? Sista E39 M5 kom ju 2003 och den är snart sju år gammal.
-
Prisnivån på E39 M5 har ju rasat som ett blysänke de sista åren. Det har flera orsaker. Dels dras E39 M5 med ett delvis oförtjänt rykte om att vara en problembil (vanos bl a). Dels har den rent prismässigt blivit åtkomlig för en kategori köpare som egentligen inte borde äga en M-bil. Många yngre M5-ägare spenderar lönen på kraftiga avbetalningar på sin bil och sen finns det inga pengar kvar till service.
Detta gör att det på marknaden cirkulerar ett gäng med halvrisiga M5or (helrisiga i vissa fall) som också minskar bilens trovärdighet. Det är synd för en välskött och servad M5 är en fantastisk bil som går att få för en rimlig peng.
Jag är ingen expert på E34 M5 så den frågan överlåter jag till någon annan.
-
Utan att diskutera pris så är väl den allmäna uppfattningen att en M5 E34 är något mer av en entusiastbil än dess efterträdare M5 E39. Sista "handbyggda" samt med ett arv från motorsporten med sin juvel till motor S38B3x. Sedan gör det lägre produktionsantalet sitt till. Därmed inte sagt att M5 E39 är en underbar vagn, för det är den (när den inte krånglar)
Prissättningen överlåter jag till någon annan.
-
I takt med att fler exemplar blir risiga, desto bättre betalt kommer man kunna få för de fräscha. Exakt vad det innebär i kronor är svårt att säga.
Tittar man exempelvis på Mercedes AMG så verkar det inte finnas någon botten alls dock. Mot slutet av värderingskurvan är det inte många tusenlappar man får extra jämfört med standardvagnarna. E39 M5 är ju massproducerade på samma sätt som AMG så i värsta fall har värderingen av dessa mer mer AMG att göra än E34 M5.
-
På E34 börjar utvecklingen äntligen gå åt rätt håll nu. Ytterst få bilar används som vardagsbil och ännu färre körs på vintern. Ägarna blir mer och mer entusiaster med bruksbils- och vinterförvaringsfrågan löst istället för personer som ska leka sönder dom och äga kortare tider.
Svårt att sätta en generell prisbild på hela modellen. Det varierar så kraftigt beroende på om det är 3.6, 3.8 eller touring samt om det är 95 års eller nån specialversion. En 3.6 är tyvärr inte värst värdefull ännu. Eftersom dom har ett rykte om sig att ha extremt god hållbarhet och en någorlunda låg driftskostnad, så köps dom oftare av alltför gasglada personer som gillar att "använda" bilarna (burnouter, drifting, diverse projekt osv). Då blir skicket dåligt och det påverkar priset. Att överhuvudtaget hitta en original 3.6 i Sverige, som är i fint skick, är toksvårt. Men lyckas man med det kostar dom inte mer än 70-80tkr, några enstaka (2) bilar har gått för hundringen, men då var det lågmilat och ytterst väldokumenterat. En 3.8 92-94, alltså med 5-växlat, i ett bra skick har gått för allt mellan 90-150 tkr dom senaste 2 åren. Touringar ligger ungefär samma. Ute på kontinenten är en touring generellt dyrare (endast 891 ex).
En M5-95:a limo kostar ju som en E39 M5 99-00 nu, förutsatt att den inte är väldigt sliten (och att man alls får tag på någon för det börjar bli riktigt glest bland 95 limo av nån anledning). En bra M5 touring-95 kostar mer än en M5 99-00, dom är uppe på ungefär samma nivå som M5 02-03. Så jag tror vi kommer att fortsätta se en liknande utveckling mellan M5:orna som vi såg på E30 vs E36. Svårt att säga nåt om hur mycket mer E39 kommer sjunka, men som Ghostrider nämnde så ägs ju många av folk som absolut inte borde ha dom. Sånt förstör för dom som har finare exemplar. Det är riktigt tråkigt och var samma på E34 förut. Gissningsvis får E39 en prisstöt till, och det blir när E60 ramlar under 200tkr.
-
På E34 börjar utvecklingen äntligen gå åt rätt håll nu.
Bra information angående E34 M5.
Jag är inte helt säker på att Andreas resonemang angående E39 M5 är helt korrekt. Dåligt rykte och relativt många sunkiga exemplar sänker nog prisnivån för alla E39 M5 även om bra exemplar självklart borde få ett något bättre prisläge. För den som har tid och möjlighet att scanna marknaden finns säkert möjligheten att kunna få tag på ett bra exemplar till ett väldigt bra pris. Full dokumentationskontroll är givetvis förutsättningen.
Som sagts tidigare...sänkt prisnivå på E60 M5 kommer att ytterligare sänka prisnivån på E39 M5.